Koblings-slavecylinder

Kobling, Gearkasse, differential, drivaksler
Besvar
GummiandenDK
Indlæg: 5
Tilmeldt: 19 dec, 2006 12:20
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Koblings-slavecylinder

Indlæg af GummiandenDK » 17 dec, 2008 00:46

Min 146 TS fra -98 tabte pludselig trykket i koblingen. Efter påfyldning af væske kom der tryk igen. Holdt så øje med væskestanden som synker stille og roligt, har konstateret at den drypper ude fra venstre side under gearkassen - hovedcylinderen inde i bilen er fin tør. AR i Vojens siger at gearkassen skal af da slaven sidder inde i selve koblingshuset - men mener nu efter nærmere syn at nne se den sidder ovenpå koblingshuset, lige under batterikassen. Der sidder ihvertfald en cylinderting med et stempel som tærder på en arm, og langs denne drypper der væske fra og der er helt vådt oven på gearkassen. Hvad skal jeg tro, kan den skiftes oppefra ? Eller er man nødt til at skulle have kassen af ?



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 17 dec, 2008 00:58

På din beskrivelse om cylindren oven på koblingshuset, lyder det grangiveligt, som du har ret i, at cylinderen kan skiftes uden at tage gearkassen af.
På modellerne i 156 serien med samme 4 cyl. motor sidder slavecylinderen inde i koblingshuset, og gearkassen skal ganske rigtigt afmonteres for at komme til.

GummiandenDK
Indlæg: 5
Tilmeldt: 19 dec, 2006 12:20
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af GummiandenDK » 17 dec, 2008 03:39

Hmm .. just hjemkommet fra min svoger som er mekaniker - men desværre p.t handicappet pga af rygoperation - men se kan han da, og siger at det helt sikkert er slavecylinderen jeg har lokaliseret under batterikassen. Den skulle så være til at komme til uden at skulle skille gearkassen/koblingshus. Så nu bestiller jeg en ny fra Reservedele Nord her på Als og prøver at skille den ad når den er hjemme. Men hvof F.... får jeg så den besked fra AR, de skulle da gerne ku kende forskel på en 146 og en 156 ???
Update følger....

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 17 dec, 2008 07:58

Du skriver ikke hvem hos AR Vojens du talte med. Hos en bilforhandler er mange forskellige faggrupper ansat og ikke alle er ude på værkstedet og får snavsede fingre.
Men hvis en værkfører eller mekaniker udtaler sig, så kan man sige det er underligt, at vedkommende ikke kan huske, hver enkelt del af hele programmet af biler de servicer og reparerer, men der er meget at holde styr på. Havde du spurgt mig (lægmand), ville jeg havde sagt det samme. Når emnet nu er oppe, kan jeg godt huske, at det først var med model 156 at slavecyl. forsvant ind i koblingshuset, egenligt en dårlig ide, set ud fra et service og vedligeholdelses mæssigt synspunkt.

GummiandenDK
Indlæg: 5
Tilmeldt: 19 dec, 2006 12:20
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af GummiandenDK » 19 dec, 2008 01:47

Ja så fik jeg den skiftet. 253.- hos Reservedelslager Nord - og halvanden times arbejde, se det var jo en noget anden pris.

Men det startede med at jeg ringede til AR Vojens, som jeg har brugt før og regner for meget kompetente udi Alfa.
Da fik jeg fat i en fyr som vistnok hed Erik, som sagde at værkføreren ikke var tilstede om han kunne hjælpe ?
Forklarede ham at den tabte tryk til koblingen og jeg ikke havde konstateret hvorfra. Han ville lige vende det med en tekniker
som vidste noget om det. Næste dag ringer han tilbage med svaret at i 55% af tilfældende var det hovedcylinderen som kostede ca 1600.- og tog 2 timer at skifte, ialt ca 2500.-, slaven kostede ca 600.- men det ville tage 7-8 timer fordi den sad inde i koblingshuset, ialt ca 6000.-....ups, og så mente jeg jo at når bilen har kørt 207.000 km skulle den have en ny kobling når det alligevel var skilt ad. Noget tyder på at han har troet det var en 156 og ikke en 146, selvom jeg opgav model,motor og årgang, det er vel sådan det går når det skal vendes på trediehånd. Til gengæld kunne dytten så ikke starte da jeg var færdig. Det viste sig at være relæet til bensinpumpen som sidder på batterikassen som havde dårlig forbindelse. Den løsning fik jeg fra Lars hos AR Vojens efter at have spurgt ham til råds. Så helt fint , og tak for det :-)

KaiserPingo
Indlæg: 5
Tilmeldt: 19 feb, 2011 01:07
Geografisk sted:
Kontakt:

Indlæg af KaiserPingo » 31 okt, 2011 16:57

Øv Bent, du skulle ha' skiftet koblingen ;-)
Har lige kvæstet koblingen i lørdags, på vej hjem fra "Sparke dæk Træf i Roskilde" :-(
Og det er desværre ikke helt så simpel en gør-det-selv ting.
/Ib

Besvar

Tilbage til "Alfa 145/146 Drivlinje"