Støj fra gearkasse efter olieskift
Støj fra gearkasse efter olieskift
Jeg fik for nyligt skiftet olie på min gearkasse i en 146 1,6 boxer fra 1995.
Efter skiftet har jeg bemærket en syngende tone fra gearkassen ved høje omdrejninger.
Endvidere er den begyndt at støje noget mere når der er koblet ind, nemmest at høre hvis man holder stille og sætter gearet i neutral. Når man så kobler ind lyder gearkassen nærmest somom der er hældt en spandfuld sand ind i den, og når man kobler ud forsvinder den skurrende lyd langsomt i takt med at gearkassen langsomt holder op med at dreje rundt.
Bilen havde vist kørt temmelig længe med den gamle olie, jeg har ikke haft bilen så længe.
Nogen der har været ude for noget lignende efter olieskift?
Efter skiftet har jeg bemærket en syngende tone fra gearkassen ved høje omdrejninger.
Endvidere er den begyndt at støje noget mere når der er koblet ind, nemmest at høre hvis man holder stille og sætter gearet i neutral. Når man så kobler ind lyder gearkassen nærmest somom der er hældt en spandfuld sand ind i den, og når man kobler ud forsvinder den skurrende lyd langsomt i takt med at gearkassen langsomt holder op med at dreje rundt.
Bilen havde vist kørt temmelig længe med den gamle olie, jeg har ikke haft bilen så længe.
Nogen der har været ude for noget lignende efter olieskift?
Der er 2 ting som du skal undersøge asap.
Er der olie nok påfyldt, skru påfyldnings bolten på siden af gearkassen af, olien skal stå op tilunderkanten af hullet.
Hvis OK, hvilken olie er påfyldt? Det må værkstedet kunne svare på. Den olietype som instruktionsbogen foreskriver, skal være den type som er hældt på.
Du skriver ikke hvor mange km bilen har kørt, men efterhånden som km tallet stiger, slides lejerne også i gearkassen. Hvis olie er for tykflydende (90+ EP) vil det give støj når kold, hvis for tynd (75W-85 fuldsyntetisk) støj når varm.
Endelig er det blevet koldere om morgenerne nu, det vil give mere støj (uanset olietype) fra slidte lejer i gearkassen.
Er der olie nok påfyldt, skru påfyldnings bolten på siden af gearkassen af, olien skal stå op tilunderkanten af hullet.
Hvis OK, hvilken olie er påfyldt? Det må værkstedet kunne svare på. Den olietype som instruktionsbogen foreskriver, skal være den type som er hældt på.
Du skriver ikke hvor mange km bilen har kørt, men efterhånden som km tallet stiger, slides lejerne også i gearkassen. Hvis olie er for tykflydende (90+ EP) vil det give støj når kold, hvis for tynd (75W-85 fuldsyntetisk) støj når varm.
Endelig er det blevet koldere om morgenerne nu, det vil give mere støj (uanset olietype) fra slidte lejer i gearkassen.
Tak for svaret, Erik!
Bilen har kørt 165.000 km. Efter værkstedsbesøget ringede jeg straks til mekanikeren, da jeg opdagede lyden, og han bekræftede at have fyldt på, indtil olien løb ud af påfyldningshullet (ca. 1,8 L). Olietypen kan jeg ikke huske, det vil jeg lige kontrollere hos mekanikeren idag. Jeg spurgte ham også om den syngende tone, og han sagde at det var fordi, der var et støjreducerende additiv i den gamle olie (den lugtede også ret underligt). Mekanikeren virker ikke som en røver, faktisk tvært imod.
Bilen har kørt 165.000 km. Efter værkstedsbesøget ringede jeg straks til mekanikeren, da jeg opdagede lyden, og han bekræftede at have fyldt på, indtil olien løb ud af påfyldningshullet (ca. 1,8 L). Olietypen kan jeg ikke huske, det vil jeg lige kontrollere hos mekanikeren idag. Jeg spurgte ham også om den syngende tone, og han sagde at det var fordi, der var et støjreducerende additiv i den gamle olie (den lugtede også ret underligt). Mekanikeren virker ikke som en røver, faktisk tvært imod.
