olietrykkontakt & måler

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
Claes
Indlæg: 27
Tilmeldt: 08 maj, 2007 21:36
Geografisk sted: Danmark

olietrykkontakt & måler

Indlæg af Claes » 16 sep, 2007 04:21

hej alfister,

Er der nogen der har erfaring med at skifte både olietrykkontaktet og olietryk måler på en V6? For det første er der hverken plads eller lys for at afmontere den gamle måler. Skal indsugningsmanifold fjernes?
For det andet skal det være en skive eller pakning til olietryk kontaktet? og har den venstre gevin?

Pt. sprøjter den olie ud på udstødningen samt at jeg hver 600 km skal fylde en liter olie på.

Er der iøvrigt nogen der kan anbefale hvilken type olie er bedst egnet til den relative høje motor temperatur på en V6 (måler viser konstant mellem 80 & 90 C ) - jeg bruger nu fuld synt. 5W-40

tak for feedback

Claes



Egebjerg
Indlæg: 225
Tilmeldt: 10 mar, 2004 08:45
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Egebjerg » 17 sep, 2007 11:22

Plads: Olietrykmåler sidder så den er til at komme relativt nemt til uden at du skal have indsugningen af... Jeg mener du kan bruge en stjerne/gaffelnøgle? Bare smøg ærmerne op! ;o)
Lys? Arbejdslampe til 99 kroner i Harald Nyborg :o)
Kontakt ved jeg ikke hvad du mener?

Kommer oliespildet fra måleren?

Jeg har altid kørt med 10W-40 delsynth på mine V6 12v eller alternativt 10W-60 Racing. 5W-40 er for tynd og pisser lige igennem er min erfaring.

Min temp. måler ligger gerne under 80 ved alm. kørsel afhængig af varmen/vejret, eller lige på 80 selv hård kørsel på bane. I tomgang stiger den stille og roligt men bliver kølet ned igen ved hjælp af mine to SPAL-blæsere jeg har monteret på køleren. Check evt. din køler om den er ved at være gammel og ikke køler ordentligt længere.

Claes
Indlæg: 27
Tilmeldt: 08 maj, 2007 21:36
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Claes » 09 okt, 2007 23:39

det var olietrykkontaktet der var utæt - rigtigt nok med topnøgle 24 var den til at skifte.
olietrykmåleren (tv af kontaktet9 er en hel anden historie, der skal specielt nøgle til.

/C

Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten » 10 okt, 2007 22:57

Angående olieviskositet, så holder påstanden om 10W/40 kontra 5W/40 ikke. Eksempel: Shell Helix Plus 10W-40 har en viskositet på 14,1 cSt ved 100°C, Shell Helix plus S har en viskositet på 14,4 cSt ved 100°C, så der må være en anden årsag til forskellen i forbrug.

Egebjerg
Indlæg: 225
Tilmeldt: 10 mar, 2004 08:45
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Egebjerg » 13 okt, 2007 02:10

Det skal jeg ikke afvise, men jeg har aldrig kørt med de omtalte Shell olier

Besvar

Tilbage til "Alfa 75/90 Motor"