motor cover

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
kk
Indlæg: 6
Tilmeldt: 26 jan, 2009 10:26
Geografisk sted: Danmark

motor cover

Indlæg af kk » 26 jan, 2009 10:46

Hej

Har kig på en 146 1.6 ts, fra 98. Har lagt mærke til, på div fotos i annoncer, at der er forskel (samme år 98). Det ser ud til at de er af plastic og med få skruer, men den jeg har set på har 3 skruer i begge sider og er af alu og uden de 4 flapper der umidelbart skjuler indsugnings manifolden.Det er altså det dæksel hvor der står 16v mm. Er det fra en anden årgang eller model?
Hvordan er det forøvrigt med rust i undervognen på en 146 er der nogle steder der er særligt udsatte?



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 26 jan, 2009 18:21

Da 156 afløste 155 i oktober 1997 ændredes motordækslet fra aluminium (så har det med at blive anløbent af bl.a. salt) med plastic dækslet, så du kan regne med, at 146 med alu dæksel er ældre en dem med plast (formentligt bygget i 1997).
Alle Alfa fra 1992 og frem har galvaniserede karrosser, men kan med årene ruste alligevel. Tjek alle samlinger (hvor 2 pladedele er svejst sammen) og hvor bunden er mest udsat for opsprøjt fra hjulene og stedet hvor snavs kan samles i kager, typisk i hjørner i hjulkasser og bund.

kk
Indlæg: 6
Tilmeldt: 26 jan, 2009 10:26
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af kk » 26 jan, 2009 19:04

Det vil sige at den jeg har set er med den gl motor.Tænker straks at der er sat en ældre i, da det er en årg 98. Men kan det være tilfældet at der fra fabrikken er monteret nogle af de gl sidst på året (97) i en 146 der så hedder 1 md 98?
Lurede lidt på noget olie der fugtede ud på motoren, (lidt som i min gl vogn af andet mærke som har kørt 300k)samt mislyd fra servopumpen, blev dog mindre efter en lille prøvetur.
Den har kørt 138000 km, den 146 jeg har set.
Kender ikke registrerings datoen i 98.

Tak for hurtigt svar.

VH KK

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 26 jan, 2009 21:02

Hvis du skriver bilernes chassis nr. ned (står på plade ved hjælmlåsen) og skriver nr. ned på dette links forside, får du oplysning om bilen produktions måned. Det er ikke ualmindeligt, at der går adskellige måneder fra en bil er produceret til den bliver registreret til 1. ejer.
http://www.spangerum.com:7080/navi?COUN ... INDOW_ID=1

Hvis der er meget olie omkring toppen af motoren, er det sikkert utætte topdækselpakninger, de er billige og lette at skifte.

kk
Indlæg: 6
Tilmeldt: 26 jan, 2009 10:26
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af kk » 28 jan, 2009 06:28

Den er fra 10/1997.
Støjen fra servopumpen er der stadig, det viste sig at den er utæt, (drypper neden ud) det er der jo en løsning på.
Gik den grundigt igennem i bunden, tæring der hvor forhjulene smider sand og vand under bunden i begge sider, ellers ok.
I inderskærmen,(foran) lige under fjederskålen foran fjederbenet, er der ligsom et område der er undersænket, det var tæret i begge sider, kan det lappes med plade? Det var pænt smattet ind med tectyl inde i hulrummet.

Hilsen KK

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 28 jan, 2009 19:39

Servopumpen støjer sikkert fordi den har været løbet tør for servoolie, som smører pumpen + hjælper styreudslagene.
Rust hullerne kan repareres med nye pladestykker, tror dog ikke at der fås rep. stykker til 146, så smeden (eller hvem som laver det) må selv sære noget plade ud og lappe med.

Besvar

Tilbage til "Alfa 145/146 Motor"