Dæktryk
Ja det kan godt være du mener det.
Men det virker og den slider ikke
dække på skulderne som de ellers tit gør i den størrelse.
I dag er dæk lavet meget anderledes end for bare 4-5 år siden
i de har IKKE samme problem med for høj dæktryk, de er
faktisk mere følsomme over for lavt dæktryk.
Iøvrigt har jeg også hørt det samme fra goodyear
Og jeg har set det virke på goodyear + michelin samt jeg kørte
selv med Bridgestone turanza.
2,2 og 2,5 bar er for lidt ifølge mine kilder og det vil du
rimelig hurtigt se på dæk slidet, jeg har ikke haft skævt slid
på mine dæk, så igen det virker
Men det virker og den slider ikke
dække på skulderne som de ellers tit gør i den størrelse.
I dag er dæk lavet meget anderledes end for bare 4-5 år siden
i de har IKKE samme problem med for høj dæktryk, de er
faktisk mere følsomme over for lavt dæktryk.
Iøvrigt har jeg også hørt det samme fra goodyear
Og jeg har set det virke på goodyear + michelin samt jeg kørte
selv med Bridgestone turanza.
2,2 og 2,5 bar er for lidt ifølge mine kilder og det vil du
rimelig hurtigt se på dæk slidet, jeg har ikke haft skævt slid
på mine dæk, så igen det virker
I øvrigt skriver du selv :
2,2 = 32 psi
2,5 = 36 psi
Dertil kan man så putte 4 psi i ved last, og hvis de
bliver slidt på skulder anbefales det også at på ca 4 psi i
Det giver så 36 psi bag og 40 psi for.
Så det anbefaling jeg har fundet er jo ikke helt skævt
Nødaktig kørte jeg 39/40 psi for og 38/39 psi bag.
Det passede med mine bridgstone dæk samt 8x17 fælge og sænkningssæt
Men igen, man skal kigge på slidet af dækkene og med 36/32 havde jeg
slide på skulder og det har jeg set Rigtig mange havde grundet lavt
dæktryk........
2,2 = 32 psi
2,5 = 36 psi
Dertil kan man så putte 4 psi i ved last, og hvis de
bliver slidt på skulder anbefales det også at på ca 4 psi i
Det giver så 36 psi bag og 40 psi for.
Så det anbefaling jeg har fundet er jo ikke helt skævt
Nødaktig kørte jeg 39/40 psi for og 38/39 psi bag.
Det passede med mine bridgstone dæk samt 8x17 fælge og sænkningssæt
Men igen, man skal kigge på slidet af dækkene og med 36/32 havde jeg
slide på skulder og det har jeg set Rigtig mange havde grundet lavt
dæktryk........
OK Frank, jeg kørte med 2,2 bar + 0,1 bar ved oppumpning 1-2 passager og 2,5 bar + 0,1 bar ved oppumpning for og bag ved 4 passagerer og bagage.
Jeg havde ikke specielle problemer med skævslidsning bortset fra lidt ekstra inderside slidsning fra negativ camber og 1 mm spredning på forhjulene, Alfaer altid har.
Men ligesom med olie og en del andre emner, hver sin religion.
Jeg havde ikke specielle problemer med skævslidsning bortset fra lidt ekstra inderside slidsning fra negativ camber og 1 mm spredning på forhjulene, Alfaer altid har.
Men ligesom med olie og en del andre emner, hver sin religion.
Hvis dine dæk slides jævnt.
DVS dine dæk ikke slides på kanterne eller kun på midten
har du det tryk i der skal være.
Ellers putter man mere eller mindre i.
Læs her = http://www.e-pages.dk/daek/137/10
DVS dine dæk ikke slides på kanterne eller kun på midten
har du det tryk i der skal være.
Ellers putter man mere eller mindre i.
Læs her = http://www.e-pages.dk/daek/137/10
står også noget her :
http://www.sds.dk/dk/daek/sommerdaek/lavprofildaek.html
http://www.sds.dk/dk/daek/sommerdaek/lavprofildaek.html
Ja det er sgu ikke så nemt at finde ud af.
