2.0 ts motor bluprint

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
A.Sommer
Indlæg: 257
Tilmeldt: 06 nov, 2003 02:23
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

2.0 ts motor bluprint

Indlæg af A.Sommer » 14 apr, 2004 04:34

Her tænker jeg ikke på tegninger af en 2.0 TS motor, men på en KOMPLET afbalancering af ALLE dele i motoren. Er der nogen der har prøvet dette, og hvad blev resultatet af denne afbalancering.[8D]

Jeg går nemlig og overvejer at rå total renoveret en ekstra motor, så man har en hvis den nuværende giver op.[xx(]

Men denne motor skulle så bygges efter alle kunstensregler, og have "så mange hk/nm" som mulig..

Nogen der ved noget om dette og evt. pris/hvem der kan lave det GODT.

regner med at skallebølle kan, men er der sjællandske alternativer, med den nødvendige ekspertise.[:)]



jensebhansen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af jensebhansen » 14 apr, 2004 06:15

Hejsa Anders,

Du efterlyste vist i et tidligere indlæg nogle der kunne lærer fra sig angående hvordan man laver bil. Du kunne jo passende starte med dette motorprojekt, der jo i sig selv er en ganske fornuftig og afgrænset opgave. Selvfølgelig kan man lærer meget af at se hvordan andre gør tingene samt en god portion teori, men man lærer det kun ved at står med "fingrene i kagekassen" selv. Desuden findes der da også en hel del litteratur angående hvordan en Alfa motor renoveres - både som standard og hvis man vil hente lidt ekstra ud af den.

Afbalanceringen af plejlstænger (samt eventuel polering) og stempler kan du sikkert gøre lige så godt som alle andre. Afbalanceringen af krumtap samt svinghjul må du nok få lavet ude i byen. Desværre tror jeg der rigtig dyrt at få lavet et fornuftigt stykke arbejde som det du efterlyser ude i byen, da det at lave en motor efter alle kunstensregler er meget tidskrævende, hvilket også taler for at du selv giver dig i kast med projektet.

A.Sommer
Indlæg: 257
Tilmeldt: 06 nov, 2003 02:23
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af A.Sommer » 14 apr, 2004 06:37

problemet er, at jeg ikke mener at jeg endnu har de evner der skal til en motor med KNASTKÆDE...
har skiftet både motor og topstykke i opler, men en TS motor virker bare SÅ meget mere avanceret..
ville bare gerne lære en TS moter af kende..

evk
Indlæg: 32
Tilmeldt: 05 dec, 2003 09:15
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af evk » 14 apr, 2004 07:05

Hej Anders,
Jeg ved ikke hvordan du har det med engelsk?
Men der findes en bog i Speedpro serien, der hedder:

How To Power Tune
Alfa Romeo
Twin-Cam Engines.

Jeg har købt den hos Køster´s Boghandel.
Selv om den drejer sig om tuning af den "gamle" Nord motor ligner den dog TS éren i bund og grund.
Samtidig giver den et godt indblik i den gundlæggende tuning af en motor, som i princip kan bruges på andre motorer!.
Kort og godt interessant læsning.
Jeg har med held selv udført portning mm. på en Nord motor efter denne bog.
Dette gav et mærkbart bedre moment,roligere motorgang samt ikke mindst en betydelig forbedring af benzinforbruget. Før ca. 9km/l efter 11-12km/l i en "gammel" Giulietta 2,0.

Mvh.
evk
155V6
164V6

A.Sommer
Indlæg: 257
Tilmeldt: 06 nov, 2003 02:23
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af A.Sommer » 14 apr, 2004 08:00

dejligt med respons.. så er der en bog til ønse seddelen..
Hvad går portning ud på ?? er ikke helt med på det.. er det der hvor man fjerner materiale ved ventilerne, for så må holdbarheden da nedsættes en del??

Bentos
Indlæg: 86
Tilmeldt: 02 sep, 2003 22:27
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Bentos » 14 apr, 2004 08:33

Jeg kan varmt anbefale netop den bog. Den ligger på sin faste plads ved natbordet [;)]
Angående portning, så kan det sagtens gøres uden at det går ud over holdbarheden, men går man til yderligheder siger det sig selv at noget vil svækkes. Jeg har nogle sider fra et meget gammelt "Bilen & Båden" liggende på min hjemmeside om optimering af topstykket. Du kan starte med at læse det mens du venter på at få din bog (som du ikke kan få bestilt hurtigt nok [:)]): http://www.lishmann.dk/billeder/top/topstykke.htm

P.S. Bogen kan bl.a. findes på ebay, hvis ikke Køster kan levere den...

jensebhansen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af jensebhansen » 14 apr, 2004 21:02

Anders,

Det lyder umiddelbart som om at du allerede ikke har problemer med kan kende forskel på toppen og bunden på en motor, så hvis du gav dig i kast med at læse lidt om hvordan en Alfa motor er skruet sammen, eventuelt en manual a-la Haynes (ved godt at disse bøger altid har en tilbøjlighed til at "glemme" den beskrivelse eller billede som man skal bruge), der forsøger af forklarer hvordan motoren skilles ad og samles igen trin for trin, så er du vel ikke helt skidt rustet til opgaven. Og så avanceret er en Alfa motor nu heller ikke.

