på 3 ventiler

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
hc-hager
Indlæg: 9
Tilmeldt: 16 apr, 2012 23:16
Geografisk sted:

på 3 ventiler

Indlæg af hc-hager » 26 apr, 2012 01:09

har fået anmærkning om høj forureningl og erfaret at min 1.6 boxer kun kører på 3 ventiler. Mine tændkabler virker alle sammen. Den ene ventil, forest tilhøjre, sværter tilhørende tændrør til. Alle tændrør er også skiftet. Søger desperat hjælp, da jeg snart fortryder mit køb af alfa 146 [:(]



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 26 apr, 2012 02:46

Jeg tror du bytter om på begreberne. Du mener formentlig, at motoren kun kører på 3 cylindere pga. at en ventil er defekt (utæt pga. utæt (brændt) tætningsflade) i en af cylinderne.
Hvis jeg gætter rigtigt, skal topstykket med den defekte ventil afmonteres og ventilen skiftes og slibes, så den er helt tæt mod ventilsædet. Det kan konstateres inden ved en kompressionstest af alle 4 cylindere. Efterfølgende skal monteres ny toppakning, tandremme og strammerhjul samt div. hjælpematerialer (bolte osv).
Hvis du ikke er erfaren hjemmemekaniker, skal du overladet arbejdet til et værksted.

hc-hager
Indlæg: 9
Tilmeldt: 16 apr, 2012 23:16
Geografisk sted:

Indlæg af hc-hager » 26 apr, 2012 03:02

Du har ret mht begreberne, det lyder desværre som surt show for mig... Har fået ny toppakning for kort tid siden.

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 26 apr, 2012 03:39

En boksermotor har 2 topstykker. Hvis problemet er samme side, som hvor toppakning er skiftet, kan den som udførte arbejde ikke have set ventilerne ordenligt efter. Men normalt tager man ikke ventilerne ud, hvis kun toppakningen skiftes. Var det, da køleren blev skiftet?

hc-hager
Indlæg: 9
Tilmeldt: 16 apr, 2012 23:16
Geografisk sted:

Indlæg af hc-hager » 26 apr, 2012 05:00

Problemet var der da jeg købte bilen, men håbet var at udskift af tændrør skulle løse problemet. Har været igennem et for syn uden anmærkninger på motoren udover ujævn motorgang. Ingen synlige tegn på toppakningsproblemer etc. Vil en motorudlæsning hjælpe?

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 26 apr, 2012 09:30

Hvis den går på 3 cylinder, så vil en udlæsning vise for højt lampdatal, en kompressionsprøve vil vise lav kompression på en cylinder samt hvordan de øvrige cylinderes tilstand er.

hc-hager
Indlæg: 9
Tilmeldt: 16 apr, 2012 23:16
Geografisk sted:

Indlæg af hc-hager » 27 apr, 2012 05:10

Lyder dyrt? Hvad kan man forvente prisen er på sådan en omgang? Og er det evt nemmere at smide en anden motor i?

svendm
Indlæg: 169
Tilmeldt: 08 aug, 2005 11:15
Geografisk sted:

Indlæg af svendm » 27 apr, 2012 05:52

Det er nemmere at smide en anden motor i og sikkert også billigere.
Mvh. Svend

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 27 apr, 2012 22:09

Hvis man overvejer at købe en brugt motor i stedet for at reparerer den man har, så skal man overveje 2 ting.
1/Ud over den brændte ventil, hvordan er din motors almene tilstand, mislyde, røgudvikling, olie og vandforbrug, trækegenskaber - altså, er den slidt op eller beskadiget ved at være kørt tør for vand eller olie.
2/Køb kun en motor du har hørt køre (helst kørt i bilen den kommer fra), ellers vil jeg kun købe af en jeg kender og stoler 100% på. Husk, selv om der er ombytte garanti, så betaler en hugger ikke for at lægge en anden motor i din bil. En ukendt motor kan nemt være dårligere en den du har.
Ofte er der en del ekstra omkostninger, når en anden motor ilægges; kobling, motorophæng osv.
NB! Er den brændte ventil i det topstykke, som fik ny toppakning? Hvis det er det, kan mekanikeren have begået en fejl ved samlingen.

hc-hager
Indlæg: 9
Tilmeldt: 16 apr, 2012 23:16
Geografisk sted:

