Død Motor

Motor, motor-styring og komponenter på motor
elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 10 jun, 2004 03:33

Hej igen Thomas - Jeg har lige checket reperations manuale CD'en og kan se, at knasterne kører i lejeskaller. Dem bør I checke og evt. skifte dem som ser suspekte ud, men det er måske de stumper mekkerne regner med at forny.
Det er en rigtig god rabat du kan få på motoren, men du får vel også rabat på ventilerne ect.



Michael T
Indlæg: 16
Tilmeldt: 02 jun, 2004 08:08
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Michael T » 10 jun, 2004 06:25

Jeg får 40% på alle stumper og arbejdsløn, så det skal nok blive til liiiige at kunne holde ud.[^]

Michael T
Indlæg: 16
Tilmeldt: 02 jun, 2004 08:08
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Michael T » 24 jun, 2004 03:26

Så er vi ude og køre igen, og 16000,- kr fattigere (godt man har fået 40% på ALT - ellers tør jeg sku ikke at tænke på beløbet!
). DET VAR EN STØRRE OMGANG!
Tjek lige mit billede ud til skræk og advarsel for hvad der sker hvis man over skrider de 3 år som ALFA giver en tandrem med 5 mdr, og at remmen kun havde kørt 82000 kilo.
Klik på dette link for at se billeder http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=3048

tbc
Indlæg: 88
Tilmeldt: 29 okt, 2003 20:11
Geografisk sted:

Indlæg af tbc » 24 jun, 2004 05:56

Av av av av av av av; glæd dig over besparelsen; hvis man skal betale fuld pris er en 10 år gammel bil jo nærmest skrotningsmoden hvis man er uheldig.

Men på positivsiden har du jo igen en fantastisk vogn at køre i!

Jeg er lettere paranoid mht. tandremme, men jeg har lidt svært ved at bedømme om det er alderen eller kilometertallet, der er afgørende for udskiftning; er der nogen som kan give et praj?

På min Alfa 146 holder jeg mig indenfor enten 3 år eller maks. 75000 km, men på min "hobbybil" (Lancia Thema 8.32) er det en noget voldsom udskrivning, og det anbefales ifølge Lancia at den skiftes hvert andet år eller efter 40000 km. Andre påstår at hver 20000 km. er mere fornuftigt. Da det rundt regnet koster 15000 kr. at skifte tandrem og remstrammerhjul, vil jeg selvfølgelig gerne have at remmen kan holde en 3 - 4 år med behersket kilometertal, men det er jo noget af en satsning. 32 bukkede ventiler er lidt uoverskueligt, hvis det skulle gå så galt!

Nogen derude med input til om alder eller kilometer eller kombinationen er afgørende for udskiftningsintervaller af tandrem? Og ja, jeg ved det godt; dette er et Alfa Romeo forum, men bær venligst over med mig; mærkerne er da beslægtede, og jeg har da en Alfa til daglig brug...

Mvh. TBC.

jensebhansen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af jensebhansen » 24 jun, 2004 17:16

Hejsa,

Uden at være den store ekspert, så tror jeg det er både antallet af kilometer og aldeeren på tandremmen, der spiller ind her. Alt andet lige, så spiller ældningen af materialet, som tandremmen er lavet af ind her. Som alt andet plastik/gummi/gunststof, så bliver en tandrem vel også hårdere med alderen, og derved også sprødere hvorved sejheden forsvinder i tænderne og remmen som helhed.

Så vidt jeg husker havde Opel nogle problemer for år tilbage, hvor deres tandremme pga. varmen ikke holdt det forskrevne antal kilometer, simpelthen fordi at remmen ældningsprocess blev accelereret pag. varmen. Dette gav dem i det mindste en masse "reklame" i pressen.

Lækker "hobbybil" - selvom jeg ikke kunne tænke mig at betale for diverse reperationer :-) Dit regnestykke er ved i bund og grund ret simpelt, for hvor mange gange kan du skifte tandrem for det som en ny motor koster? Omvendt kan du sige at du må kører ca. 10000-15000 km hvert år, og så skifte tandrem hvert andet år. Dette giver dig den maksimale udnyttelse af tandremmen. En anden ide at vel at finde et Lancia/Ferrari værksted i Polen (eller lignende) og få den skiftet der.