Hvis din nuværende motor fortsat kører fint, så er der vel heller ikke noget tidspres, som forhindre dig i at bruge den nødvendig fritid på projektet. Samtidig er det altså også en meget stor tilfredstillelse ved at lave noget med sin egen hænder som bare dur. Selvfølgelig er der altid en risiko, for at det man får lavet ikke virker, men som det gamle ordsprog siger: Af skade bilver man klog - og nogle gange fattig :-(

Anyway, så synes jeg at du skulle få fingrene i How To Power Tune .. bogen, da den ser ganske fornuftigt og seriøs ud. Jeg mangler den desværre også i min samling, men den er vist kommet på min ønskeliste.

A.Sommer
Indlæg: 257
Tilmeldt: 06 nov, 2003 02:23
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af A.Sommer » 15 apr, 2004 04:35

Jeg kan kun takke mange gange for de GODE svar, og jo jeg ved da lidt om motore, har som tiligere nævnt skiftet og lavet opel motore (sad but true;) ).
Jeg vil ønske mig den bog!!
Desuden er min toppakning ca. 31000km gammel ligeså ventilstyr og olietyve, så den holder jo nok "lidt" endnu..
SÅ jeg vil finde mig em brugt motor jeg kan pille ved.. Nogen der har en BILLIGT!!!???

A.Sommer
Indlæg: 257
Tilmeldt: 06 nov, 2003 02:23
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af A.Sommer » 15 apr, 2004 04:36

Jeg kan kun takke mange gange for de GODE svar, og jo jeg ved da lidt om motore, har som tiligere nævnt skiftet og lavet opel motore (sad but true;) ).
Jeg vil ønske mig den bog!!
Desuden er min toppakning ca. 31000km gammel ligeså ventilstyr og olietyve, så den holder jo nok "lidt" endnu..
SÅ jeg vil finde mig em brugt motor jeg kan pille ved.. Nogen der har en BILLIGT!!!???

m thomsen
Indlæg: 36
Tilmeldt: 24 feb, 2004 02:35
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af m thomsen » 18 apr, 2004 06:39

Hej A.sommer!


Nu siger du godt nok så mange hk/nm som muligt, så er der kun en vej, og det er ladetryk.
Men vil du til at tune på den gode gamle måde,og den giver 180-200 hk
så skal du nok overveje om du vil bruge den til gade brug eller til race,for skal du ha en ts motor til at give, det så er der ikke mange km i den mere.men du skal osse overveje hvad for en motor du vil ha dig, skal den give fra bunden eller mellem eller i det høje felt.det skal siges at max omrdrejninger på en standard 2.0 nord/ts motor er 7300 rpm.(grund .den lange slaglængte)derefter er der stor chance for at du får et stempel eller 2 stukket ud igennem siden.Og skal det være med karbu eller sprøjt,ja der er mange ting der skal tænkes over,når man laver en suge motor.skal du ha en suge ts motor der sparker røv ,ja så kan du godt finde den store tegnedreng op.der er meget at fortælle om nord/ts motor.Når man ser på en nord/ts motor så har den alle de ting der skal til for at lave en vild suge motor, men det svære kræver det en hel del penge før det virkelig dur.men det er jo op til den enkelte hvad man forventer a den.
mvh M.thomsen.

A.Sommer
Indlæg: 257
Tilmeldt: 06 nov, 2003 02:23
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af A.Sommer » 18 apr, 2004 06:44

mit mål er min 150 hk på hjulene.. og det skal nok komme uden tryk-- ellers må vi jo gøre som visse andre og smide kompressor på, det giver jo eftersigende 185 hk ved 0,4 bar med STANDARD motor!!

jensebhansen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af jensebhansen » 19 apr, 2004 00:34

Hej,

En enkelt deltager i club race kører faktisk med en suge TS motor udstyret med Weber karburatorer og andre knaster. Målt på rullefelt gav den cirka 180hk. En grund hertil er i sagens natur at karburatoerne ikke har nogen form for omdrejningsbegrænsning som standard motorstyringen har, hvilket betyder at max omdrejningerne kan hæves i forhold til standard. Men som tidligere nævnet så har højer max omdrejninger typisk også en negativ indflydelse på levetiden.

A.Sommer
Indlæg: 257
Tilmeldt: 06 nov, 2003 02:23
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af A.Sommer » 19 apr, 2004 07:29

<font face="Arial"></font id="Arial">Jeg er ikke intr. i en motor med små 200 hk de skal renoveres en gang om året, jeg ville "bare" forbedre min ts motor på de områder hvor det er muligt. Men jeg må vist skaffe mig en TS motor til og gå i gang med skidtet... SLET ingen der ligger inde med en sådan motor, gerne defekt til en BILLIG penge(rødvin evt.?)??

Besvar

Tilbage til "Alfa 75/90 Motor"