ingen varme efter termostat skift

Indlæg som ikke passer ind under de andre fora omhandlende Alfa 145/146
nikolaj
Indlæg: 14
Tilmeldt: 22 okt, 2008 15:35
Geografisk sted:

ingen varme efter termostat skift

Indlæg af nikolaj » 22 okt, 2008 15:38

jeg har fået skiftet termostaten men der kommer stadig ikke varme ind i kabinen nogen der ved hvad der ellers kan være galt ?
temperaturen ligger omkring de 80-85 grader ved normal kørsel hvilket jo er alt for lidt



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 22 okt, 2008 18:07

Når du skriver at der "stadig ikke kommer varme", har det nok ikke noget med luftlommer at gøre. Kontroler om splældet i varmeapparatet som åbner/lukker for kold og varm luft virker. Hvis det ikke er tilfældet , kan varmeelementet i varmeapparatet være tilstoppe indvendig. Så skal det skylles igen i mod den retning det varme vand cirkulerer.

nikolaj
Indlæg: 14
Tilmeldt: 22 okt, 2008 15:35
Geografisk sted:

Indlæg af nikolaj » 22 okt, 2008 19:07

ok lyder fornuftigt hvordan tjekker jeg det ?
det virker ikke som om motoren bliver ordentligt varm ca 80 grader ved mototvejs kørsel
og lidt mere i tomgang

nikolaj
Indlæg: 14
Tilmeldt: 22 okt, 2008 15:35
Geografisk sted:

Indlæg af nikolaj » 22 okt, 2008 19:27

ok lyder fornuftigt hvordan tjekker jeg det ?
det virker ikke som om motoren bliver ordentligt varm ca 80 grader ved mototvejs kørsel
og lidt mere i tomgang

nikolaj
Indlæg: 14
Tilmeldt: 22 okt, 2008 15:35
Geografisk sted:

Indlæg af nikolaj » 23 okt, 2008 00:16

ok lyder fornuftigt hvordan tjekker jeg det ?
det virker ikke som om motoren bliver ordentligt varm ca 80 grader ved mototvejs kørsel
og lidt mere i tomgang

nikolaj
Indlæg: 14
Tilmeldt: 22 okt, 2008 15:35
Geografisk sted:

Indlæg af nikolaj » 23 okt, 2008 00:20

ok lyder fornuftigt hvordan tjekker jeg det ?
det virker ikke som om motoren bliver ordentligt varm ca 80 grader ved mototvejs kørsel
og lidt mere i tomgang

nikolaj
Indlæg: 14
Tilmeldt: 22 okt, 2008 15:35
Geografisk sted:

Indlæg af nikolaj » 23 okt, 2008 00:23

ok lyder fornuftigt hvordan tjekker jeg det ?
det virker ikke som om motoren bliver ordentligt varm ca 80 grader ved mototvejs kørsel
og lidt mere i tomgang

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 23 okt, 2008 00:56

Jeg ved ikke hvordan klapperne i varmeapparatet virker på 145/146, men formentlig via trækkabler og/eller stænger. Du skal ned under instrumentbordet og tæt på varmeapparatet og så skal du selv eller en hjælper skyde/dreje temperatur regulaturen frem og tilbage. Så kan du se og stang/kabel beværer en arm på en af siderne af varmeapparatet. Armen er forbundet til en klap son styre om den indgående luft forbi eller udenom varmelegemet.
På min tidl. 155 og nu 156 åbnes og lukkes klapperne elektrisk af små el-motorer. Man kan høre el-motorene (når motoren ikke er startet) og se på samme måde om arnene åbner og lukker.

nikolaj
Indlæg: 14
Tilmeldt: 22 okt, 2008 15:35
Geografisk sted:

Indlæg af nikolaj » 23 okt, 2008 01:09

den virker fint
hvordan skyller man det igennem ?

Roboz
Indlæg: 27
Tilmeldt: 11 okt, 2003 04:58
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Roboz » 23 okt, 2008 07:18

Hej Nikolaj

På min (ex) 146 1.6 Boxer var det meget normalt at vandtemperaturen lå omkring de 80 ved normal kørsel.

Jeg mener, på min 2.0 TwinSpark i 147 ligger den jo konstant præcis på 90 grader og den kan jo sagtens producere varme alligevel ;-)

nikolaj
Indlæg: 14
Tilmeldt: 22 okt, 2008 15:35
Geografisk sted:

Indlæg af nikolaj » 23 okt, 2008 07:37

Det kan godt være at 80 rader er normalt og det tror jeg nu også
men der kommer bare ikke ret meget varme i kabinen
der kommer nærmest kølig luft ind ved forruden men ok varmt ved gulvet

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 23 okt, 2008 16:52

hvordan skyller man det igennem ?
Fra kølesystemet i motorrummet går 2 slanger gennem bagvæggen ind under instrumentbordet, det er varme slangerne.
Først mærker du efter med varm motor om de har samme temp. som køleslangerne. Hvis den ene er lunken og den anden er kold, et det en tilstopning.
Den nemme måde er at tilslutte en haveslange til fraløbet, den som er kold, og et stykke slange ud af motorrummet (så man ikke får sprøjtet det hele til). Så er det bare at åbne for vandet til haveslangen så det skyller rent vand baglæns igennem varme elementet.
Hvis ikke det hjælper, skal varmelegement sikkert skiftes eller ud og renses. Det er desværre ret besværligt af afmontere og sætte i igen.

nikolaj
Indlæg: 14
Tilmeldt: 22 okt, 2008 15:35
Geografisk sted:

Indlæg af nikolaj » 23 okt, 2008 23:05

det vil jeg Prøve
men tanker om det kan være derfor når der kommer fint varme på gulvet men bare ikke de andre indstillinger ?
iøvrigt tak fordi du hjælper :-)
Nikolaj

nikolaj
Indlæg: 14
Tilmeldt: 22 okt, 2008 15:35
Geografisk sted:

Indlæg af nikolaj » 23 okt, 2008 23:07

det vil jeg Prøve
men tanker om det kan være derfor når der kommer fint varme på gulvet men bare ikke de andre indstillinger ?
iøvrigt tak fordi du hjælper :-)
Nikolaj

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 23 okt, 2008 23:26

Vil det sige, at du får varme ned til fødderne men ikke til vindspejlet?
Hvis du gør det, er det en anden klap som ikke bevæger sig når du drejer eller skyder på håndtaget til at dirigere luft op- og ned. Så skal du krontrollere det på samme måde som temperaturen.

Besvar

Tilbage til "Alfa 145/146 Generelle emner"