Hurtigere gearkasse

Kobling, Gearkasse, differential, drivaksler
Besvar
Gobbel
Indlæg: 29
Tilmeldt: 23 jul, 2004 19:25
Geografisk sted: Danmark

Hurtigere gearkasse

Indlæg af Gobbel » 06 sep, 2007 19:16

Hej,

Er der nogen der har erfaringer med vores famøse, uhyggeligt langsommelige gearkasse - dvs. om hvilke alternative gearkasser der kan benyttes for 1. at få hurtigere gearskifte og 2. øge holdbarheden samt holdbarheden især ved højeffekt motorer (det siges at grænsen for gearkassen er 250-280 hk).

At lave dem hurtigere/mere præcist er relativt nemt vil jeg tror, men holdbarheden?

Jeg har læst et sted om nogle der fjerner gearkassen til fordel for en front monteret getrag o.s.v. - men det må ****e vægtfordelingen gevaldigt up?

Hvilke gearkasser havde racermodellerne? Kan man benytte gearkasser fra andre transaksel biler (Porsche 928, diverse Maserati modeller)?

Mvh Andreas



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 11 sep, 2007 00:21

Gearkassen på 75 3,0V6 er forstærket ift. de mindre motoriserede modeller, men tror ikke det har indflydelse på holdbarheden af specielt 2. gear syncromesh eller på skiftehastigheden generelt.
Så vidt jeg ved er indmaden i gearkassen (ikke differentialet) en videre udvikling af Gulia boxen. På dem letter man gearhjulene (borer et antal huller i metallet og afbalancerer bagefter) eller sætter særlige letvægts (racer)gearhjul i. Det hjælper uden tvivl på syncro-ringenes holdbarhed.
Har også læst om særlige , såkaldt, "rose" bøsninger i gearskifte forbindelsen, som tager sluppet og noget af innertien ud samt holder længere. Husker også noget med et særligt quick shift af sekventiel typen, men husker ikke hvor.
At sætte en anden gearkasse i, hmmmm, det lyder for mig som et op ad bakke projekt, og er de mere holdbare? Der er også de gamle Volvo 340 med manuel box. Du skal også huske, at ihf. Porsche havde koblingen ved motoren, husker ikke de andre.
Prøv at stille dine spørgsmål på http://www.cuoresportivo.dk/ i model gruppen for Alfetta, GTV og 75. Der er nogle gutter som køre klubrace i Transaksel modellerne.

Besvar

Tilbage til "Alfa 75/90 Drivlinje"