startproblemer

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
GilmoRe
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13 dec, 2012 06:39
Geografisk sted:

startproblemer

Indlæg af GilmoRe » 13 dec, 2012 06:51

Hej. Jeg har denne skønne Alfa Romeo 156 2.0 16v TS.
Efter det er blevet lidt koldt i vejret har jeg fået start problemer.

Når jeg forsøger at starte bilen, skal jeg holde længe på starteren før den gider at starte. det vil sige efter en 4-5 forsøg kommer den stille og roligt i gang, og står ujævn de første 15 sec. før den får normal tomgang.

Bilen køre upåklageligt når den er i gang. men den røde indsprøjtnings lampe lyser konstant. og hele vejen til arbejde ca 44km.
Når jeg så skal hjem igen har jeg samme problem.
problemet er der også selvom bilen er varm og jeg slukker og vil starte igen.

jeg har for nyligt skiftet krumtap sensoren, da den havde modsat problem før vinteren. hvor den gik ud når den var varm. og lyste derefter i indsprøjtnings lampen...

nu har den så problemet med at starte. batteriet er målt og lader fint og har volt nok.
den falder heller ikke i volt når man tænder lys osv når bilen er i gang.

hvad kan skyldes problemet ved opstart.



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 13 dec, 2012 09:21

Det er umuligt konkret at svare på. Bedste råd er, at få en fejludlæsning fra motorstyringsenheden, frem for at gætte sig frem og skifte reservedele til man finder den defekte. Det kan net være en løs ledningsforbindelse eller lignende.

GilmoRe
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13 dec, 2012 06:39
Geografisk sted:

Indlæg af GilmoRe » 13 dec, 2012 22:49

Vi har haft fejllæsemåler på 3 forskellige endda. og alle skriver link error og kan ikke måle bilen.

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 13 dec, 2012 23:35

Har du prøvet et Alfa værksted?
Hvis du har, så prøv at afmontere stelkablet på batteriet et stykke tid (1 time eller mere), det resætter motorstyringen. Jeg havde et lignende problem for mange år siden med en 33 IE, som kørte i nød mode pga. af en fejl samling af ledninger til lambda sonden.

GilmoRe
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13 dec, 2012 06:39
Geografisk sted:

Indlæg af GilmoRe » 15 dec, 2012 04:51

Jeg har i dag haft den på værksted og målt. den gav fejl på krumtap føler, den som jeg skiftet for pr mdr siden. da den gik ud når den havde kørt lidt. denne er så endnu engang blevet skiftet og vil stadig ikke starte.. nu prøver jeg som du skriver piller batteriet fra et pr timer og ser hvad den så siger.

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 15 dec, 2012 17:18

Du skal få målt afstanden mellem krumtapføleren og punkterne på remskiven (eller hvor den nu sidder). Hvis den er for stor eller meget snavset, bliver signalet svagt.
Fik selv skiftet føleren (på en Lancia med Fiat motor) uden det hjalp, da afstanden blev korrigeret var alt OK igen.

GilmoRe
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13 dec, 2012 06:39
Geografisk sted:

Indlæg af GilmoRe » 16 dec, 2012 00:48

Afstanden er i orden. og det hjalp heller ikke at tage batteriet fra.
den vil stadig ikke starte. men så tænkte jeg der hvor man sætter krumptapføleren på. da jeg tog den gammel af var den sodet til med olie. må der gerne være dette. lige nu er jeg ved at få målt hele ledningsnettet da de mener der kan være en kortslutning til stel et sted.

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 16 dec, 2012 04:25

Olien vil formentlig ikke betyde noget, men når noget er fedtet ind i olie sætter der sig snavs på og bliver hængene. Det kan afstedkomme dårligt eller intet signal.
Det var i forbindelse med oliespild fra en pakning ved remskiven og udskiften af denne at krumtapføleren blev forskubbet på min Lancia.
Når motoren ikke starter, driver starteren motoren rund, så er det tænding eller brændstof relateret, eller drejer motoren slet ikke rundt, så er det starter (relæ, ledningsnet, tændingslås) eller ledningsnet relateret.
Er batteriet udmålt ved belastning. Spændingen må ikke falde til under 10,5 volt ved startforsøg.

GilmoRe
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13 dec, 2012 06:39
Geografisk sted:

Indlæg af GilmoRe » 17 dec, 2012 00:56

Ja jeg er ikke blevet meget kloger på den bil.
Jeg fik den i gang i går aftes, og kunne godt tyde på tø vejret. om det kan være en kølevæsketemp sensore der kan forsage fejlen eller hvad.
nu vil jeg prøve at skifte denne og se om det afhjælper problemet..

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 17 dec, 2012 02:01

Jeg tror, du skal lade en Alfa eller autoelektriker se på problemet.
Hvis en føler er dårlig eller har dårlig forbindelse, så vil det komme frem ved en ECU fejlmåling.
Du skrev "alle skriver link error og kan ikke måle bilen." Også det vil en Alfa eller elektrisk specialist kunne fejl finde. Måske er ECU'en død.

GilmoRe
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13 dec, 2012 06:39
Geografisk sted:

Indlæg af GilmoRe » 17 dec, 2012 05:30

ECU Målingen fortalte at der var fejl på krumptapsføleren såkaldt impuls sensore eller omdrejningssensore som den også kaldes.
men fejlen ligger i knastføleren. så den vil blive skiftet og så skulle den være i orden igen.
ellers tak for alt info her inde.

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Motor"