2.5 V6

Indlæg som ikke passer ind under de andre fora omhandlende Alfa 156
Besvar
cmp
Indlæg: 27
Tilmeldt: 08 okt, 2004 02:46
Geografisk sted: Danmark

2.5 V6

Indlæg af cmp » 21 feb, 2006 04:32

Hej alle

Jeg overvejer seriøst at udskifte min 155 2.0 TS 16v, med en 156 2.5 -V6. Jeg har fundet nogle artikler om bilen, og de siger alle at netop V6,eren har problemer med såvel en svag gearkasse som motorstyring (ujævn tomgang).

Er der nogen her i fora, der har erfaring med V6 og 156? Kan problemer med motorstyring evt. afhjælpes med en ny chip?

Og er der nogen forklaring på, hvorfor den er så forslugen? 8.5 km/l.
er ikke meget sammenlignet med eks. en BMW 328I, med ca. samme HK der går 11 km/l (tal fra bilbasen)




Christian



Pedersen
Indlæg: 104
Tilmeldt: 20 nov, 2003 17:46
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Pedersen » 22 feb, 2006 00:16

Hejsa
Prøv at spørg på :
www.cuoresportivo.dk
Der er en del brugere som kører 156 V6 [:)]

Lars Sørensen
Indlæg: 239
Tilmeldt: 08 jul, 2004 00:41
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Lars Sørensen » 22 feb, 2006 01:36

Hej Christian

Først og fremmest så er 156 2,5 en del dyrere at vedligeholde end en 2,0´er.
Det være sig forsikring, grøn afgift, brændstofforbrug, tandremsskifte o.m.m.
Gearkassen er tæt og som på de fleste italienske biler river man ikke bare stangen fra 1. og ned i 2. eller presser den fra 2. op i 3.
Imellem skiftet lader man altid gearstangen hvile et øjeblik i frigearet, altså fra 1. fri og blødt ned i 2. Jeg tror mange både med V6 6 trins gearkasse og de øvrige 5 trins som har haft problemer af og til har rygget stangen frem og tilbage uden at bruge friløbet.
Ofte kommer der nemlig en savende lyd når synkromeschen ikke følger med og det er dem der går i stykker.
Ellers har jeg ikke hørt eller erfaret problemer med nogen af de gearkasser som Alfa Romeo bruger. OK lige bortset fra de første Selespeed modeller.

Den tørstige forklaring ligger oftes i højre fod [:p] for det er sand musik der kommer fra en V6´er når den kommer op på de 4000 rpm og over. Så mon ikke den egentlige forklaring ligger i brugerens tendens til at træde lidt hårdere og oftere.
Min svogers gik omkring de 10 km i snit. og det skal da ikke undre mig at kører du lidt morfarkørsel kan den snige sig op på de 11 på en langtur.

Motorstyring kan ikke afhjælpes af en chiptuning. Dog kan den føles mere jævn da den ofte får mere moment og derved reducerer et lille hul i accelrationen. Men ofte er det biler med KN eller et Thansen luftfilter som har problemer med motorstyringen.
Tomgangsregulator, MAF´en eller fugt ved de bagerste tændrør og generel dårlig vedligeholdelse er ofte skyld i de fleste problemer.

Hvis du køber, så sørg for at du får mindst et halvt års 100 % garanti på dit køb, da det ofte er inden det første år disse problemer indløber. Derved kan du sidde bekvemt med tegnedrengen i baglommen mens andre får sved på panden.

Find et velholdt og veldokumenteret eksemplar som har haft service hvert 10000 km og som gerne lige har fået skiftet tandrem. Så få kilometer som muligt og så ny som muligt. Jeg behøver ikke at sige at du som regel kan se på bilens ydre hvor flot den er holdt. Mange stenslag i lakken eller forruden, tag eller paneler vidner om temmelig aggresiv kørsel. Hold dig fra dem.
Et rent, velholdt eksemplar med flot kabine, motorrum og som er undervognsbehandlet fra ny, det sidste meget vigtigt, da der ofte er rust i inderskærme i for hvis ikke den er behandlet.