Indlæg af hc-hager » 28 apr, 2012 23:09

Jeg vil starte med en kompressionstest og så prøve at kigge min motor efter af en fagmand. Vil nok undgå at skifte motor. Så må bilen evt sælges som reservedele og jeg må acceptere at det var katten i sækken og jeg har tabt en del penge på projektet...

hc-hager
Indlæg: 9
Tilmeldt: 16 apr, 2012 23:16
Geografisk sted:

Indlæg af hc-hager » 29 apr, 2012 07:15

Har luret lidt på denne geniale side og fundet nogle evt løsninger [:)]. Ang kompressionstesten kan man jo selv gøre det med en måler(kan købes), men hvilke værdier skal den boxer motor have for at de ok? Så er der en løsning der hedder ny lambdasonde... Og sidst men ikke mindst, hvis bilen har stået stille i lang tid og ikke været ude at køre, vil det så hjælpe med en sjat karburatorsprit i benzinen? Som tidligere nævnt er det det ene tændrør der ser "vådt" ud og de andre er pænt tørre. Alle 4 er skiftet til nye.

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 29 apr, 2012 20:12

Nu forvirre du mig. Har du fået en diagnose på en brændt ventil, eller er det et gæt?
Jeg kender ikke det eksakte kompressionstal for en Boxer 1,6. Men det ligger omkring 11 bar eller 160 psi. Tallene for de 4 cylindere må max variere 10%.
Proceduren er, først køres motoren til normal driftstemperatur (80-90 grader), så skrues alle 4 tændrør ud og korpressions testeren presses hård ned i nr. 1 tændrørs hul og en hjælper træder speederen i bund og tørner motoren rundt til testeren ikke kommer højere. Det gentages på alle cylindere. Hvis alle tal ligger lavt (20+%) testes igen med med olie hældt ned i tændrørs hullerne. Hvis tallene er steget meget, er det tegn på slidte stempelringe og/eller cylindere. Hvis en af cylinderne ligger meget lavt, er det tegn på brændt ventil, revnet stempel eller utæt toppakning.

hc-hager
Indlæg: 9
Tilmeldt: 16 apr, 2012 23:16
Geografisk sted:

Indlæg af hc-hager » 30 apr, 2012 00:14

<p>Det er et gæt ud fra hvad der er skrevet herinde. Og vurdere at en kompressionstest er en hurtig og billig måde at få stillet en "diagnose". </p><p>Dette er mine facts:</p><p>-Har anmærkning om høj lambdatal.</p><p>-Ved at den kun kører på 3 cylindre (mekanikers vudering ud fra prøvetur og lyd).</p><p>-Meget ujævn motorgang hvor hele motoren står og "vugger" kraftigt ved lave omdrj. Svag acceleration.</p><p>-Alle tændkabler virker, er testet.</p><p>-Ét tændrør er "vådt" (set oppefra er det i højre side og tættest på fronten)</p><p>-Alle tændrør er skiftet og kontrolleret af mekaniker.</p><p>-Tidligere ejer siger at tandrem er skifter for nylig.. (lidt en svindler[:(!])</p><p></div></p><p>Håber det har hjulpet på forståelsen [:I]. Jeg ved ikke meget om biler, så har ikke været god til at forklare mig.</p><p></div></p><p>Mvh</p><p></div></p><p>HC Hager</p>

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 30 apr, 2012 00:51

OK, tror (som din mekker) at der er brændt en ventil.
Det er/kan være derfor at lambda tal er for højt (uforbrændt benzin fra cyl. med brændt ventil).
Den brændte ventil har intet at gøre med, om tandremme er nye eller gamle.
Test kompression, og hvis tallene er gode men en er nede, udskift brændt ventil og mål forureningstal bagefter. Så skulle den ged være barberet.
Glem anden motor, hvis motoren kun har brændt ventil. Din mekker kan høre om din motor er færdig, eller det kun er ventilen.

hc-hager
Indlæg: 9
Tilmeldt: 16 apr, 2012 23:16
Geografisk sted:

Indlæg af hc-hager » 30 apr, 2012 01:57

Tusind tak, vil tage kontakt til ham med det samme :-)

Besvar

Tilbage til "Alfa 145/146 Motor"