Dækmanden fastholder 2,5 bar for og bag på dækstørrelse 225/45 X 17 til AR 156 2,0 JTS SW.
GTA modellen som kører på netop den størrelse sutter har 2,5bar ( 36 psi) for og 2,3bar (33 psi) bag,ved godt motoren er tungere i den bil !!!
Det øges til 2,8 for og 2,6 bag ved fuld last.
På diverse andre hjemme sider er der anført 31 psi for og bag på alle 156 modeller incl GTA.Så deeeeeeeeet som de siger i Jylland.
Der er nogle ret gode sider om det her : http://www.rezulteo-tyres.co.uk/tyres-f ... -romeo/156 er et godt sted at starte.anden mulighed http://www.alfasportivo.com.sg/Fiat%20& ... ssure.html
tror jeg triller rundt med 2,5 og går på udkig efter en smart ventilhætte med indbygget farveskift ved trykfald,de der kan sende trådløst er smarte men dyre,har set dem til 1200,- - 1700,-
William Lütken http://alfaromeo156-william.blogspot.com/
PS tak for hjælpen,sommersutterne skal vist på i dag
Dækmanden fastholder 2,5 bar for og bag på dækstørrelse 225/45 X 17 til AR 156 2,0 JTS SW.
GTA modellen som kører på netop den størrelse sutter har 2,5bar ( 36 psi) for og 2,3bar (33 psi) bag,ved godt motoren er tungere i den bil !!!
Det øges til 2,8 for og 2,6 bag ved fuld last.
På diverse andre hjemme sider er der anført 31 psi for og bag på alle 156 modeller incl GTA.Så deeeeeeeeet som de siger i Jylland.
Der er nogle ret gode sider om det her : http://www.rezulteo-tyres.co.uk/tyres-f ... -romeo/156 er et godt sted at starte.anden mulighed http://www.alfasportivo.com.sg/Fiat%20& ... ssure.html
tror jeg triller rundt med 2,5 og går på udkig efter en smart ventilhætte med indbygget farveskift ved trykfald,de der kan sende trådløst er smarte men dyre,har set dem til 1200,- - 1700,-
William Lütken http://alfaromeo156-william.blogspot.com/
PS tak for hjælpen,sommersutterne skal vist på i dag
Nej, 156 har ikke været produceret med 225/45-17 dæk (med undtagelse af GTA, måske). Da 225/45 er meget lidt forskellige fra 215/45, ville jeg bruge det samme dæktryk i dem. I øvrigt er bæreevnen (tallet efter R17) sikkert den samme eller lidt højere, endnu en grund til at bruge instruktionsbogen angivelser. Jeg har ikke længere min 156 og dermed bogen, så jeg husker ikke om dæktrykket er anderledes for 2,5 V6.
ja 2,5 V 6'eren har 2,2 bar ,men i 205/60 X 15 dæk.
Så det nærmeste jeg kan komme er GTA'eren som kører med den dækstørrelse 225/45 X 17 ,2,5 bar for,2,3 bag. med det forbehold at det er fra en ejer på alfaowner der refererer til dennes instruksbog.
Mine dæk slides jævnt(efter øverste bærearme blev skiftet)men det kunne være den styrede og bremsede bedre med det helt korrekte dæktryk,så måske skulle jeg prøve en uges tid med 2,3 bar.[:)][:p]
Så det nærmeste jeg kan komme er GTA'eren som kører med den dækstørrelse 225/45 X 17 ,2,5 bar for,2,3 bag. med det forbehold at det er fra en ejer på alfaowner der refererer til dennes instruksbog.
Mine dæk slides jævnt(efter øverste bærearme blev skiftet)men det kunne være den styrede og bremsede bedre med det helt korrekte dæktryk,så måske skulle jeg prøve en uges tid med 2,3 bar.[:)][:p]