Problemer med benzinindsprøjtningen?

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
AE146
Indlæg: 2
Tilmeldt: 16 feb, 2010 18:43
Geografisk sted:

Problemer med benzinindsprøjtningen?

Indlæg af AE146 » 16 feb, 2010 19:10

Hej,

Jeg har en 146 1,6 Boxer fra '95.

Siden jeg fik den for et par år siden, har advarselslampen for benzinindsprøjtningen tændt med jævne mellemrum - dog kun ved motorvejskørsel. Jeg har først for nylig fundet ud af, hvad lampen egentlig betød (det står ikke i instruktionsbogen), og da jeg ikke kunne mærke nogen problemer, har jeg ignoreret det indtil nu.

For en måned eller halvanden siden - dvs. da sneen kom - begyndte der at komme et decideret problem, som jeg vil tro er relateret til benzinindsprøjtningen. Gassen "sætter sig fast" - dvs. at når bilen holder i tomgang kører motoren med alt for høje omdrejninger - mellem 2000 og 3000+. Problemet forsætter, når bilen sættes i gear, så den reelt kører af sig selv!

Problemet mærkes allerede, når bilen startes, men normalt falder omdrejningerne til normalt niveau efter 5-10 sekunder. Når bilen så bliver varm, sker det at gassen sætter sig fast. Det kan hjælpe at slukke og tænde motoren, men forleden kunne jeg så ikke starte efter at have slukket motoren. Den kom igang igen med startkabler.

Jeg fik iøvrig skiftet olie lige inden problemet opstod første gang, men det burde vel ikke spille nogen rolle...



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 16 feb, 2010 20:46

Det lyder som om speederspjældet hænger (ikke går helt tilbage). Det sidder bagerst på indsugning manifoldet, luftslangen skal af og spjældet skal renses ud- og indvendig og efterflg. smøres. Tjek også kablet sidder rigtigt og smør det. Hvis der er lus (knækkede tråde) på kablet, skal det skiftes.

AE146
Indlæg: 2
Tilmeldt: 16 feb, 2010 18:43
Geografisk sted:

Indlæg af AE146 » 16 feb, 2010 21:28

Tak for det hurtige svar !

Kan det også være årsagen til at advarselslampen lyser?

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 16 feb, 2010 22:22

Nej, de mekaniske komponenter ved speederspjæld har ikke noget med at lampen lyser. Den hurtigste, og sikkert på sigt billigste, er at få udskrevet en fejlrapport fra motorstyringboxen.
Lampen lyser formentlig pga. fejl/snavs i MAF (luftmasse måleren - sidder før speederspjæld) eller lambda sonden - sidder på første del af udstødningen før catten.

Besvar

Tilbage til "Alfa 145/146 Motor"