Underlige lyde
Underlige lyde
Hej Alfatosser
Min forholdsvis nyindkøbte 75er 20ts har fået nogle underlige lyde nede fra det kan bedst beskrives som kling klang de kan både opstå under start,under kørsel og i tomgang ,der er ingen rystelser i bilen ,min mistanke er midterlejet,eller foreste hardyskive (har en ny).Håber i kan hjælpe.Jeg laver bil på et gørdetselv værksted så det er rart at vide noglelunde hvor man skal starte
mvh den glade Alfatosse
Min forholdsvis nyindkøbte 75er 20ts har fået nogle underlige lyde nede fra det kan bedst beskrives som kling klang de kan både opstå under start,under kørsel og i tomgang ,der er ingen rystelser i bilen ,min mistanke er midterlejet,eller foreste hardyskive (har en ny).Håber i kan hjælpe.Jeg laver bil på et gørdetselv værksted så det er rart at vide noglelunde hvor man skal starte
mvh den glade Alfatosse
Det er min oplevelse at midterlejet egentlig kun forårsager rystelser der forplanter sig i karosse/kabine. Det høres mest i tomgang og aftager gradvis (men ikke helt) i takt med at kardanen snurrer hurtigere rundt og "selv" centrerer i lejet... Hardy-skiverne ryster egentlig bare også, men de forekommer bare en del voldsommmere/kraftigere.
Nu har jeg ikke hørt din "kling klang" lyd, men jeg tror(!) at det mere skal beskrives som den klassiske rasle-lyd der særligt høres lige når motoren stoppes..? Det skal vidst tilskrives slitage i gearkassen, men er ikke farligt.
Det har været galt på alle mine transaxler, men jeg har aldrig gjort noget ved det...
Nu har jeg ikke hørt din "kling klang" lyd, men jeg tror(!) at det mere skal beskrives som den klassiske rasle-lyd der særligt høres lige når motoren stoppes..? Det skal vidst tilskrives slitage i gearkassen, men er ikke farligt.
Det har været galt på alle mine transaxler, men jeg har aldrig gjort noget ved det...
Du kan downloade nogle 75 værkstedshåndbøger her: http://www.alfa75.info/id411.htm
Men jeg kan da prøve at give dig en beskrivelse (tilgiv mig hvis jeg har glemt noget? Har kun prøvet to gange...)
Ja, jeg er ret sikker på at det er nødvendigt at tage den ned.
Kardan-tunnellen er ikke stor nok til at få skiven med ud når den sidder på kardanen. Det er pga. det bagerste motorophæng.
Start med at løsne kardanen bagpå (Tag de tre rigtige bolte eller møtrikker og lad bagerste skive sidde fast på kardanen) Det er "nemt" nok at komme til.
Løsn derefter den tværbro/afstiver der går på tværs under kardanen. (2x2 bolte) Løsn De-dion rammens ophæng (2x3 bolte op i bunden) så gearkassen og rammen kan vippes lidt nedad. Løsn så kardanens midterophæng fra bunden (to små bolte)
Tag derefter og løsne kardanen fra den forreste Hardy-skive (De 3 bolte vidstnok..?) så skiven bliver siddende på svinghjulets bolte.
Herefter burde kardanen kunne pilles ned, med midterste samt bagerste skive siddende på kardanen. Herefter kan du tage Hardy-skiven af boltene på svinghjulet, og så er det ellers (næsten!) samme procedure bare baglæns.
IMØ. er det noget af et knokkel og medmindre du er erfaren mekaniker bør du nok få en til at hjælpe dig med i det mindste at holde. Kardanen er eddertung! Glem at lave det på gulvet, brug lift.
Jeg kan varmt anbefale en luftnøgle med et par gode forlængere som du kan stikke ind i tunnellen OVER kardanen og løsne/spænde. Din medhjælp skal så gerne stå med en stjerne-gaffelnøgle og holde kontra på bolt/møtrik imellem svinghjul og hardyskive (Der en sprække i bunden af huset hvor du kan se tænderne på svinghjulet. Det er deroppe imellem...) så bolte og møtrikker ikke bare fiser rundt på den anden side når du løsner/spænder... Med samme nøgle kan du på de bolte (eller møtrikker) der sidder fast (hver anden) dreje motor/svinghjul/kardan rundt så den du skal løsne/spænde er øverst oppe i tunnelen så du kan komme til med luftnøglen.
Fik jeg forresten nævnt at du som det allerførste nok bliver nødt til at pille udstødningen ned også??
God fornøjelse ;o)
PS. Jeg betaler mig fra det fremover...
Men jeg kan da prøve at give dig en beskrivelse (tilgiv mig hvis jeg har glemt noget? Har kun prøvet to gange...)
Ja, jeg er ret sikker på at det er nødvendigt at tage den ned.
Kardan-tunnellen er ikke stor nok til at få skiven med ud når den sidder på kardanen. Det er pga. det bagerste motorophæng.
Start med at løsne kardanen bagpå (Tag de tre rigtige bolte eller møtrikker og lad bagerste skive sidde fast på kardanen) Det er "nemt" nok at komme til.
Løsn derefter den tværbro/afstiver der går på tværs under kardanen. (2x2 bolte) Løsn De-dion rammens ophæng (2x3 bolte op i bunden) så gearkassen og rammen kan vippes lidt nedad. Løsn så kardanens midterophæng fra bunden (to små bolte)
Tag derefter og løsne kardanen fra den forreste Hardy-skive (De 3 bolte vidstnok..?) så skiven bliver siddende på svinghjulets bolte.
Herefter burde kardanen kunne pilles ned, med midterste samt bagerste skive siddende på kardanen. Herefter kan du tage Hardy-skiven af boltene på svinghjulet, og så er det ellers (næsten!) samme procedure bare baglæns.
IMØ. er det noget af et knokkel og medmindre du er erfaren mekaniker bør du nok få en til at hjælpe dig med i det mindste at holde. Kardanen er eddertung! Glem at lave det på gulvet, brug lift.
Jeg kan varmt anbefale en luftnøgle med et par gode forlængere som du kan stikke ind i tunnellen OVER kardanen og løsne/spænde. Din medhjælp skal så gerne stå med en stjerne-gaffelnøgle og holde kontra på bolt/møtrik imellem svinghjul og hardyskive (Der en sprække i bunden af huset hvor du kan se tænderne på svinghjulet. Det er deroppe imellem...) så bolte og møtrikker ikke bare fiser rundt på den anden side når du løsner/spænder... Med samme nøgle kan du på de bolte (eller møtrikker) der sidder fast (hver anden) dreje motor/svinghjul/kardan rundt så den du skal løsne/spænde er øverst oppe i tunnelen så du kan komme til med luftnøglen.
Fik jeg forresten nævnt at du som det allerførste nok bliver nødt til at pille udstødningen ned også??
God fornøjelse ;o)
PS. Jeg betaler mig fra det fremover...
Vil lige tilføje at jeg selvfølgelig ikke kan sige med sikkerhed hvad der evt. er galt med din gearkasse/transmission?? Men synchromesherne burde ikke være skyld i den lyd som jeg er bekendt med. Ved jo ikke præcist hvordan din lyder...
Måske du burde få et transaxle-erfarent øre til at lytte efter det?
Måske du burde få et transaxle-erfarent øre til at lytte efter det?