Hvor forsvinder min strøm hen?
-
- Indlæg: 163
- Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
- Geografisk sted: Danmark
Hvor forsvinder min strøm hen?
Hejsa,
Jeg har et lille problem, der nok er lidt svært for jer derud at løse, men jeg kunne godt tænke mig lidt ideer fra en eller anden, der måske har haft et lignende problem.
Problemet går i al sin enkelhed ud på, at bilen simpelthen ikke kan starte hvis den har stået stille i en dag. Det hele ser rigtigt ud når jeg sætter mig ind, men når jeg drejer nøglen så er der næsten ikke strøm til at trække motoren rundt. Hvis jeg derefter tilslutter en starthjælper (tæt på at være guds gave til os med mange gamle biler), så starter bil uden problemer, og efter en kortere tur kan den starte igen ved egen hjælp - ergo fejler batteri (7 måneder gammel) og generator ikke noget.
Løsningen er selvfølgelig at sætte et voltmeter mellem batteri og det elektriske system, notere forbruget og så begynde at fjeren sikringerne en efter en for at indkræse problemet.
Forresten har dørkontakten i venstre fordør sommetider lidt svært ved at tænde lyset i kabinen - kan det være min "strømtyv"?
Andre ideer og forslag vil være meget velkommen.
Jeg har et lille problem, der nok er lidt svært for jer derud at løse, men jeg kunne godt tænke mig lidt ideer fra en eller anden, der måske har haft et lignende problem.
Problemet går i al sin enkelhed ud på, at bilen simpelthen ikke kan starte hvis den har stået stille i en dag. Det hele ser rigtigt ud når jeg sætter mig ind, men når jeg drejer nøglen så er der næsten ikke strøm til at trække motoren rundt. Hvis jeg derefter tilslutter en starthjælper (tæt på at være guds gave til os med mange gamle biler), så starter bil uden problemer, og efter en kortere tur kan den starte igen ved egen hjælp - ergo fejler batteri (7 måneder gammel) og generator ikke noget.
Løsningen er selvfølgelig at sætte et voltmeter mellem batteri og det elektriske system, notere forbruget og så begynde at fjeren sikringerne en efter en for at indkræse problemet.
Forresten har dørkontakten i venstre fordør sommetider lidt svært ved at tænde lyset i kabinen - kan det være min "strømtyv"?
Andre ideer og forslag vil være meget velkommen.
-
- Indlæg: 38
- Tilmeldt: 05 dec, 2003 05:08
- Geografisk sted: Danmark
Hej Jens,
Din dørkontakt "hænger" sikkert bare og trænger måske til lidt smøring, jeg kan ikke huske om kontakten på en 75'er sidder som en køleskabskontakt fremad hvor døren lukker fortil - som den gør på en 33'er
Selvom batteriet ikke er gammelt har du så prøvet at tjekke syreindholdet i det for nyligt? Hvis det er batteriet der er er blevet tamt - det er set før - så burde man snildt kunne friske det op igen med et par gennemskylninger ny syre og lidt vand, selvfølgelig under alm. pligtskyldig hensyntagen til både naturen og sin egen sikkerhed
En typsik strømrøver som jeg selv har haft bøvl med på samme måde var et kun delvist frakoblet alarmanlæg - iøvrigt påklistret med udpræget brug af strømtyve og sort isolerbånd - øv!
Din løsning er selvfølgelig "løsningen!" når du så har hevet alle sikringer ud og den stadig sluger godt med strøm så er det først det bliver rigtigt sjovt
Din dørkontakt "hænger" sikkert bare og trænger måske til lidt smøring, jeg kan ikke huske om kontakten på en 75'er sidder som en køleskabskontakt fremad hvor døren lukker fortil - som den gør på en 33'er
Selvom batteriet ikke er gammelt har du så prøvet at tjekke syreindholdet i det for nyligt? Hvis det er batteriet der er er blevet tamt - det er set før - så burde man snildt kunne friske det op igen med et par gennemskylninger ny syre og lidt vand, selvfølgelig under alm. pligtskyldig hensyntagen til både naturen og sin egen sikkerhed
En typsik strømrøver som jeg selv har haft bøvl med på samme måde var et kun delvist frakoblet alarmanlæg - iøvrigt påklistret med udpræget brug af strømtyve og sort isolerbånd - øv!
Din løsning er selvfølgelig "løsningen!" når du så har hevet alle sikringer ud og den stadig sluger godt med strøm så er det først det bliver rigtigt sjovt
-
- Indlæg: 163
- Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
- Geografisk sted: Danmark
Per,
Tak for dit input. Jeg vil check vædske standen i mit batteri. Jeg tror dog stadig ikke batteriet er synderen, for jeg har lige være en uge på ferie og i den forbindelse afmonterede jeg stelforbindelsen på batteriet inden jeg tog afsted. Da jeg kom tilbage started bilen første gang uden problem efter jeg havde monteret stelforbindelsen igen. Der var altså masser af strøm på batteriet efter en uge.
