Hej.
Jeg har et problem med min Alfa 146, som jeg håber i kan hjælpe mig med.
Det drejer sig om en model 1,6TS årgang 2000. Problemet er, at den accelererer dårligt, specielt i 2. gear ved lave omdrejninger. Når først bilen er oppe i omdrejninger er der intet at mærke, og der er heller ikke problemer med at accelerere når først bilen er oppe i fart f.eks. på motorvej.
Er der nogen derude, som har en ide om, hvad der kan være galt.
Hilsen Martin
Dårlig acceleration.
Dee kan være én eller en kombination af flere fejl som er årsag dårlig acceleration i lave omdrejninger, så en fejl udlæsning fra ECU styringen, vil være bedste bud på at lokalisere årsagen/årsagerne.
Mest sandsynligt kan det være luftmasse måleren (MAF), som er snavset eller defekt. Den sidder i lufts indsugningsslangen mellem luftfilteret og gasspjældet (oftes lige ved siden af motoren). Kontroller slangerne for revner/utætheder, specielt mellem MAF og gasspjæld, og tag forreste slange af. Du kan se en flap på en arm, den skal kunne skubbes bagud af luftstrømmen. Armen går ind i et lille hus på siden af MAF, hvor den berører nogle viklinger, som øger og formindske en lavspændt strøm, som fortæller ECU hvor meget luft, som passerer gennem MAF og ECU justere benzin blanding og tænding tidspunkt. Flap og viklinger kan renses forsigtigt med f.eks. VD40 eller ligenden.
Mest sandsynligt kan det være luftmasse måleren (MAF), som er snavset eller defekt. Den sidder i lufts indsugningsslangen mellem luftfilteret og gasspjældet (oftes lige ved siden af motoren). Kontroller slangerne for revner/utætheder, specielt mellem MAF og gasspjæld, og tag forreste slange af. Du kan se en flap på en arm, den skal kunne skubbes bagud af luftstrømmen. Armen går ind i et lille hus på siden af MAF, hvor den berører nogle viklinger, som øger og formindske en lavspændt strøm, som fortæller ECU hvor meget luft, som passerer gennem MAF og ECU justere benzin blanding og tænding tidspunkt. Flap og viklinger kan renses forsigtigt med f.eks. VD40 eller ligenden.