Startproblemer..

Indlæg som ikke passer ind under de andre fora omhandlende Alfa 156
Besvar
CuoreSportivo
Indlæg: 14
Tilmeldt: 08 sep, 2010 06:53
Geografisk sted:

Startproblemer..

Indlæg af CuoreSportivo » 04 dec, 2011 06:47

<p>Igennem det sidste år har jeg oplevet at min Alfa 156 2.0 "blot" begynder at blæse, når jeg drejer tændingsnøglen. Når jeg slukker og drejer igen begynder den som regel at starte uden problemer.</p><p></div></p><p>Men her de sidste 3 uger har jeg oplevet at det er som om den starter (begynder at "hakke" ved tændingen), og går så død igen, eller den den hakker først, og blæser så, uden at starte. Når jeg har gentaget rutinen med at dreje tændingsnøglen et par gange eller 4 starter den. Jeg har heldigvis endnu ikke oplevet at den slet ikke ville starte.</p><p>Problemet opstår både når den koldstarter, og når jeg har kørt den varm, og slukket den for en kort stund.</p><p></div></p><p>Umiddelbart tænker jeg at det er batteriet der trænger til at blive skiftet (jeg har haft bilen i 4½ år med samme batteri, og det har sikkert været der et stykke tid før det, hos den gamle ejer), men kan der være andre ting i vejen, som jeg bør undersøge?</p><p></div></p><p>På forhånd mange tak for jeres indslag og kommentarer.</p>



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 16 dec, 2011 21:02

Hvis du har et multimeter, så kan du måle batteriet tilstand. Hvis det viser 12.5 volt ved stilstand, er batteri spænding OK, hvis det falder under 10,x volt når starteren aktiveres, er kapasiteten for lav (slift batteri) og hvis spændingen falder til under 13 volt i tomgang med lys, elbagrude osv. tilsluttet er generatoren færdig (udskift).

CuoreSportivo
Indlæg: 14
Tilmeldt: 08 sep, 2010 06:53
Geografisk sted:

Indlæg af CuoreSportivo » 18 mar, 2012 02:38

Tak for svaret Erik.
Jeg vil anskaffe et multimeter, og måle værdierne.
Har dog været til tjek med batteriet, og der var ikke noget problem, men måske er det generatoren.. Hvis jeg skal have skiftet generator, vil det så være en god idé at få skiftet starter samtidig?

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 18 mar, 2012 03:10

Det er altid svært at sige, om en del er så slidt at den bør skiftes, når man alligevel er tæt på den.
Jeg kan sige, at min 156 solgte jeg, da den var 12,5 år gammel/215000 km, og den have ikke fået skiftet hverken generator, styretøjspumpe, starter, kobling eller hvad som kræver adskillelse af mange komponenter for at komme til. Men en starter er ikke helt billig.

william
Indlæg: 47
Tilmeldt: 14 apr, 2011 03:40
Geografisk sted:
Kontakt:

Indlæg af william » 19 mar, 2012 03:51

prøv at smøre tændingslåsen med alm låsespray,har haft samme problem med flere alfaer.Der kom fint lys i instrumentbordet ,blæser,radio kører benzinpumpe osv.men intet sker når der drejes videre har endda oplevet at nøglen ikke kunne drejes(nej det var IKKE ratlåsproblem) på en 1 år gammel bil pga. manglende smøring
heldigvis var det på parkeringspladsen ved Bilka som jo har låsespray og deeeejlig Shell fuldsyntetisk motorolie på programmet,derefter ikke problem i 3 år ,så gentagelse af at det bliver sværere at dreje nøglen til start.
William Lütken http://alfaromeo156-william.blogspot.com/ [^]

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Generelle emner"