Der har også været monteret et alarmanlæg i min bil Det er typisk nogle rigtige fusker montering der bliver lavet, og jeg fatter stadig ikke hvorfor folk er så glade forstrømtyve - er er noget fanden har skabt.
Jep, jeg må igang med at trække sikringer ud
Tak for dit input. Jeg vil check vædske standen i mit batteri. Jeg tror dog stadig ikke batteriet er synderen, for jeg har lige være en uge på ferie og i den forbindelse afmonterede jeg stelforbindelsen på batteriet inden jeg tog afsted. Da jeg kom tilbage started bilen første gang uden problem efter jeg havde monteret stelforbindelsen igen. Der var altså masser af strøm på batteriet efter en uge.
Der har også været monteret et alarmanlæg i min bil Det er typisk nogle rigtige fusker montering der bliver lavet, og jeg fatter stadig ikke hvorfor folk er så glade forstrømtyve - er er noget fanden har skabt.
Jep, jeg må igang med at trække sikringer ud
-
- Indlæg: 163
- Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
- Geografisk sted: Danmark
Æv æv æv,
Jeg kiggede på problemt igår, og da batteriet er af den forseglede type, har jeg ikke mulighed for at checke indholdet af syrer, men indikatoren på batteriet fortæller mig at det har det fint (det må jeg jo så tro på).
Jeg prøvede at trække alle sikringer ud en efter en, men det havde ikke den store virkning på forbruget Samtidig fandt jeg udaf, at der er et forbrug på 2mA med ur og radio tilsluttet. Alt i alt må det siges at være et beskedent forbrug, der ikke burde kunne tappe batteriet på 2 dage. Nå, men jeg har ihvertfald fået et dejligt mystisk problem på hånden
Jeg kiggede på problemt igår, og da batteriet er af den forseglede type, har jeg ikke mulighed for at checke indholdet af syrer, men indikatoren på batteriet fortæller mig at det har det fint (det må jeg jo så tro på).
Jeg prøvede at trække alle sikringer ud en efter en, men det havde ikke den store virkning på forbruget Samtidig fandt jeg udaf, at der er et forbrug på 2mA med ur og radio tilsluttet. Alt i alt må det siges at være et beskedent forbrug, der ikke burde kunne tappe batteriet på 2 dage. Nå, men jeg har ihvertfald fået et dejligt mystisk problem på hånden
hej jensebhansen!
Det du osse kan gøre er at satte et ampmeter mellem + på batt og
de kabler der kommer til din + på dit batt. og der efter det samme på - siden.
Så kan du se på vilken side din spænding forsvinder hen.
og hvor meget det er der forsvinder. har du en radio der er sat til standby, den vil ca bruge 0.2mamp, med mindre at du har det helt store stereo i .. håber det kan hjælpe dig lidt.
Det du osse kan gøre er at satte et ampmeter mellem + på batt og
de kabler der kommer til din + på dit batt. og der efter det samme på - siden.
Så kan du se på vilken side din spænding forsvinder hen.
og hvor meget det er der forsvinder. har du en radio der er sat til standby, den vil ca bruge 0.2mamp, med mindre at du har det helt store stereo i .. håber det kan hjælpe dig lidt.
Hvis batteriet stadig draenes med alle sikringer ude, maa det naturligvis skyldes et kredsloeb, der ikke har sikring. Her er en mulighed din starter, som efter sigende (i "defekt" tilstand) kan traekke stroem ved stilstand - see
http://www.digest.net/alfa/FAQ/164/foru ... /2536.html
specielt posting #15 og #16.
Ellers skulle du kunne identificere det skyldige kredsloeb ved at traekke sikringer ud.
Jes
http://www.digest.net/alfa/FAQ/164/foru ... /2536.html
specielt posting #15 og #16.
Ellers skulle du kunne identificere det skyldige kredsloeb ved at traekke sikringer ud.
Jes
-
- Indlæg: 163
- Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
- Geografisk sted: Danmark
-
- Indlæg: 3
- Tilmeldt: 10 mar, 2005 07:29
- Geografisk sted: Danmark
Har du målt ladespændingen ca.14v ved >1200 om
Prøv at måle afladningen over generatoren ved at
afmontere ladekablet og sætte et ampermeter imellem
du må max måle 0,01A
Husk lige at batteriet altid skal være helt opladet
inden du måler afladning.
Du kan selfølgelig også bare mærke med hånden en kold
morgen.Er generatoren lun er der en diode der er utæt.
På med en ny generator.
Prøv at måle afladningen over generatoren ved at
afmontere ladekablet og sætte et ampermeter imellem
du må max måle 0,01A
Husk lige at batteriet altid skal være helt opladet
inden du måler afladning.
Du kan selfølgelig også bare mærke med hånden en kold
morgen.Er generatoren lun er der en diode der er utæt.
På med en ny generator.
-
- Indlæg: 3
- Tilmeldt: 10 mar, 2005 07:29
- Geografisk sted: Danmark