ALLE med 2.0 TS Kig her!!! og BEKRÆFT

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
Ronny85
Indlæg: 76
Tilmeldt: 19 maj, 2012 07:12
Geografisk sted:

ALLE med 2.0 TS Kig her!!! og BEKRÆFT

Indlæg af Ronny85 » 23 jun, 2012 14:57

<p>Hej</p><p>Jeg snakkede med en som gav sig ud for at være en "alfa specialist" OG han sagde, at hvis man vil undgå motor havri, skal man bare bruge fuldsyntetisk motor olie, så er det lige meget, hvordan den gamle ejer har kørt bilen, men brugte man 10w40 eller 15w40, så var risikoen, for man har motorhaveri næsten 100, og han sagde også, hvis man kører over 170, så er der også en risiko, for at motoren, begynder at banke(nye plejelejer osv) Nogle som bekræfter det`!</p><p>Hilsen </p><p>Ronny</p>



fbn
Indlæg: 76
Tilmeldt: 09 dec, 2007 04:24
Geografisk sted:
Kontakt:

Indlæg af fbn » 23 jun, 2012 16:38

De ældre 20 TS har forskrevet :
10W/40 ved normal kørsel (den er semi syntetisk)
10W/60 ved sportslig kørsel (den er fuld syntetisk)

De nyere 20 TS har forskrevet :
10W/60 til både normal / sportslig kørsel (den er fuld syntetisk)

15W/40 er bare for tyk indtil den bliver ordentlig varm, og
derfor har du ringe/mindre smøre evne og større slidtage med den.

Man skal som før omtalt, i 99,9% bare holde sig til hvad
bil producenten foreskriver til bilen, uanset hvad 2 mill.
kloge hoveder så end siger.

Jeg har også hørt at køre du på Benzin, der ikke er
Iltet og ekstra Filtreret af mindst 30 Jomfru'r, så er det
helt sikkert at, den også brænder af ;-)

svendm
Indlæg: 169
Tilmeldt: 08 aug, 2005 11:15
Geografisk sted:

Indlæg af svendm » 23 jun, 2012 19:58

Det er vi sikkert flere der godt vil høre lidt mere om, det Benzin [:D]

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 23 jun, 2012 22:07

Jamen er benzin ikke altid iltet og filtreret? Kæden af iltning starter på raffinaderiet når benzinen hældes over i en tank og slutter på tankstationen, når benzinen pumpes over i bilens tank. Derudover er der et større antal led imellem. Benzinbiler har været udstyret med benzinfiltre længere end nogen kan huske - enten et separat eller i benzinpump og i karburatoren (i biler med sådanne) eller alle 3 steder.
Olie: 10W-40 er hvad Alfa foreskrev for alle 156 og 147 med TS motorer, 10W-60 er hvad Alfa foreskrev for 2,0 JTS motoren.
De forskrifter kom ikke ud fra at Luigi slikkede på en finger og rakte den i vejer og så viste, hvor vinden blæste fra. Motores indvendige tolerancer er afgørende for, hvilken olie motoren kræver.
At så smøreudviklingen efterfølgende udviklen olie, som også passer til tolerancerne er en anden sag. Om man tør bruge vælge en sådan, er ens egen risiko.
Men at en Alfa 156 TS ikke kan køre på 10W-40 af anerkendt fabrikat, er kællingesnak.

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 23 jun, 2012 22:19

NB! Når en motor går i smadder (lejer eller stempler) før den er almindeligt slidt op, er det enten fordi den på et tidspunkt har kørt med for lidt eller forkert olie, kølevæske, stempler og ventiler har stødt samme eller oliepumpen går i stykker eller ikke har været passet med olieskift, filterskift eller forkert blanding eller tændings indstilling (det sidste styres meget nøjagtigt af ECU på moderne biler (fra slutningen af 80'erne og frem).
Hvor længe holder en Alfa 16 ventilet benzinmotor? Det længste jeg har læst/hørt om, er godt 350000 km.

Ronny85
Indlæg: 76
Tilmeldt: 19 maj, 2012 07:12
Geografisk sted:

Indlæg af Ronny85 » 24 jun, 2012 06:46

hmm tak for svar. Og må lige vide, hvor man køber denne specielle benzin henne.
Hvad med erfaring, ang. belladd som man hælder i motor olie, den renser vel også. Ringede til Bosh centre, mener det var den i Jyderup, og de brugte den til alle deres biler, og i indsugning, og i tanken, til biler som skulle serviceres

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Motor"