Stort set bør du alt efter hvor mange penge du har sat af, købe det bedste eksemplar du finder. Jeg vil endda råde dig til at være plexibel med prisen og betale lidt mere for et eksemplar hvis den er pænere uanset kilometerantal. V6´eren skal nok holde.

Ellers kik på de øvrige tråde omkring 156´eren og vedligeholdelse, skriv det hele ned og tjek det igennem ved alle de modeller du kikker på. Er der mere end 25 % fravigelse så hold dig væk fra den.

Ellers held og lykke med købet. Har du spørgsmål kan du kontakte mig på Alfaromeoitalia@yahoo.dk så skal jeg gerne uddybe eventuelle ting.

cmp
Indlæg: 27
Tilmeldt: 08 okt, 2004 02:46
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af cmp » 22 feb, 2006 05:12

Hej Lars, og tak for svar.

Ja kan man få den til at gå omkring 10 km/l, er det ikke så galt, det er også hvad min 2.0 TS 16v gør ved blandet (pæn) kørsel.
Jeg har tjekket med min forsikring, og der er ikke den store forskel fra min 155 2.0
Det værste er den grønne afgift på 7500 kr.

Med gearkassen har du sikker ret, den skal behandles ordentlig, jeg har en enkelt gang haft andre til at køre min 2.0, og det lyder nærmest som om de rykker den ud af gear.

Hvad angår reservedele er jeg nok ikke helt enig, jeg har tjekket priser på et par almindelige sliddele (kan få dem via en kammerat).

En bremseskive forreste, til 2.0 og 2.5 er samme pris kr. 358,40, klodser ligeså kr. 264.00 pr. sæt. Tandrem til en 2.0, 2 stk. kr. 192 + 204, til 2.5 1 stk. til kr. 350.00 altså billigere.

En forreste bærearm er samme pris til 2.0 og 2.5 kr. 736,20

Hjulleje sæt. samme pris for 2.0 og 2.5

Eksempler er taget fra en årgang 1998 (2.0 TS 16v og 2.5 V6)
altsammen + moms.

De fleste af ovennævnte ting kan iøvrigt også købes hos BJ Autodele, endda en smule billigere.

lrn
Indlæg: 30
Tilmeldt: 19 sep, 2004 06:07
Geografisk sted:

Indlæg af lrn » 22 feb, 2006 05:56

Hej Christian

Jeg har for nyligt erhvervet mig sådan en V6'er, og jeg kan kun tilslutte mig Lars' bemærkninger.

Mht. brændstofforbruget kan man, med fartpilot sat til 130 km/t på motorvejen, godt nok opnå 12-14 km/l, men i byen med kold motor, bliver man lidt deprimeret når man kigger på info-displayet (så det er jeg holdt op med [8D]). Min pointe er at, også med denne motor, afhænger forbruget selvfølgelig af ens kørselsmønster ...

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">Citat:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Oprindleigt skrevet af cmp</i>
Hvad angår reservedele er jeg nok ikke helt enig, jeg har tjekket priser på et par almindelige sliddele<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jeg tror at du har misforstået Lars lidt. Han skrev "vedligeholdelse" og ikke "reservedele". Det er muligt at tandremmen er billigere til en V6, men selve udskiftningen er noget dyrere. Og som du selv skriver bruger V6'eren den samme slags bremser som 2.0'eren - men de bliver desværre slidt lidt hurtigere pga. vægten ...