Kald mig bare gammeldags, men jeg er stadig en stor fortaler for at anvende knastkæder istedet for tandremme. Kæderne holder som regel hele motorens levetid, og så slipper man for udgifter til reperation, samt spekulationerne over hvornår tandremmen skal skiftes. En del bilfabrikker er også begyndet at gå tilbage til at anvende knastkæder istedet for tandremme.

I denne forbindelse passer det gamle ordsprog rigtig godt: Af skade bliver man klog, men sjældent rig.

Lars T
Indlæg: 125
Tilmeldt: 18 okt, 2003 00:45
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Lars T » 24 jun, 2004 18:51

Okay fair nok Jens - du er gammeldags [;)]

Cavis
Indlæg: 26
Tilmeldt: 11 nov, 2003 07:29
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Cavis » 25 jun, 2004 07:55

Til TBC


Kender en del til Lancia 8.32 og Ferrari iøvrigt. Det med de 2 år/20.000 km skal du absolut rette dig efter! De gamle 308 rev en tandrem af ved kun 10.000 km, og da de kostede 400 kr stykket er udgiften intet mod hvad et par bukkede ventiler m.v. koster (altså hvis man selv kan skifte delene)Selv om du skal på værksted (10-15 K) er det at foretrække. Har set en 308 motor hvor tandremmen sprang - det kostede 130 K, med reduceret timepris pga. forsikringsskade, og det er vel en 5 år siden nu. Motoren i din er fra en 328, men er noget neddroslet, derfor er 20.000 km et realistisk mål for tandremmene. Hvis din motor får et tandremsproblem, hvor stempler, ventiler, og topstykke tager skade, kan det ikke svare sig at lave motoren! Eneste alternativ ville være at hente en hel bil i Tyskland for ca. 40 K, og rykke motoren over.

Har iøvrigt kendskab til flere Alfa værksteder der kan lave din bil.


Til Michael T


Har du ikke nogle billeder af de bukkede ventiler etc???

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 25 jun, 2004 08:21

Hej alle - jeg har gennem en del år fuldt med på div. udenlandske alfa fora. Jeg mindes ikke at have læst om et tilfælde af remskade hvor ikke strammerhjul(ene) ikke var splintrede e.lign. I Michaels tilfælde var tænderne revet af på et stykke af remmen, hvilket tyder på at noget har sat sig.
På de tidligste 16v motorer opstod rem skader meget tit inden for 18 mdr. og 40k km, senere monterede man forbedrede hjul og evt. skader skete en hel del senere.
Før i tiden var anbefalingen (på Alfa, Fiat og andre mærker) at skifte remme ved enten 60 ell. 80k km, og de var endda ca. en ½ gang bredere og trak kun 2 ventiler pr. cylinder. Fiat gruppen har fra ca. år 2000 foreskrevet kontrol af remmen ved 60k ell. 3 års service, hvilket i praksis vel betyder, at man skifter remmen!
Til Michael, tillykke med at få vognen ud at rulle igen. Og prisen, det kan vist ikke gøres billigere, du er meget heldig.

Michael T
Indlæg: 16
Tilmeldt: 02 jun, 2004 08:08
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Michael T » 25 jun, 2004 08:32

Hej Cavis
Der er et billede af en af mine bukkede ventiler på dette link http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=3048

Vi har på fornemmelsen at tænderne blev revet af fordi at indsprøjtningsdysen til cyl1 havde sat sig, og derfor var der ingen liv i cyl1, så var der jo pludselig den cyl remmen skulle trække!

jensebhansen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af jensebhansen » 25 jun, 2004 18:09

Michael T,

Øhhh, jeg forstå ikke rigtig hvordan en sat indsprøjtningsdyse kan have indvirkning på tandremmen? under antagelse af at cylinder 1 ikke får benzin, betyder dette jo blot at de 3 resterende cylindere skal trække cylinder 1, men dette sker jo igennem krumtappen og krumtappen trækker som bekendt knastaksler over tandremmen uafhængig af om der gives benzin eller ej.

Desuden burde det tryk som ventilen skal overvinde for at åbne være mindre, når den ikke skal overvinde resttrykket fra forbrændingen, men blot et tryk der er maginalt over det atmosfæriske. Alt i alt tror jeg ikke på forklaringen om at remmen gik i stykker pga. manglende benzin til cylinder 1.

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Motor"