Hydr. ventilløftere

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
Thomas G
Indlæg: 281
Tilmeldt: 29 sep, 2003 06:10
Geografisk sted: Danmark

Hydr. ventilløftere

Indlæg af Thomas G » 01 nov, 2004 07:17

Jeg er ved at samle en 1,6 boxer.Så stod jeg og testede de hydrauliske ventilløftere,og konstaterede at det halve af dem ingen fjedervirkning havde.Umiddelbart ville jeg så købe nye,men prøvede "for sjov" at skille en ad totalt,rengøre den,samle den igen,og vupti,-så fjedrede den som den skulle.

Går ud fra at en lille smule snavs har siddet og stoppet den lille kugle ventil.

Så mit spørgsmål er nu : Er der nogen der kan fortælle mig at dette ikke skulle være - omend ikke lige så godt som at købe nye,- anbefalelsesværdigt??Det skal siges at jeg ikke er ved at renovere noget,da jeg i bund og grund bare skulle skifte et topstykke,men så har skilt begge toppe ad for at tjekke om ventilerne var tætte,osv.(det var de [8D]).Ved en renovering ville jeg selvfølgelig have skiftet løftere,det er klart.



Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten » 28 nov, 2005 07:04

Hej Thomas...
Det lyder interessant med de løftere, jeg kører selv en 1.6 boxer fra 96, og med 180 tkm på klokken synes jeg, at den er begyndt at tikke lidt. Det er nogen gange når jeg starter den varm, så kommer der lidt tikkeri. Det kan forsvinde eller blive ved. Man hører det ellers ikke i tomgang, men hæves omdrejningstallet til omkring 2000, kan jeg høre tikkeri. Ikke noget alvorligt, men den har ikke sagt sådan altid. Jeg havde tænkt på at tage topstykkerne af her engang når jeg får tid, for lige at se om alting er OK. Den bruger noget olie, og jeg går ud fra, at det er pakdåserne omkring indsugningsventilerne, der er blevet stive. Det oplevede jeg i hvert fald på min gamle FIAT 128, der med 300 tkm på klokken gik fra 2L/10000 km til omkring 0,1 l !

Men lige et spørgsmål omkring topstykkerne. Er de overhovedet til at få af mens motoren sidder i bilen ? Umiddelbart synes jeg, at der er meget lidt plads omkring motoren i dette område.

Hilsen Morten

Besvar

Tilbage til "Alfa 145/146 Motor"