Brændstoføkonomi 146 1,6 Boxer

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
PatriX
Indlæg: 28
Tilmeldt: 07 sep, 2007 07:02
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Brændstoføkonomi 146 1,6 Boxer

Indlæg af PatriX » 16 nov, 2007 04:22

Er der nogen der har erfaring med, hvor langt en 146 1,6 Boxer 8V skal køre på literen, ca.? Min har hørt ca. 9 km/L siden jeg fik den, men kører nu kun 7,5... der må være noget låddent ved et eller andet..



Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten » 16 nov, 2007 06:37

Omkring 10 km/L ved normal frisk kørsel. Ville få tjekket diverse temperatursensorer til indsprøjtningssystemet og lambdasonden. Jeg går selvfølgelig ud fra, at der er styr på luftfilter, tændrør og vedligeholdelse generelt [;)]

Roboz
Indlæg: 27
Tilmeldt: 11 okt, 2003 04:58
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Roboz » 17 nov, 2007 05:45

Hej, da jeg havde min 146 1.6 8V Boxer, kørte jeg mellem 10 - 11 km/l gns. med frisk kørsel. Hvis jeg kørte til Stockholm og gav den fuld fart (uden at risikere at miste kørekortet) på de svenske motorveje, kunne jeg komme over 12 km/l på sådan en tur [:)]

Nu, hvor min mor har overtaget den siger hun at kun kan holde den over 12 i gns. og hun kører kun korte ture!!

PatriX
Indlæg: 28
Tilmeldt: 07 sep, 2007 07:02
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af PatriX » 17 nov, 2007 23:15

Tak for jeres svar. Ja det undrer mig lidt, for har for mindre end 1.000 km siden fået skiftet tændrør og filter og lavet service generelt. Fejlen har underligt nok været der siden jeg skiftede gearkasse, men om det hænger sammen tvivler jeg dog på.

Jeg vil få undersøgt sensorerne, tak for hjælpen.

PatriX
Indlæg: 28
Tilmeldt: 07 sep, 2007 07:02
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af PatriX » 18 nov, 2007 00:26

Lige en tilføjelse - efter pludselig indskydelse prøvede jeg at løfte bilen for at se, om hjulene kunne køre frit rundt, og det kan venstre forhjul ikke. Det kører enddog meget stramt rundt, tror det er bremsen, der slæber. Har lige haft samme problem bagtil, så det ligner et kig på bremsekalibre for også..
Vil dog stadig få kigget til sensorerne, som du skriver Morten, for min har aldrig været i nærheden af 11-12 km./l..

Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten » 18 nov, 2007 08:55

Hej...

Hvis det er bremsen, der slæber, burde du kunne føle det på fælgen efter en køretur. Mærk forsigtig på alle fælgene om temperaturen er den samme. Jeg skriver forsigtig fordi jeg selv engang har brændt fingrene på en fælg hvor bremsen hang [:I]. Du skriver fejlen har været der siden din gearkassereparation. I har vel ikke glemt at koble lambdasonden til så motoren kører på nødprogram ? Skal du have nye kalibre er Mekonomen en god leverandør, jeg var godt tilfreds med de bagkalibre jeg købte hos dem, de var endda med originale Lucasbremseklodser.

PatriX
Indlæg: 28
Tilmeldt: 07 sep, 2007 07:02
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af PatriX » 19 nov, 2007 03:14

Hej Morten,

Ja jeg prøvede at mærke efter, og venstre forhjul og bremseskive er klart varmere end de andre hjul. Mht. lambdasonden, så er det et interessant problem. Det var en mekaniker, der skiftede gearkassen, hvordan finder jeg ud af, om den er koblet til?

Mine "nye" kalibre bag er også fra mekonomen, så dem vil jeg bruge igen. Jeg har også været godt tilfredse med mine.

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 19 nov, 2007 23:45

Øh, Morten, hvad er det som er originalt ved Lucas bremseklodser, specielt ift. en Alfa?
Hvis caliberene er Girling originalt fra Alfa, så OK, der er vist et sammenfald mellem Lucas og Girling, men så ville jeg mere, at klodserne også er mærket Girling.
Ellers er Lucas et gammelt engelsk firma som producerer (-rede) elektriske kompomenter - og begyndte at sælge div. komponenter til andre mærker end deres egne (mener Lucas også ejer Ducillier, eller også er/var agenten i DK, Ketner, den samme, Ketner var også agent for CAV, Carello og Lockheed) i '80'erne.
De første Alfa 1900 og Giulietta havde Lucas el-anlæg med + til stel osv.

Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten » 20 nov, 2007 05:56

Det kan da godt være, at jeg har fået rodet mig ud i noget sludder, men første gang, at jeg skiftede klodser og skiver bagpå, sad der Lucas-klodser på bilen. Jeg mener jeg skiftede til Roulunds og havde problemer med rust på de bageste skiver. Jeg fik så noget senere ødelagt den ene kaliber af en luftskrue, der brækkede ved demontage, og måtte investere i et sæt ombytningscalibre, der var leveret med Lucas-klodser. De sled helt anderledes, og med de samme Bremboskiver som før var der pludselig ingen nævneværdige rustproblemer på skiverne. Har haft samme oplevelse på vores Punto, de originale forbremser var færdig allerede efter 45000. Fik lidt tilfældigt fat i et sæt Valeo-klodser, og set i bagklogskabens lys var det et rigtig godt valg. Sammen med Bremboskiverne har de nu kørt 110000 km og slider rigig pænt med endnu 5 mm belægning tilbage.

Besvar

Tilbage til "Alfa 145/146 Motor"