Raslen/skratten

Kobling, Gearkasse, differential, drivaksler
Besvar
Dan Kenskov
Indlæg: 40
Tilmeldt: 07 okt, 2003 19:13
Geografisk sted: Danmark

Raslen/skratten

Indlæg af Dan Kenskov » 20 apr, 2004 06:55

Dyret har fået periodiske rasle/skrattelyde ved overgangen dra transaksel til motoren. Specielt ved tomgang/lave omdrejninger. Det lyder fælt og jeg frygter havari [xx(]. Jeg har kigget op men kan ikke se noget. Er der nogen der har et bud på hvad der kan være galt og hvordan det kan fikses[?]



A.Sommer
Indlæg: 257
Tilmeldt: 06 nov, 2003 02:23
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af A.Sommer » 20 apr, 2004 08:20

kunne måske være den forreste hardyskive og/eller støttelejet..

jensebhansen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af jensebhansen » 20 apr, 2004 16:31

Dan,

Jeg er bange for at Anders har ret angående at det sandsynligt er en hardyskive, der er gået i stykker. Det kan typisk være ret svært at se hvis man ikke kan komme rigtig ind under bilen vha. lift, grav, donkraft/bukke. Samtidig er det svært at "overskue" hele transakslen, da den jo sidder oppe i kardantunellen, og det er derfor nødvendigt at dreje transaklsen for at inspicerer 360 af transakslen.

Så for at være helt sikker må du begive dig ind under bilen med en 19mm stjernenøgle i den ene hånd (mener hardyskiverne er monteret til transakslen med bolte m. 19mm hoved???). Stjernenøglen kan du bruge til at dreje transakslen med, mens du er under bilen ved af sætte denne på en af boltene til den midterste hardyskive.

Vær opmærksom på at defekt på transakslen kan have ret alvorlige konsekvenser hvis dette ikke løses inden tingene udvikler sig.

A.Sommer
Indlæg: 257
Tilmeldt: 06 nov, 2003 02:23
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af A.Sommer » 20 apr, 2004 18:30

Og bare for at gnide salt i såret, så er den forreste hardyskive MEGET svær at skaffe, men prøv hos carcentre da de vist kan opdrive nogen.Jeg fik nemlig den til at skaffe en, da min ogsp skal skiftes inden for overkommelig tid :( Så igang med at undersøge både transakselen og markedet for hardyskiver!

Dan Kenskov
Indlæg: 40
Tilmeldt: 07 okt, 2003 19:13
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Dan Kenskov » 21 apr, 2004 17:10

Jeg siger tak for rådene. Jeg må under og kigge nærmere på sagerne. Det bliver først engang i næste uge.

Dan Kenskov
Indlæg: 40
Tilmeldt: 07 okt, 2003 19:13
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Dan Kenskov » 29 apr, 2004 20:47

Hej!
Nu har jeg været under øsen. Problemet er ikke hardyskiven (de har dem forøvrigt på lager i Valby autoforum), men et sortmalet skjold der sidder i svinghjulshuset. Det er gået løst og hænger på drivakslen ved krydset. Det giver en skurrende lyd. Raslelyden skyltes den løse skrue der har tonset rundt under skjoldet. Jeg ser desværre ingen anden vej end at jeg må hive motoren op for at få sat det #¤"%! skjold på plads.

Bentos
Indlæg: 86
Tilmeldt: 02 sep, 2003 22:27
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Bentos » 30 apr, 2004 01:31

Æv da oss'...

Jeg tænkte lige at hvis du var heldig kunne du måske nøjes med at tage transakslen (med hardy-skiven) af og komme til skruerne den vej ind? [?]
Men - Jeg havde selv klokken af igår for at skifte svinghjul og snuppede et par billeder... Det ser sgu' ikke lige ud til at der er plads [V]

[file]svinghjul.jpg,16,,0[/file]

Du er nok nød til at have klokken af - Det kræver mindst at køleren fjernes og motoren kommer så langt frem som muligt. Husk at starteren også skal af, så afmonter batteriet som det første du gør...

Bentos
Indlæg: 86
Tilmeldt: 02 sep, 2003 22:27
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Bentos » 04 maj, 2004 21:47

Efterfølgende kan jeg fortælle at netop kombinationen af et svinghjul fra den gamle motor (01623) og klokken fra en TS IKKE kan fungere når det samles som vist på billedet i forrige indlæg.
Det famøse sorte skjold er skruet fast med 3 pin-bolte, som kommer i karambolage med forstærkningerne i den gamle type svinghjul [xx(][xx(]
Sååeh - Jeg tog lige motoren ud igen for at fjerne skjoldet og pin-boltene.

Dan Kenskov
Indlæg: 40
Tilmeldt: 07 okt, 2003 19:13
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Dan Kenskov » 06 maj, 2004 04:35

Tak for rådene vedr. afmontering/fremflytning af motor. [:)] Jeg har nu fået monteret 3 nye bolte - forsvarligt. Det er noget af et arbejde for et par møgskruer. Surt show med gl. skjold/ny klokke. [:(] For lige at få tilfredstillet min nysgerrighed kunne jeg da godt tænke mig at høre hvorfor du - Bentos - vil ha' det "gamle" svinghjul på din TS-motor?
pft.

Bentos
Indlæg: 86
Tilmeldt: 02 sep, 2003 22:27
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Bentos » 06 maj, 2004 05:03

Grunden til at jeg skiftede er, at da jeg satte TS-motoren i min '76 GTV passede centreringslejet i svinghjulet ikke med transakselen [V]
Selvom jeg har en pænt lager af bl.a. aksler, så lykkedes det mig ikke at finde en kort aksel (GTV), der matchede svinghjulets leje - Så jeg pillede motoren ud, skiftede svinghjulet og lagde motoren i igen. Først bagefter opdagede jeg miseren med at den ikke kunne tørnes ret langt rundt - Så den måtte ud igen igen [xx(]

Men NU ligger motoren i bilen, akselen er monteret og det hele kan dreje rundt! [:D]
Nu mangler jeg kun at monteret det nye sprøjt, udstødning, retur på benzinen... osv.
Og ikke mindst få frontklappen så langt ned at jeg kan få splitter på [:o)]

Besvar

Tilbage til "Alfa 75/90 Drivlinje"