<font face="Arial Black"></font id="Arial Black">
Er der nogen som kender prisen på den bagerste hardy-skive til en 91' 75 3,0 QV efter prisnedsættelserne i foråret??
Jeg har fået oplyst en pris på 1564,80 + moms = 1956,-, det lyder lidt vildt synes jeg.
Yderligere kunne jeg godt tænke mig at vide, hvad vil en fornuftig arbejdstid være , for at skifte sådan en karl.
Jeg mener, at jeg selv har skiftet den på en 2,0 på ca. 1 time.
Alfabase
Bagerste Hardy-skive
Hej, det lyder som en mere fornuftig pris.
Det der ta'r tid er vel den forreste?
Den bagerste er jo bare af med udst., ned med forrreste De-Dion ophæng og slut.
Grunden til, at der for mit vedkommende er brugt alt for meget tid, skyldes nogle meget uheldige omstændigheder, som jeg vil berette om i alfabladet, hvis værkstedet ikke refunderer en stor del af regningen.
Det der ta'r tid er vel den forreste?
Den bagerste er jo bare af med udst., ned med forrreste De-Dion ophæng og slut.
Grunden til, at der for mit vedkommende er brugt alt for meget tid, skyldes nogle meget uheldige omstændigheder, som jeg vil berette om i alfabladet, hvis værkstedet ikke refunderer en stor del af regningen.
-
- Indlæg: 163
- Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
- Geografisk sted: Danmark
Hejsa,
Hvis alle tre skal skiftes, så er der ikke andet at gøre end at tage transakslen ned:
1) Frigør transaksle ved motor og kobling
2) Afmonter gearstangen (ellers kan transakslen ikke trækkes bagud)
3) Afmonter ophænget midt på transakslen.
4) Brug et koben ved koblingen for at skubbe akslen op mod motoreren - derved kan den bagerste del af transaklsen presses nedad så hardyskiven kan frigøres fra trekloen ved koblingen. Så vidt jeg husker er der en eller anden form for støtteleje mellem trekloen og transakslen.
5) Ved at trække transakslen bagud frigøres den forreste hardyskive fra motoreren, og akslen er fri.
For at skive den bagerste hardyskive vil jeg nok gøre følgende:
1) Løsne den bagerste bardyskive fra trekloen.
2) Afmonter det midster ophænge til transaklsen.
3) Skub akslen fremad og træk den ned under trekloen til koblingen.
Herved kommer hardyskiven til at sidde under forenden af dedionen, og det er nemmere at arbejde med end over gearkassen. Ved at fjerne det midster ophæng minimeres vridet på den midster hardyskive, men pas alligevel på at den forreste lider overlast i forbindelse med arbejdet.
Vær opmærksom på at ved arbejde med kardaner/transakser, så er det en dog ide at mærker dem op inden noget adskilles, således at eventuellet afbalanceringer ikke ryger sig en tur.
God fornøjelse.
Hvis alle tre skal skiftes, så er der ikke andet at gøre end at tage transakslen ned:
1) Frigør transaksle ved motor og kobling
2) Afmonter gearstangen (ellers kan transakslen ikke trækkes bagud)
3) Afmonter ophænget midt på transakslen.
4) Brug et koben ved koblingen for at skubbe akslen op mod motoreren - derved kan den bagerste del af transaklsen presses nedad så hardyskiven kan frigøres fra trekloen ved koblingen. Så vidt jeg husker er der en eller anden form for støtteleje mellem trekloen og transakslen.
5) Ved at trække transakslen bagud frigøres den forreste hardyskive fra motoreren, og akslen er fri.
For at skive den bagerste hardyskive vil jeg nok gøre følgende:
1) Løsne den bagerste bardyskive fra trekloen.
2) Afmonter det midster ophænge til transaklsen.
3) Skub akslen fremad og træk den ned under trekloen til koblingen.
Herved kommer hardyskiven til at sidde under forenden af dedionen, og det er nemmere at arbejde med end over gearkassen. Ved at fjerne det midster ophæng minimeres vridet på den midster hardyskive, men pas alligevel på at den forreste lider overlast i forbindelse med arbejdet.
Vær opmærksom på at ved arbejde med kardaner/transakser, så er det en dog ide at mærker dem op inden noget adskilles, således at eventuellet afbalanceringer ikke ryger sig en tur.
God fornøjelse.
-
- Indlæg: 34
- Tilmeldt: 18 maj, 2004 20:10
- Geografisk sted: