Forebygge motorhaveri!

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
Ronny85
Indlæg: 76
Tilmeldt: 19 maj, 2012 07:12
Geografisk sted:

Forebygge motorhaveri!

Indlæg af Ronny85 » 25 maj, 2012 23:51

<p>Hej alle, som jeg har skrevet, at min motor banker osv. Men jeg får ny motor i snart:)</p><p>SÅ SPM ER BARE at hvordan jeg undgår, den begynder at banke igen(fra knastaksel ved oliebundkar)</p><p>Pga jeg kan ikke hele tiden skifte motor!</p>



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 26 maj, 2012 03:30

Hej Ronny. Godt du har fundet en løsning på dit motorhavari.
Iflg. instruktionsbogen og servicehæftet skal en 156 serviceres en gang om året, max for hver 20.000 km. I servicehæftet er de forskellige opgaver beskrevet og med hvilket interval delene skal skiftes. Olie og filter hver max. 20k km, luftfilter hver max. 40k.km tandrems sæt hver 3 år max 80k km og tændrør hver 100k km (almindeligvis ved tanremsskift).
Der står også hvilken olie som skal bruges på motor (10W-40 mindst SL specifikation f.eks. Selenia 20K for Alfa), gearkasse/differentiale (75W-90 syntetisk).
Alfa motorer her højtydende og skal derfor køres varsomt de første ca. 10 km (så motor og smøreolie er driftsvarme) før de belastes hårdere.
Man bør som bilejer (som har sin pengepung) tjekke olie-, kølevæske-, bremsevæskestand og tilstand en gang pr. md. og før langture samt ved hver optankning på langeture.
Plejlejer: Hvis man er uheldig at tandremmen knækker og stemplerne bøjer ventilerne, er det klogt i forbindelse med reparationen af topstykket også at skifte plejllejer, da de får et ordentlig gok ved ventil stempel sammenstødet.
Når man køber brugt bil (og derved spare en masse penge ift. ny bil) er der altid et element af lotterispild. Det er næsten umuligt at vide, hvordan bilen er blevet behandlet, hvilke fejl og skader den har været ude for. Derfor skal man se sig godt for, og evt. få bilen set efter af en mærke kyndig eller f.eks. FDM brugtvognstest. Køb helst kun biler hvor servicebogen medfølger og bevis (regning) for evt. større reparationer.

Ronny85
Indlæg: 76
Tilmeldt: 19 maj, 2012 07:12
Geografisk sted:

Indlæg af Ronny85 » 26 maj, 2012 06:06

Hej igen. og tak for dit svar!
Jeg tænkte mere på, at man plejer at skifte noget, hvor man piller bundkaret af, så er bilen frisk igen til ca 200.000 km.

Ronny85
Indlæg: 76
Tilmeldt: 19 maj, 2012 07:12
Geografisk sted:

Indlæg af Ronny85 » 28 maj, 2012 10:25

hey. Ingen som ved, hvad man kalder det. pga. vil nødig skifte motoren ud igen

Ronny85
Indlæg: 76
Tilmeldt: 19 maj, 2012 07:12
Geografisk sted:

Indlæg af Ronny85 » 28 maj, 2012 10:43


Ronny85
Indlæg: 76
Tilmeldt: 19 maj, 2012 07:12
Geografisk sted:

Indlæg af Ronny85 » 28 maj, 2012 10:44

maybe. Kig op.

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 28 maj, 2012 18:55

Hvis man vil have en 200.000 km motor til med sikkerhed til at køre 200.000 km mere, skal man hovedreparere motoren med nye stempler, lejer, ventiler og knastaksel lejer + div. andet. Hvis det er målet med din 156 (som jeg troede du havde solgt til udlandet), så vil jeg anbefale en ombytningsmotor (renoveret motor), det er nok billigere. Derudover kan der siges meget fornuftigt om, at skifte startermotor, generator, servopumpe, kobling og div. andet, som er meget nemmere at skifte, når motoren er ude.
Så, alt i alt, er det ikke økonomisk fornuftigt at begive sig ud i alt det, som det vil løbe op i. Desuden er der masser af andre dele rund om på bilen, som ikke holder til i alt 400.000 km og 20+ år.
Men der findes Alfa 156 (og søstermodeller med samme mekanik) som har kørt væsentligt over 300.000 km på samme motor og anden mekanik.
Det væsentlige med den brugte motor du køber, er at du har tillid til ham du køber den af, at han kender motoren og har kørt i bilen den stammer fra.
Ellers skal du hellere ofre slibning af lejer på din gamle motor, sætte nye stempelringe i og hone (let slibning) cylinderne og evt. slibe ventiler/skifte dem og nye ventilstyr, men også det vil løbe lidt op.

Ronny85
Indlæg: 76
Tilmeldt: 19 maj, 2012 07:12
Geografisk sted:

Indlæg af Ronny85 » 29 maj, 2012 00:12

Nej det er for dyrt, det med hovedrep. Men det var noget med, at udskifte nogle skaller, mens bilen var på lift. Vil ikke begynde at renoverer motoren. Bilen er i udlandet, pga. jeg ville kører i den, men det bedste, og smarteste ville nok være, at sælge den.

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Motor"