Hvor forsvinder min strøm hen?

Elektrisk og elektriske/elektroniske komponenter
Besvar
jensebhansen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
Geografisk sted: Danmark

Hvor forsvinder min strøm hen?

Indlæg af jensebhansen » 03 feb, 2004 06:13

Hejsa,

Jeg har et lille problem, der nok er lidt svært for jer derud at løse, men jeg kunne godt tænke mig lidt ideer fra en eller anden, der måske har haft et lignende problem.

Problemet går i al sin enkelhed ud på, at bilen simpelthen ikke kan starte hvis den har stået stille i en dag. Det hele ser rigtigt ud når jeg sætter mig ind, men når jeg drejer nøglen så er der næsten ikke strøm til at trække motoren rundt. Hvis jeg derefter tilslutter en starthjælper (tæt på at være guds gave til os med mange gamle biler), så starter bil uden problemer, og efter en kortere tur kan den starte igen ved egen hjælp - ergo fejler batteri (7 måneder gammel) og generator ikke noget.

Løsningen er selvfølgelig at sætte et voltmeter mellem batteri og det elektriske system, notere forbruget og så begynde at fjeren sikringerne en efter en for at indkræse problemet.

Forresten har dørkontakten i venstre fordør sommetider lidt svært ved at tænde lyset i kabinen - kan det være min "strømtyv"?

Andre ideer og forslag vil være meget velkommen.



Per H. Nørgaard
Indlæg: 38
Tilmeldt: 05 dec, 2003 05:08
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Per H. Nørgaard » 16 feb, 2004 09:26

Hej Jens,
Din dørkontakt "hænger" sikkert bare og trænger måske til lidt smøring, jeg kan ikke huske om kontakten på en 75'er sidder som en køleskabskontakt fremad hvor døren lukker fortil - som den gør på en 33'er

Selvom batteriet ikke er gammelt har du så prøvet at tjekke syreindholdet i det for nyligt? Hvis det er batteriet der er er blevet tamt - det er set før - så burde man snildt kunne friske det op igen med et par gennemskylninger ny syre og lidt vand, selvfølgelig under alm. pligtskyldig hensyntagen til både naturen og sin egen sikkerhed :-)
En typsik strømrøver som jeg selv har haft bøvl med på samme måde var et kun delvist frakoblet alarmanlæg - iøvrigt påklistret med udpræget brug af strømtyve og sort isolerbånd - øv!

Din løsning er selvfølgelig "løsningen!" når du så har hevet alle sikringer ud og den stadig sluger godt med strøm så er det først det bliver rigtigt sjovt ;-)

jensebhansen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af jensebhansen » 16 feb, 2004 19:21

Per,

Tak for dit input. Jeg vil check vædske standen i mit batteri. Jeg tror dog stadig ikke batteriet er synderen, for jeg har lige være en uge på ferie og i den forbindelse afmonterede jeg stelforbindelsen på batteriet inden jeg tog afsted. Da jeg kom tilbage started bilen første gang uden problem efter jeg havde monteret stelforbindelsen igen. Der var altså masser af strøm på batteriet efter en uge.

Der har også været monteret et alarmanlæg i min bil :-( Det er typisk nogle rigtige fusker montering der bliver lavet, og jeg fatter stadig ikke hvorfor folk er så glade forstrømtyve - er er noget fanden har skabt.

Jep, jeg må igang med at trække sikringer ud :-(

jensebhansen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af jensebhansen » 18 feb, 2004 22:27

Æv æv æv,

Jeg kiggede på problemt igår, og da batteriet er af den forseglede type, har jeg ikke mulighed for at checke indholdet af syrer, men indikatoren på batteriet fortæller mig at det har det fint (det må jeg jo så tro på).

Jeg prøvede at trække alle sikringer ud en efter en, men det havde ikke den store virkning på forbruget :-) Samtidig fandt jeg udaf, at der er et forbrug på 2mA med ur og radio tilsluttet. Alt i alt må det siges at være et beskedent forbrug, der ikke burde kunne tappe batteriet på 2 dage. Nå, men jeg har ihvertfald fået et dejligt mystisk problem på hånden :-(

m thomsen
Indlæg: 36
Tilmeldt: 24 feb, 2004 02:35
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af m thomsen » 24 feb, 2004 03:05

hej jensebhansen!
Det du osse kan gøre er at satte et ampmeter mellem + på batt og
de kabler der kommer til din + på dit batt. og der efter det samme på - siden.
Så kan du se på vilken side din spænding forsvinder hen.
og hvor meget det er der forsvinder. har du en radio der er sat til standby, den vil ca bruge 0.2mamp, med mindre at du har det helt store stereo i :).. håber det kan hjælpe dig lidt.

Admin
Indlæg: 67
Tilmeldt: 05 maj, 2003 10:00
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Admin » 24 feb, 2004 06:25

Hej m thomsen

Jeg lærte i sin tid i skolen, at det der kommer gennem + på batteriet nødvendigvis også må komme gennem - på batteriet, så det burde altså være nok med 1 ampere-meter.

MVH
Ole F

ar4me
Indlæg: 43
Tilmeldt: 07 feb, 2004 16:04
Geografisk sted: USA

Indlæg af ar4me » 24 feb, 2004 07:07

Hvis batteriet stadig draenes med alle sikringer ude, maa det naturligvis skyldes et kredsloeb, der ikke har sikring. Her er en mulighed din starter, som efter sigende (i "defekt" tilstand) kan traekke stroem ved stilstand - see
http://www.digest.net/alfa/FAQ/164/foru ... /2536.html
specielt posting #15 og #16.

Ellers skulle du kunne identificere det skyldige kredsloeb ved at traekke sikringer ud.

Jes

jensebhansen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af jensebhansen » 27 feb, 2004 17:21

Jes,

Jeg havde godt overvejet starteren, som et muligt problem. Måske den trænger til en renovering eller en ombytter. Jeg vil kigge på den når tiden tillader det.

TommyHelms
Indlæg: 3
Tilmeldt: 10 mar, 2005 07:29
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af TommyHelms » 10 mar, 2005 08:24

Har du målt ladespændingen ca.14v ved >1200 om
Prøv at måle afladningen over generatoren ved at
afmontere ladekablet og sætte et ampermeter imellem
du må max måle 0,01A
Husk lige at batteriet altid skal være helt opladet
inden du måler afladning.
Du kan selfølgelig også bare mærke med hånden en kold
morgen.Er generatoren lun er der en diode der er utæt.
På med en ny generator.

TommyHelms
Indlæg: 3
Tilmeldt: 10 mar, 2005 07:29
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af TommyHelms » 10 mar, 2005 08:29

Nu ser jeg lige det er mere end et år siden dit problem
startede,så jeg håber det er afhjulpet,det vil være
sjovt at læse om.

Besvar

Tilbage til "Alfa 75/90 El-system"