Gearkasse Olie!

Kobling, Gearkasse, differential, drivaksler
Besvar
A.Sommer
Indlæg: 257
Tilmeldt: 06 nov, 2003 02:23
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Gearkasse Olie!

Indlæg af A.Sommer » 09 nov, 2003 05:35

Da vinteren jo står og venter lige rundt om hjørnet, så vil jeg udskifte min hårdt prøvede gearkasseolie til noget TOPKVALITETS olie.
Er der nogen der kender en SUPER olie. Prisen er mindre væsentlig, da mængden og udskiftelses intervallet er relativt begrænset.

MvH.
Anders Sommer
Alfa Romeo 75 2.0 TS
Limited edition no. 55



JanM
Indlæg: 18
Tilmeldt: 15 nov, 2003 04:46
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af JanM » 15 nov, 2003 06:18

Gear og spærredifferentiale er jo bygget sammen, og teoretisk set burde du derfor købe en olie som var lavet til gearkasser med spær. Det laver Castrol (kan ikke lige huske hvad den hedder), jeg har dog kørt med en sådan olie og det havde den bivirkning at min gearkasse ved hurtige skift sagde det kendte grrrkknn i 2. gear, og jeg fik faktisk accelereret slid på syncromeshen. Jeg skiftede derefter til en fuldsyntetisk ELF GL5 olie, hvilket gjorde en del for sycromeshen. Min lære af dette var at den kritiske del i alfa gearkassen er syncromesherne og derfor bør olievalget være baseret på det bedste der kan købes for at undgå slid på syncromesherne.

Mit råd er derfor at købe den bedste fuldsyntetiske og tyndeste gearkasseolie f.eks 75W i dit ynglings oliemærke.

Jeg er ikke specielt kyndig i olier så dette skal kun anses som min ringe erfaring.

Jan Melzer
Alfa 75 QV '91
Alfa 164Q4 '96

Besvar

Tilbage til "Alfa 75/90 Drivlinje"