2.0 pibelyd

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
Cavis
Indlæg: 26
Tilmeldt: 11 nov, 2003 07:29
Geografisk sted: Danmark

2.0 pibelyd

Indlæg af Cavis » 08 mar, 2004 11:08

Har lige invisteret i en fornufts Alfa 156 2.0 - som tillige vækker den indre drengerøv i en.

Er dog begyndt ved koldstart at opleve en kortvarig pibelyd - a la en kilerem - men lyden kommer tilsyneladende fra førersiden, hvorfor min mistanke går mere på Servoen.

Nogle gode råd!?

Mvh

Cavis



jensebhansen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af jensebhansen » 08 mar, 2004 20:27

Cavis,

Er denne pibelyd der kun så længe motoren er kold? Min svigermors Fiat Tipo udsendte en lignende lyd når motoren var kold, og ifølge hendes anden svigersøn, der arbejder på et Fiat/Alfa værksted skyldes dette tandremmen.

Nu kan jeg ikke lige huske den detaljerede forklaring, men check for en sikkerhedsskyld hvornår tandremmen sidst har været skiftet og få eventuelt en snak med dit Alfa værksted, som forhåbentlig kender mere til problemet.

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 09 mar, 2004 01:14

Hej Cavis - Gearkassen og kobling sidder i førersiden, remmene i modsat. Min 156 2,0 har en lyd fra justerings hjulet til poly-V remmen (trækker generator, servo og evt. a/c kompresser). Lige efter start især i kold vejr er belastningen fra generatoren større indtil batteriet er fuldt opladet, og det får et slidt leje i hjulet til at give lød fra sig. På min tidl. 155 16v fik jeg skiftet hjulet og lyden forsvant.

Cavis
Indlæg: 26
Tilmeldt: 11 nov, 2003 07:29
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Cavis » 09 mar, 2004 10:49

Hej

Problemet er der kun ved koldstart, og kun i kort tid - men det er vel et spørgsmål om tid før det bliver værre! Tand- og balanceakselremmene er skiftet ved 120.000 - bilen har nu kørt 160.000 - og skulle da gerne holde til 200.000 Så mon ikke fejlen skal findes i justeringshjulet!? Hører nu nok lige Alfa værkstedets mening også.

Har selv haft alt i boxer Alfaer, men aldrig en række - så tilbage på skolebænken.

Tak for svar

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 09 mar, 2004 22:23

Hej Cavis - jeg ventede/venter til skift af tandremme, min siger kun noget i nogle sekunder efter koldstart. Jeg har ca. 30k km til næste skift af tandremme, så me mindre det bliver slemt tager jeg chancen.

ole
Indlæg: 72
Tilmeldt: 06 okt, 2003 17:38
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af ole » 10 mar, 2004 00:42

Lyden er ofte omdiskuteret ved flere varianter af alfa'er.
Jeg er ikke stødt på nogen løsning men "fænomenet" synes ikke at blive værre.
Det er bare en af de ting din bil gør uden nogen ved hvorfor.

PS: jeg har dog også mistanke til noget servohalløj!

Hilsen Ole

Superstuden
Indlæg: 142
Tilmeldt: 12 maj, 2004 07:48
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Superstuden » 13 maj, 2004 07:05

Det er med stor sansynlighed knastfortillerne. Den banker også som en diesel når du starter den. Det kan også være din starter. Det er en af de 2 ting. Det er det som regel.

mvh
kristian

tpsimmert
Indlæg: 50
Tilmeldt: 22 jan, 2004 17:09
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af tpsimmert » 17 maj, 2004 23:31

Har før oplevet at hyle/pibelyd kunne opstå hvis der var for lidt servovæske på. Tjek beholderen og fyld den op til maksimalt. Hvis der er for lidt væske kan det give luftbobler i systemet og deraf nogle gange en pibelyd, alternativt lidt skurende lyd.

Alfa Morten
Indlæg: 15
Tilmeldt: 21 jul, 2004 04:21
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Alfa Morten » 11 sep, 2004 04:58

Har lige haft samme oplevelse dog i passegere siden hvor servopumpen sider det viser sig at det er de der er udskiftnings klar det koster ca. 7.ooo.- ????, Jeg har købt en hos en hugger for 1500.- og der med redusere jeg udgiften til 4000.- da jeg stadig for den monteret på Alfa værksted. Så hvis lyden kommer fra føresidden så er det ikke servopumpen.
Mvh/ Morten

alfalund
Indlæg: 82
Tilmeldt: 30 sep, 2003 02:59
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af alfalund » 17 sep, 2004 19:47

Jeg har også lige fyldt servo-olie på, der manglede faktisk en del.

Symptomerne var de samme, dvs. en turbineagtig hylen ved kold motor.
Servopumpen brænder af hvis den løber tør, så se godt efter der...

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">Citat:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Oprindleigt skrevet af tpsimmert</i>

Har før oplevet at hyle/pibelyd kunne opstå hvis der var for lidt servovæske på. Tjek beholderen og fyld den op til maksimalt. Hvis der er for lidt væske kan det give luftbobler i systemet og deraf nogle gange en pibelyd, alternativt lidt skurende lyd.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Alfa Morten
Indlæg: 15
Tilmeldt: 21 jul, 2004 04:21
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Alfa Morten » 20 sep, 2004 03:51

Pumpen kan stadig være kørt træt selv om der er olie på min manglede ikke olie og har aldrig gjordt det, men det kan til tider redes sagde de hos Alfa hvis den efter fyldes od det vel og mærke er olie mangel der forusager lyden..

Mvh/ Morten

tpsimmert
Indlæg: 50
Tilmeldt: 22 jan, 2004 17:09
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af tpsimmert » 20 sep, 2004 18:33

Hej.

I sommers sprang jeg under en køretur et hydraulik-rør til servopumpen så bilen tabte alt servo-olien på få sekunder. Jeg kørte straks ind til siden og ringede til mit Alfaværksted og en ven som er mekaniker. Jeg fik at vide at jeg godt kunne liste bilen på værskted, men at jeg skulle være meget forsigtig, d.v.s. ikke for hurtig kørsel og ikke for megen svingen omkring. Jeg fik kørt bilen de 8 km. hjem og dagen efter de 7 km. hen til værkstedet. Røret blev skiftet, og med hjertebanken kunne jeg konstatere at alt fungerede som det skulle - ingen hylen, ingen skuren.

Ovenstående blot for at sige at servopumpen ikke er helt så skrøbelig som man kunne frygte. Og ved for lav oliestand i olietanken er det min erfaring fra Alfaen og andre biler, at der kommer en hyletone som ikke kan overhøres, så man ikke kører rundt ret længe med for lidt olie i systemet.

Mvh Tom

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Motor"