Benzinøkonomi
Benzinøkonomi
<p>Hej</p><p>Har en 1,8TS fra 2004 med 95000km på bagen. Den kører og starter perfekt, men jeg synes den er blevet rigtig tørstig på det sidste. Infocenter siger, at den gennemsnitlig kører ca. 11,5 km/l, men da jeg fyldte den op i dag og sammenlignede med kørte km, fik jeg et chockerende resultat! 7,9km/l !!!!! Ved ikke helt hvordan jeg skal forholde mig til resultatet, da jeg absolut ikke kører race eller har tung speederfod. Andre der har samme resultat, eller ved hvad man kan prøve?</p><p>PÅ forhånd tak</p>
Der er to ting som spiller ind, dels er det blevet meget kold og motoren er tilsvarende længe om at nå normal drifttemperatur (80-90 grader), og dels er målerne til gennemsnit forbrug upræcese (erfaring fra masser af Fiat og Alfa, foruden egne 15+ lejebiler).
Derudover er termostaterne på Alfa 156/147 ikke særlig holdbare, så hvis din motor er længe om at varme op og nå helt på på 80-90 grader, så skal den skiftes. Jeg kørte med en papplade, med et rund huld på ca. 20 cm. i midten, foran køleren på min 156.
Derudover er termostaterne på Alfa 156/147 ikke særlig holdbare, så hvis din motor er længe om at varme op og nå helt på på 80-90 grader, så skal den skiftes. Jeg kørte med en papplade, med et rund huld på ca. 20 cm. i midten, foran køleren på min 156.
Hvis du vil lave en let prøve, så fyld tanken op med driftsvarm motor til pistolen slår fra 1. gang, kør en tur du kender godt som du plejer at køre bilen og vend om når du har nået målet og kør tilbage til samme tankstation og fyld op ved samme stander og stop igen når pistolen slår fra 1. gang. Divider km tallet med benzinmængden. Hvis forbruget stadig er langt under dit normalforbrug er der selvfølgelig noget galt, uanset at ingen fejllampe lyser. Lav nummeret med at afbryde batteriet først.
<p>Hej</p><p>Fik termostathus skiftet for godt et år siden, da måler i instrument viste for lav temperatur. Gik op på 90 grader, for så at falde til ca. 80. Det gav ikke den store forskel, men foråret var på vej.</p><p>Her et år efter, er benzinforbruget for stort, men får stadig ikke melding på display om fejl. Kan føler, som sidder i termostathus, være det problem, som giver fejlmelding til ecu, og måske viser for lav temperatur, og derved giver ekstra det ekstra benzinforbrug???</p>
Termostaterne er desværre ikke langtidsholdbare. Jeg har også oplevet, at efter nogle mdr. viser instrumentet igen for koldt kølevand.
Har du fået udlæst fejlrapport fra ECU?
Har du prøvet at beregne benzinforbruget med driftsvarm motor?
8 km/l kan tyde på, at ECU for et signal om, at motoren er kold og derfor giver ekstra fed benzinblanding.
Har du fået udlæst fejlrapport fra ECU?
Har du prøvet at beregne benzinforbruget med driftsvarm motor?
8 km/l kan tyde på, at ECU for et signal om, at motoren er kold og derfor giver ekstra fed benzinblanding.
Jeg tror ikke det er føleren som fejler noget, men kan ikke sige det med sikkerhed.
Det er dumt og dyrt at skifte dele indtil, man evt. er heldig at remme en defekt. En ECU udlæsning koster de fleste steder mellem kr. 0 (hvis værksted skal skifte evt. defekte dele) og kr. 500. Det beløb kan man ikke købe mange følere, MAF, lambda osv. for.
Det er dumt og dyrt at skifte dele indtil, man evt. er heldig at remme en defekt. En ECU udlæsning koster de fleste steder mellem kr. 0 (hvis værksted skal skifte evt. defekte dele) og kr. 500. Det beløb kan man ikke købe mange følere, MAF, lambda osv. for.
Ved meget koldt vejr 8 til 16 graders frost som vi har haft her,
og hvis du eks køre 10 til 12 km og skal igennem et par rundkørsler
og 5 til 6 lysreguleringer, har AC igang og varme i sæder og elbagrude
så kan jeg fortælle dig at min gamle 156 20 ts lå på ca 8 km/l og den
havde ingen fejl, for uden at gøre noget og det blev 16 graders varm
kunne jeg køre 10,5 km/l på samme rute og 13,8 km/l på en 120 km*s tur.
Til sammen ligning ligger jeg PT på 10,4 km/l i min nye Giulietta
1,4 multiair og på en langtur = 250 km kørte den ca 18 km/l
Så korte turer i dette vejt koster bare benzin.
Er du i tvivl om den har en fejl er der ikke andet end at
få en computer på samt evt for den 4 gastestet, alt andet er
rent held hvis du finder fejlen
og hvis du eks køre 10 til 12 km og skal igennem et par rundkørsler
og 5 til 6 lysreguleringer, har AC igang og varme i sæder og elbagrude
så kan jeg fortælle dig at min gamle 156 20 ts lå på ca 8 km/l og den
havde ingen fejl, for uden at gøre noget og det blev 16 graders varm
kunne jeg køre 10,5 km/l på samme rute og 13,8 km/l på en 120 km*s tur.
Til sammen ligning ligger jeg PT på 10,4 km/l i min nye Giulietta
1,4 multiair og på en langtur = 250 km kørte den ca 18 km/l
Så korte turer i dette vejt koster bare benzin.
Er du i tvivl om den har en fejl er der ikke andet end at
få en computer på samt evt for den 4 gastestet, alt andet er
rent held hvis du finder fejlen
<p>Skiftede termostatføler, havde bestilt den. Havde ikke fået nogen fejlmelding på display, som jeg heller ikke havde forventet på denne føler, men efter at have skiftet den, viste uret i instrument en meget højere temperatu, over 90 grader. Ved reset af gennemsnit km/l havde jeg en helt andet gennemsnit ved varieret kørsel, over 13km/l. Nu mangler jeg at fylde op og bruge lommeregner, men det er absolut en stor forskel. Ved at sammenligne de to følere, kan jeg se, at det er den gamle føler, som jeg satte i det nye termostathus sidste år. Den kostede den formidable sum af 217kr. Smiler, og takker for jeres input.........</p><p>vh</p><p>niels</p>