Er skift af plejlstang på ne 147, 1,7'er noget man selv kan gøre uden brug af specialværktøj?
Skal motoren ud?
Skift af plejlstang
Hvis ikke lejet på krumtappen er beskadiget og skal slibes ned for at fjerne rille eller skår, så kan det gøres ved at tage topstykket og bundkaret af. Du bør også skifte lejeskallerne på de andre tre plejllejer og evt. stempel ringe på alle 4 stempler, hvis motoren har kørt mange km og/eller bruger olie - det kaldte man en "lille hovedrep" i gamle dage. Man skal også være meget omhyggelig med at kontrollere at topstykkets anlægsflade med blokken er helt lige, være sikker på at ventilerne er helt tætte (kompretionsprøve før adskildelse) og skifte O-ringene på ventilstammerne, igen hvis der har være olieforbrug og kørt mange km. Endelig skal du huske, at tandrem(me) skal skiftes, og nok også bedst at skifte strammerhjul, hvis de ikke er skiftet for kort tid siden.
Det der kan tale for at tage motoren helt ud er, dels at det ikke er meget plads at arbejde på i motorrummet, at koblingen kan kontrolleres, og man evt. også kan skifte hovedleje pannerne, så man er sikker på, at motoren kan køre længe og mange km bagefter, det er for ærgerligt hvis noget blivet slidt op inden for kort tid bagefter.
Held og lykke.
Det der kan tale for at tage motoren helt ud er, dels at det ikke er meget plads at arbejde på i motorrummet, at koblingen kan kontrolleres, og man evt. også kan skifte hovedleje pannerne, så man er sikker på, at motoren kan køre længe og mange km bagefter, det er for ærgerligt hvis noget blivet slidt op inden for kort tid bagefter.
Held og lykke.