2.0 pibelyd
2.0 pibelyd
Har lige invisteret i en fornufts Alfa 156 2.0 - som tillige vækker den indre drengerøv i en.
Er dog begyndt ved koldstart at opleve en kortvarig pibelyd - a la en kilerem - men lyden kommer tilsyneladende fra førersiden, hvorfor min mistanke går mere på Servoen.
Nogle gode råd!?
Mvh
Cavis
Er dog begyndt ved koldstart at opleve en kortvarig pibelyd - a la en kilerem - men lyden kommer tilsyneladende fra førersiden, hvorfor min mistanke går mere på Servoen.
Nogle gode råd!?
Mvh
Cavis
-
- Indlæg: 163
- Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
- Geografisk sted: Danmark
Cavis,
Er denne pibelyd der kun så længe motoren er kold? Min svigermors Fiat Tipo udsendte en lignende lyd når motoren var kold, og ifølge hendes anden svigersøn, der arbejder på et Fiat/Alfa værksted skyldes dette tandremmen.
Nu kan jeg ikke lige huske den detaljerede forklaring, men check for en sikkerhedsskyld hvornår tandremmen sidst har været skiftet og få eventuelt en snak med dit Alfa værksted, som forhåbentlig kender mere til problemet.
Er denne pibelyd der kun så længe motoren er kold? Min svigermors Fiat Tipo udsendte en lignende lyd når motoren var kold, og ifølge hendes anden svigersøn, der arbejder på et Fiat/Alfa værksted skyldes dette tandremmen.
Nu kan jeg ikke lige huske den detaljerede forklaring, men check for en sikkerhedsskyld hvornår tandremmen sidst har været skiftet og få eventuelt en snak med dit Alfa værksted, som forhåbentlig kender mere til problemet.
Hej Cavis - Gearkassen og kobling sidder i førersiden, remmene i modsat. Min 156 2,0 har en lyd fra justerings hjulet til poly-V remmen (trækker generator, servo og evt. a/c kompresser). Lige efter start især i kold vejr er belastningen fra generatoren større indtil batteriet er fuldt opladet, og det får et slidt leje i hjulet til at give lød fra sig. På min tidl. 155 16v fik jeg skiftet hjulet og lyden forsvant.
Hej
Problemet er der kun ved koldstart, og kun i kort tid - men det er vel et spørgsmål om tid før det bliver værre! Tand- og balanceakselremmene er skiftet ved 120.000 - bilen har nu kørt 160.000 - og skulle da gerne holde til 200.000 Så mon ikke fejlen skal findes i justeringshjulet!? Hører nu nok lige Alfa værkstedets mening også.
Har selv haft alt i boxer Alfaer, men aldrig en række - så tilbage på skolebænken.
Tak for svar
Problemet er der kun ved koldstart, og kun i kort tid - men det er vel et spørgsmål om tid før det bliver værre! Tand- og balanceakselremmene er skiftet ved 120.000 - bilen har nu kørt 160.000 - og skulle da gerne holde til 200.000 Så mon ikke fejlen skal findes i justeringshjulet!? Hører nu nok lige Alfa værkstedets mening også.
Har selv haft alt i boxer Alfaer, men aldrig en række - så tilbage på skolebænken.
Tak for svar
-
- Indlæg: 142
- Tilmeldt: 12 maj, 2004 07:48
- Geografisk sted: Danmark
- Kontakt:
-
- Indlæg: 15
- Tilmeldt: 21 jul, 2004 04:21
- Geografisk sted: Danmark
Har lige haft samme oplevelse dog i passegere siden hvor servopumpen sider det viser sig at det er de der er udskiftnings klar det koster ca. 7.ooo.- ????, Jeg har købt en hos en hugger for 1500.- og der med redusere jeg udgiften til 4000.- da jeg stadig for den monteret på Alfa værksted. Så hvis lyden kommer fra føresidden så er det ikke servopumpen.
Mvh/ Morten
Mvh/ Morten
Jeg har også lige fyldt servo-olie på, der manglede faktisk en del.
Symptomerne var de samme, dvs. en turbineagtig hylen ved kold motor.
Servopumpen brænder af hvis den løber tør, så se godt efter der...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">Citat:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Oprindleigt skrevet af tpsimmert</i>
Har før oplevet at hyle/pibelyd kunne opstå hvis der var for lidt servovæske på. Tjek beholderen og fyld den op til maksimalt. Hvis der er for lidt væske kan det give luftbobler i systemet og deraf nogle gange en pibelyd, alternativt lidt skurende lyd.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Symptomerne var de samme, dvs. en turbineagtig hylen ved kold motor.
Servopumpen brænder af hvis den løber tør, så se godt efter der...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">Citat:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Oprindleigt skrevet af tpsimmert</i>
Har før oplevet at hyle/pibelyd kunne opstå hvis der var for lidt servovæske på. Tjek beholderen og fyld den op til maksimalt. Hvis der er for lidt væske kan det give luftbobler i systemet og deraf nogle gange en pibelyd, alternativt lidt skurende lyd.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
-
- Indlæg: 15
- Tilmeldt: 21 jul, 2004 04:21
- Geografisk sted: Danmark
Hej.
I sommers sprang jeg under en køretur et hydraulik-rør til servopumpen så bilen tabte alt servo-olien på få sekunder. Jeg kørte straks ind til siden og ringede til mit Alfaværksted og en ven som er mekaniker. Jeg fik at vide at jeg godt kunne liste bilen på værskted, men at jeg skulle være meget forsigtig, d.v.s. ikke for hurtig kørsel og ikke for megen svingen omkring. Jeg fik kørt bilen de 8 km. hjem og dagen efter de 7 km. hen til værkstedet. Røret blev skiftet, og med hjertebanken kunne jeg konstatere at alt fungerede som det skulle - ingen hylen, ingen skuren.
Ovenstående blot for at sige at servopumpen ikke er helt så skrøbelig som man kunne frygte. Og ved for lav oliestand i olietanken er det min erfaring fra Alfaen og andre biler, at der kommer en hyletone som ikke kan overhøres, så man ikke kører rundt ret længe med for lidt olie i systemet.
Mvh Tom
I sommers sprang jeg under en køretur et hydraulik-rør til servopumpen så bilen tabte alt servo-olien på få sekunder. Jeg kørte straks ind til siden og ringede til mit Alfaværksted og en ven som er mekaniker. Jeg fik at vide at jeg godt kunne liste bilen på værskted, men at jeg skulle være meget forsigtig, d.v.s. ikke for hurtig kørsel og ikke for megen svingen omkring. Jeg fik kørt bilen de 8 km. hjem og dagen efter de 7 km. hen til værkstedet. Røret blev skiftet, og med hjertebanken kunne jeg konstatere at alt fungerede som det skulle - ingen hylen, ingen skuren.
Ovenstående blot for at sige at servopumpen ikke er helt så skrøbelig som man kunne frygte. Og ved for lav oliestand i olietanken er det min erfaring fra Alfaen og andre biler, at der kommer en hyletone som ikke kan overhøres, så man ikke kører rundt ret længe med for lidt olie i systemet.
Mvh Tom