Def. Ventilforsteller -> ødelagt tanrem

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
meinertz
Indlæg: 3
Tilmeldt: 04 dec, 2010 05:29
Geografisk sted:

Def. Ventilforsteller -> ødelagt tanrem

Indlæg af meinertz » 04 dec, 2010 05:43

<p>Hej derude</p><p></div></p><p>Kan det virkelig passe at en defekt faseforsteller "ventilforsteller" kan resultere at tamremmen knækker, og min motor kan være helt kaput!</p>



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 04 dec, 2010 17:29

Det har jeg aldrig hørt før. Det er et af strammerhjulene som knækker/splintres som er årsagen til tandremmen knækker eller hopper af.
Hvis knastaksel lejerne er meget slidte, kan knastakslen også forsage at remmen knækker.

meinertz
Indlæg: 3
Tilmeldt: 04 dec, 2010 05:29
Geografisk sted:

Indlæg af meinertz » 05 dec, 2010 03:34

<p>ok, mange tak for det hurtige svar</p><p></div></p><p>jeg synes også det lød meget mærkeligt.. Tror vidst bare værkstedet prøver at tører regning af på mig..</p><p></div></p><p>tandremmen er nemlig bleven skiftet ved 85.000km januar 2005, og februar 2008 har dytten været til 120.000km eftersyn, hvor tandremme skulle være skiftet dels fordi den er 3 år gammel men også fordi det er normal ved dette eftersyn at den skiftes.. bilen har nu kørt 159.00km</p><p></div></p><p>Alle service på blien er overholdt på autoiseret alfa værksteder, har alle regningerne fra tidligere ejer.</p><p></div></p><p>og endda at topstykke engang tidligere er blevet skiftet grundet motor fejl fra fabrik...</p><p></div></p><p></div></p><p>nogle gode råd</p><p></div></p><p>på forhånd tak</p><p></div></p><p>har endda pa</p>

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 05 dec, 2010 04:38

Jeg tror ikke, at værkstedet er juridisk ansvarlig for, at tandremmen ikke blev skiftet i februar 2008. Man er vel som bilejer selv ansvarlig for, at vedligeholdelsen omfatter div. udskiftninger af sliddele, og kan tjekke regningen for hvad som er udskiftet.
Så, om tandremmen er knækket pga. knastforstilleren eller opslidte medløber- eller strammerhjul, er i den forbindelse ligegyldigt.
Det er ærgerligt under alle omstændigheder. Hvis motoren skal repareres for skaderne, normalt buggede ventiler, så skal du bede værkstedet at skifte plejlstangslejerne, de får et ordentlig smæk. Stemplerne holder til det, men det sker ofte, at et af plejlstangslejerne går i stykker kort efter.

meinertz
Indlæg: 3
Tilmeldt: 04 dec, 2010 05:29
Geografisk sted:

Indlæg af meinertz » 05 dec, 2010 05:14

Nej det ved jeg heller ik, men de blev noget tavse i telefon, da jeg gjorde dem opmærksom på at, de burde have skiftet den ved 120.000km eftersyn. og det var noget af en udskrivning næsten 12.000kr. men nu må vi se..

har siden jeg fik den ubehalige besked, og har fundet en brugt motor, så overvejer måske at sætte den i, hvis skaderne er for store. for resten af bilen fejler intet.

Jeg bemærkede ingen lyde da den gik ud... så håber skaderne er minimale.

men hvis det nu viser sig at jeg skal skifte motoren, hvad skal jeg så være særlig opmærksom på med den "nye" den har ik kør i ca 16 mdr.
dele man evt skal kigge efter, udskifte fra start..

Det lyder til du har meget styr på det..

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 06 dec, 2010 00:46

Jeg ville først tage toppen af den nu defekte motor, og se hvor mange ventiler som er bukkede og få prisen på renovering eller omb. top.
Hvis det løber en hel del op over prisen på den brugte motor, så er det en overvejelse værd.
Men der er mange usikkerheder med en brugt motor, ingen ved hvordan den er, før den er isat. Hos en hugger er der kun omb. eller pengene tilbage garanti, den arbejdsløn man har betalt for ilægning er tabs, hvis den er dårlig.
Hvis motoren er ok, så er det vel ny olie, filter og kølevæske. Når man har konstateret at den er ok, så skift remme, olie, filtre, kølevæske og tændrør. Gem tændspoler etc fra gammel motor.

pallekragh
Indlæg: 71
Tilmeldt: 03 aug, 2007 23:06
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af pallekragh » 06 dec, 2010 02:55

<p>Jeg vil råde dig til og få chekket dit topstykke på kryds og tværs...Selv om der ikke er sket så meget det troede jeg heller ikke da min rem gik kørte max 40 km så gik den ud, men havde bøjet 4 ventiler så lille skade ja muligt men efter rep. kører så ca 60000 km og så springer toppakningen, yderligere 10000 km så springer toppakningen igen, den havde i perioden også opnået et olieforbrug på 1 l pr 500 km.</p><p>Derefter køber jeg så en anden motor og gearkasse som havde kørt 71000 km, som har kørt 1 år uden problemer.</p><p>Havde jeg kunne set frem i tiden da motoren rykkede remmen ja så havde jeg straks skiftet motoren, men som Erik også er inde på med en brugt motor så kender man jo ikke dens historie.</p><p>Jeg kan forstå du har en motor på hånden, ja så er det jo bare hvad du vælger, men start eventuelt med og undersøg hvad der er sket med din egen motor.</p><p>Jeg ved hvor "træls" din situation er, så jeg håber du får det bedste ud af det[:)]</p><p>Hvis du eller andre har brug for brugte dele kan jeg anbefale  <em>Ørbæk Autoophug 65331420</em></p><p><em>Held og lykke </em></p>

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 06 dec, 2010 03:25

Ja, man står under alle omstændigheder i et dilemma, når motoren står af en efterhånden aldrende bil. Renovere, købe brugt eller ombytningsmotor, i mange tilfælde til flere penge end den gamle bil er værd.
Jeg har desværre hørt om en del tilfælde, hvor en brugt motor viste sig af være mere eller mindre færdig.
Det er heller ikke gratis, at få undersøgt, hvordan top og motorblok har det, efter en havari.
Som alternativ til brugt eller "original" ombytningmotor, kan man søge på eBay.de eller eBay.co.uk efter ombytningsmotorer. Jeg har set dem til relavivt fordelagtige priser, eller spørge hos http://www.vege.dk/bestilling.php om prisen her.
Der er også nogle som køber en afgiftfri bil i f.eks. Tyskland, tager det fra den som de selv skal bruge og sælger resten eller dele til andre uheldige. Men man skal nok kunne skrue selv, hvis det rigtigt kan betale sig.

svendm
Indlæg: 169
Tilmeldt: 08 aug, 2005 11:15
Geografisk sted:

Indlæg af svendm » 06 dec, 2010 05:43

Det er helt sikkert det billigste at hente en hel bil i udlandet og så ligge den motor i og så sælge de stumper du ikke skal bruge men så er det jo om du har mulighed for det...
Du kan også købe en motor ved huggeren med kilometer garanti.
Du burde kunne presse din mekanikker til at give et godt tilbud.
Held og lykke med det.
Mvh.
Svend

Besvar

Tilbage til "Alfa 145/146 Motor"