Bankelyde/ujævn tomgang ved koldstart

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
CuoreSportivo
Indlæg: 14
Tilmeldt: 08 sep, 2010 06:53
Geografisk sted:

Bankelyde/ujævn tomgang ved koldstart

Indlæg af CuoreSportivo » 28 dec, 2012 07:55

Jeg har den sidste uges tid desværre haft problemer med bankelyde/ujævn tomgang, når jeg starter bilen om morgenen. Det forsvinder dog efter jeg har kørt lidt.
Er der nogle der ved hvad det umiddelbart kunne være, og hvad jeg kan/bør gøre ved det
(Min kære Alfa 156 2.0 har kørt 233.000km, og har fået skiftet olie i sommers, fra producent anbefalingen 10W/40 til 5W/30 - ellers er alle services overholdt mm.)
På forhånd tak for alle indlæg.
Mvh. Claus



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 28 dec, 2012 23:42

Din 156 motor er konstrueret til 10W-40 olie, 5W-XX er for tynd, specielt til en motor som har kørt 200k+ km. En del 156 har forhøjet olieforbrug, det kan afhjælpes med 10W-60 olie.
Bankelydene kan stamme fra lejer, stempler, knastfølgere, knastaksel lejer eller variator samt div. andre steder. Skift først til 10W-40 ell. 10W-60 olie. Hvis lyden forsat er tilstede, så lad en Alfa specialist eller anden kyndig mekanikker lytte til den.

CuoreSportivo
Indlæg: 14
Tilmeldt: 08 sep, 2010 06:53
Geografisk sted:

Indlæg af CuoreSportivo » 03 jan, 2013 00:28

Hej Erik.

Mange tak for svaret.

Jeg har tjekket den olie jeg fik med ved sidste skift, og det er en 5W/40, som jeg kan forstå på din mail er for tynd til en motor med 200k+ på tælleren.

Mekanikeren anbefalede mig denne, da han sagde at en 10W/40 (som han kaldte den en "traktorolie") var for dårlig, og at smøreevnen ved lave temperaturer/koldstart var bedre i en 5W/40, er det helt forkert?

Kan læse andre steder at valget ofte står mellem en 10W/40 eller en 10W/60, er der en af disse der er at foretrække? (jeg kører meget på motorvej i forbindelse med arbejde).

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 03 jan, 2013 01:33

Din mekker har ret i, at en 5W-XX olie har bedre smøring ved koldstart, i sær om vinteren, end en 10W-XX. Det er muligt, at 5W-XX også er god nok som varm, men det er ikke det motoren er konstrueret til.
Din motor har kørt 233k km, så lidt slidt er den jo, så det er muligt, at lejerne banker lidt når den starter pga. slid, og det er også muligt at den vil banke med 10W-XX, men hvis det lige er opstået, så ville jeg skifte til den olie du tidligere har brugt. Det er jo dig, som kommer til at betale for en motorreparation.
Hvis din motor også banker efter skift, så ville jeg få skiftet plejllejerne, som formentlig er dem som er slidte. Plejllejerne er det svage punkt på en Alfa 2,0 TS/JTS motor. Plejllejerne på krumtappen skal udmåles for ovalligtet, når plejlstængerne og lejeskalleren er afmonterede. Hvis kun plejllejerne skal skiftes, så kan det laves med motoren i bilen, hvis lejesølerne er ovale, skal motoren ud for at afmontere krumtappen for slibning. Så det er desværre en større omgang.
Selv kørte jeg med 10W-40 olie på min tidligere 156 2,0 TS, og oplevede aldrig at den bankede, hverken kold eller varm, sommer eller vinter frem til jeg solgte ved 215k km.
For en del år siden, da min kone havde en ny Fiat Uno og 5W-40 olie lige var kommet på markedet, spurgte jeg en jeg kendte hos Fiat DK service afd. om jeg kunne bruge 5W-40. Svaret var, at oliefilmen i 5W-40 ikke var kraftig nok til at bære lejerne. Derfor benyttede jeg 10W-40, som Instruktionsbogen anbefalede.

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Motor"