Vand forbrug?

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
A.Sommer
Indlæg: 257
Tilmeldt: 06 nov, 2003 02:23
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Vand forbrug?

Indlæg af A.Sommer » 03 dec, 2003 07:53

Min kære bil bruger stadig vand, selvom den lige er blevet trykprøvet.. Toppakningen er under 20.000 km gammel, så
hvis vi forudsætter at den stadig er i fuld velgøre, hvor forsvinder mit vand så hen?? kan korte ture bruge mere vand (10-20 km)???



Mogens
Indlæg: 127
Tilmeldt: 28 okt, 2003 02:23
Geografisk sted: Sweden
Kontakt:

Indlæg af Mogens » 13 dec, 2003 02:35

Nu fylder du ikke beholderen helt, vel?

/Mogens

A.Sommer
Indlæg: 257
Tilmeldt: 06 nov, 2003 02:23
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af A.Sommer » 13 dec, 2003 20:13

jeg har fundet ud af, at det nok er pakningen ved indsugningsmanifoldet. SÅ bilen er på værft nu...

men nej jeg fylder den lun til max, ved godt at "proppen" virker som udlufter for for meget tryk

men tak

A.Sommer
Indlæg: 257
Tilmeldt: 06 nov, 2003 02:23
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af A.Sommer » 21 jan, 2004 03:22

Hej igen...

kan i dufte foråret... snif snif.. hmm. lugter mest af alt af MØGSALT!![:(]

Nå men min bil bruger stadig vand, masser af vand (relativt!), i hvert falf mere end jeg kan acceptere!![:(!]

Toppakningen er 24.000Km gammel, indsugningsmanifold pakningen er FÅ km gammel. [V]

Er der nogen der har en ide hvor det forsvinder hen, jeg tror ikke det er igennem topakningen.. HJÆLP!!![V][V][V]

Bentos
Indlæg: 86
Tilmeldt: 02 sep, 2003 22:27
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Bentos » 21 jan, 2004 05:18

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">Citat:<hr height="1" noshade id="quote">Er der nogen der har en ide hvor det forsvinder hen, jeg tror ikke det er igennem topakningen.. HJÆLP!!![V][V][V]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Tjaaeh - Check alle steder hvor vandet løber for lækager... Køler, slanger, termostathuset, varmeapparatet inde i bilen, og ikke mindst omkring vandpumpen...
Vandet kan gå tre steder hen: Ud gennem udstødningen (evt. gennem indsugningen), ned i olien eller ud af systemet (på vejen eller inde i bilen).
Er der spor efter kalk eller kølervædske ned ad inderskærmen under ekspansionsbeholderen? Den kan have en mikroskopisk revne, der først åbner sig under tryk...
Hvis du har mulighed for det kan du eventuelt prøve at sætte lidt tryk på kølesystemet og se/lyt overalt.
Bliver motoren varm under kørslen? Får du varme i varmeapparatet?

jensebhansen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af jensebhansen » 21 jan, 2004 05:24

Anders,

Du skal selvfølgelig checke alle spændebånde, men det har du sikkert allerede gjort. Af andre steder jeg kan kommer i tanke om er:
- Gasspjældshuset, hvor der en slage forvarmning af den indkommende luft.
- Vandpumpen - jeg ved ikke om en slidt vandpumpe vil lække vand mellem pumpehuset og akslen. Der er en del slør i min vandpumpe, men det ser ikke udtil at den spilder vand herfra, så ...
- Der er en lille rørsamling i venstre side i nærheden af stømfordeleren (når du kigger bagud). Den kan blive meget rusten, og måske er der en lille revne her, der "lukker" vand ud når den bliver varm.
- Endelige er der varmeapperatet. Så vidt jeg husker er der et afløb i bunden af blæserkassen, der muliggør at regnvand kan løbe ud. Måske er du så heldig/uhelding, at en eventuel utæthed også løber ud denne vej. Desævrre er det lidt at en mission at komme ind til blæserkassen, da hele instrumentbrættet skal fjernes :-(

A.Sommer
Indlæg: 257
Tilmeldt: 06 nov, 2003 02:23
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af A.Sommer » 22 jan, 2004 04:51

Tak for svarene!!![:D]

Det er et enkelt spændbånd, der HELT sikkert smider kølevæske!
Men jeg tror bare ikke at det alene kan gøre det???
Da bilen ikke har problemer med til dugning(ikke andet end normal vinter tildugning!). tror jeg heller ikke at der kommer vand ind i bilen fra varmeanlægget. Desuden varmer det fint, og motoren bliver 83 grader varm i følge viseren i bilen, hvilket der jo også står på termostaten.

Anlægget er blevet trykprøvet, og der forsvandt intet tryk!!!
Måske det er vandpumpen der først lægger ved omdr.?
Dette har jeg hørt om før, dog siger min mekanikker at den ikke umiddelbart fejler noget...!

Håber i har flere gode råd. for det er ret flovt ofte at skulle efterfylde vand, når bilen bruger under ½ ltr. olie på 4000 km!!![}:)][}:)]

jensebhansen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af jensebhansen » 23 jan, 2004 17:24

Anders,

Bare en tanke: måske kan man købe noget sporstof, som du kan tilsætte kølevandet. Derved brude det være noget nemmere at fastslå hvor øsen er sprunget læk. Jeg ved ikke om et sådan sporstof findes, men det brude vel være til at finde ud af.

A.Sommer
Indlæg: 257
Tilmeldt: 06 nov, 2003 02:23
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af A.Sommer » 23 jan, 2004 17:50

Hejsa Jens..

Slet ikke en dårlig tanke, min mekanikker har faktisk fortalt om et kemisk sæt der kan afslører om der er udstødningsgas i kølevæsken, så mon ikke også et sporstof findes??

Men tak for svaret![:D]

A.Sommer
Indlæg: 257
Tilmeldt: 06 nov, 2003 02:23
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af A.Sommer » 31 jan, 2004 18:35

Hej igen..
Lige et spørgsmål til....
jeg har EN LILLE LILLE smule mayo under olie påfyldningsdækslet..
Det er virkelig MEGET lidt og der er intet på under oliepinden...
Er det bare grunder min mange små ture (3-17 km) eller er den gal med toppakningen.. olieforbruget er ca. ½ ltr pr 4000 km... med selenia 20k..???

jensebhansen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af jensebhansen » 31 jan, 2004 21:51

Anders,

Jeg tror din mayo skyldes de mange korte ture. Hold lidt øje med tingene og se hvordan olien ser ud efter en længere tur hvor motoren har været varmet rigtigt op.

Besvar

Tilbage til "Alfa 75/90 Motor"