olietype

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
Glenn
Indlæg: 19
Tilmeldt: 27 jan, 2011 22:11
Geografisk sted:

olietype

Indlæg af Glenn » 25 apr, 2012 18:02

<p>hvilken olietype er bedst til en 2.5 v6 24v fra 2000´. Hvor tit skal man skifte olien?</p><p></div></p><p>på forhånd tak</p>



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 25 apr, 2012 18:53

10W-40, skift 1 x åræigt max 20.000 km iflh. instruktionsbogen.

Ronny85
Indlæg: 76
Tilmeldt: 19 maj, 2012 07:12
Geografisk sted:

Indlæg af Ronny85 » 24 maj, 2012 10:45

jeg kom brandford 15-40 i min. 119 for 5 liter
i haraly nyborg. Det er branded olie, fra tyrkiet, som hedder
brandford og sælges billigt

fbn
Indlæg: 76
Tilmeldt: 09 dec, 2007 04:24
Geografisk sted:
Kontakt:

Indlæg af fbn » 24 maj, 2012 16:29

Stop.

Man skal ALDRIG anbefale en forkert olie til en bil.


15W/40 er for tyk, den overholder ikke forskrifter fra
bil producenten til nogen af de motor der sidder
i en 156'r´.
Det eneste man kan opnå som ekstra gevinst ved at bruge
en for tyk olie er, for dårlig smurte lejer = at motor
kan bryde sammen ;-)


Følg altid biles forskrifter vedr. olie :
og det er : 10w/40 Eller 10w/60 på alfa 156 benzin versioner

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 24 maj, 2012 18:32

<blockquote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size="1" id="quote">Citat:<hr /><em>Oprindeligt oprettet af Ronny85</em>

jeg kom brandford 15-40 i min. 119 for 5 liter
i haraly nyborg. Det er branded olie, fra tyrkiet, som hedder
brandford og sælges billigt
<hr /></font></blockquote>

Ronny85
Indlæg: 76
Tilmeldt: 19 maj, 2012 07:12
Geografisk sted:

Indlæg af Ronny85 » 26 maj, 2012 08:24

Ja jeg mistænker det er derfor.
15W/40 vs 10w-40. Så er 10érn albefalet. Tror du det er derfor ELP

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 26 maj, 2012 20:12

Det er svært, nærmest umuligt, at sige helt specifikt. Men motorer er bygget til meget tætte/snævre tolerancer, meget tættere end for nogle år tier siden. Derfor er smøreolier i dag meget mere tyndtflydende (viskositet), end for nogle år siden.
Det mest kritiske tidspunkt for en bilmotor, er i opstarten og lige efter. En tykkere olie er lidt længere end en tyndere om at blive pumpet rund i motorens smøresteder og nå op på driftstryk. Derfor kan det ske, at lejer både ved krumtappen og knastaksler løber rund uden smøring et lille øjeblik (1-3 sekunder) og det kan, over alle de gange motoren over mange år bliver startet kold, bevirke, at lejeskallerne flytter sig lidt på lejesølerne, og til sidst lukke de ca 1 mm tykke smørehuld som olie skal komme ud af under tryk. Så sker der det, som med din motor, at lejet banker og ødelægges lige pludselig.

Ronny85
Indlæg: 76
Tilmeldt: 19 maj, 2012 07:12
Geografisk sted:

Indlæg af Ronny85 » 29 maj, 2012 00:14

Ja det er korrekt, men da det skete, var motoren varm,(kørste fra DK til Helsingborg, via Malmø. Og da jeg ramte helsingborg, så begyndte motoren, at hyle(banke lyde osv) så motoren var varm, og Olien var også varm! Så er det en gåde, hvorfor motoren begyndt at lave lyde(olie og vand var helt fyldt op)

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Motor"