Forrige ejer har nok heller ikke kunnet holde den skurende lyd ud (den pæne version). Du kan jo prøve at reklamere til sælger - også private, som sælger til en anden privat, er ansvarlig iht. købeloven, dvs. i første ½ år efter køb skal sælger bevise, at køber er skyld i en opstået fejl eller udbedre fejlen/lade købet går tilbage/udbetale prisreduktion på varen.
Ellers er der ikke andet at gøre end at hælde støjreducerende additiv i igen (og spare op til en gearkasse reparation, det formentlig et slidt leje).
Ellers er der ikke andet at gøre end at hælde støjreducerende additiv i igen (og spare op til en gearkasse reparation, det formentlig et slidt leje).
Fini, som du beskriver støjen er det formentlig indgangsakslen (fra kobling ind i gearkassen) eller bundhjulets aksel og nålelejer.
Hvis det er lejerne generelt (+ evt. andre slidte dele) er det nok bedst at finde en hos autoophuggerne, som Peter skriver.
Men larmede den ikke med additiv før, så hæld et i gearkassen igen og se hvor langt den holder.
Hvis det er lejerne generelt (+ evt. andre slidte dele) er det nok bedst at finde en hos autoophuggerne, som Peter skriver.
Men larmede den ikke med additiv før, så hæld et i gearkassen igen og se hvor langt den holder.
Ville lige lægge en lille opdatering, til hvis der skulle være nogen derude, der er nysgerrige. Jeg havde bilen hos mekaniker, og der var masser af korrekt gearolie på. Vi prøvede at skifte til en tykkere olie og endda med støjadditiv, det hjalp ikke noget. Derefter kørte vi en tur i bilen, og mekanikeren kunne konstatere at det var endeleget i gearkassen, der var stået af. Det passede ok med hvad jeg havde resoneret mig frem til, for den støjede ikke i 5. gear (som jo sidder tættest på enden af gearkassen).
Så det ligner "ny" gearkasse fra en hugger.. tja, sådan er det med brugte biler...
Så det ligner "ny" gearkasse fra en hugger.. tja, sådan er det med brugte biler...
Ja, jeg ville også få en pris på at skifte det slidte leje. Fra en hugger risikerer du at få en anden slidt gearkasse, som du selvfølgelig kan få byttet til en brugt osv. Mekanikeren vil selvfølgelig have arbejdsløn for at skifte gearkasserne.
I øvrigt mener jeg, at det bagerste leje kan skiftes uden at afmontere gearkassen. Der sidder et dæksel bagerst på gearkassen, der skal kun bruges dele for ca. kr. 150.
I øvrigt mener jeg, at det bagerste leje kan skiftes uden at afmontere gearkassen. Der sidder et dæksel bagerst på gearkassen, der skal kun bruges dele for ca. kr. 150.
Så vidt jeg kan se, er gearkassen ikke delt på midten, men støbt i eet, og aksler mv monteres gennem bageste dæksel, så jeg tror sgu Erik har ret. Så kan gearkasse og motor bare vippes lidt ned, så burde man kunne komme til et leje bag dækslet. Det var da værd at spørge et værksted der kender boxerdrivlinien om det kan lade sig gøre.
Idéen med endedækslet var god nok, men mekanikeren mente det bedste ville være at skifte gearet, så det endte vi med at gøre. Nu har dytten fået den ny gearkasse på, og den kører endda lidt bedre end den anden, så det var jo godt nok.
Blev godt nok lidt smådyrt, men vil man have Alfa vil man jo have Alfa
Blev godt nok lidt smådyrt, men vil man have Alfa vil man jo have Alfa