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 22 feb, 2006 08:20

Hej Christian - ikke for at tage modet fra dig. Fortøjs delene koster det samme, men V6 "æder" dem hurtigere en de 4 cyl. modeller, som med bremserne, pga vægten.
MEN, den gode og jævne trækkraf og lyden slår de 4 cyl.
Hvis driftudgifterne, alle tidligere nævnt, er af mindre betydning pga. almindelig velstand eller lille kørselsbehov, så var jeg nok hoppet på en V6.
Erik - 156 2,0, A/C, Mono læder, soltag, motorvarmer etc. 11 km/l i snit

Lars Sørensen
Indlæg: 239
Tilmeldt: 08 jul, 2004 00:41
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Lars Sørensen » 22 feb, 2006 20:36

Hej igen Christian

Som Lars (lrn) skriver er de fleste resevedele identisk med 2,0´eren så dér er der ingen forskel på priserne. Arbejdslønnen derimod kan ikke sammenlignes. det vil sige at service og reparationer ofte koster mere.
Min svoger var lidt uheldig og vidste ikke bedre da han sendte sin til service med tandremsskifte ved Koch Biler i Århus i Tilst.
Ikke noget ondt ord om dem, men det virker som om at hvis man bare aflevere sin bil på værkstedet og overlader det praktiske til dem, så koster tingene som regel omkring 25 - 50 % mere.
Min svoger blev præsenteret for en regning på 18000 kr for service og tandremsskifte: Til forskel kostede min 2,0´er inkl. bremser skifte alt inkl. 12000 kr. Der blev ligeledes udbedret små fejl forskellige steder.
Og det er dér du skal passe på ikke at blive overrasket.
Få altid - ALTID - et tilbud som er bindende på et service med de dertil relevante udbedringer.
Men prøv den først, gerne en 2,0 først og dernæst en 2,5. Og gerne i en nyere, fejlfri og dermed dyrere end prisen du vil gi´, men kun for at have et sammenligningsgrundlag. Derefter tager du ud og kikker og prøver de modeller du påtænker at købe med dine erfaringer i frisk erinding. Så vil du med sikkerhed kunne mærke fejl og abnormaliteter fra model til model.
Opsøg eventuelt en Alfist fra klubben med en 2,5´er og spørg pænt om ikke han vil vise dig og vejlede dig i tingene. Tror du vil være meget klogere derefter.
Kan kun sige at det er en vidunderlig bil med fantastiske egenskaber.

cmp
Indlæg: 27
Tilmeldt: 08 okt, 2004 02:46
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af cmp » 23 feb, 2006 02:00

Hej alle, og tak for de gode svar.

Nu vil jeg foreløbig se hvad jeg kan finde, men jeg tror da jeg hopper ud i det på et tidspunkt.

Selv om den måske nok koster mere at holde kørende, så er mit kørselsbehov ikke så stort, og jeg har masser af gode kontakter (hos Bosch)der kan klare vedligeholdelse.

Så det går nok.

ODJ
Indlæg: 27
Tilmeldt: 04 jan, 2005 08:22
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af ODJ » 23 feb, 2006 08:11

Jeg kan læse at sitets "orakel" har været på banen. Jeg vil gerne uddybe lidt med 100k km 156V6 erfaring, som du efterlyser.

Mht. til omkostninger

V6 er lidt dyrere at reparere på, primært fordi der er mere udstyr, der skal vedligeholdes og mindre plads i motorrummet. Men også fordi
motoren skal have 6,5 l olie og ikke 4,5 l. Der er er flere potter på udstødningen.Og de er ikke billige. Køleren er væsentlig større og bruger mere kølervæske og er formentlig også dyr at udskifte.Der er ganske rigtigt mere slid på bøsninger pga. øget vægt.

Når / hvis du skal have skiftet tandrem og kobling skal motorrummet splittes halvt ad. Det koster extra timer. Jeg gav ca. 10k for et fuldt tandremskift hos autoriseret værksted.

Se også på de positive ting, der er kun 6 tændrør der skal skiftes. Og du risikerer heller ikke at motoren brækker sig, som så ofte hørt om TS modellerne. Og så er alle hestene er tilstede inden du kører til Scantune.

Mht til bremser så har jeg sat Red Dot skiver og klodser på min og de holder bedre end de originale og så er de billigere.

Mht. til gearkassen, så er den lidt træg når den er kold, men når den er varm skifter som en pind i varm smør. Du kan evt. optimere med Esso gearolie til problem gearkasser.

Mht til benzinforbrug, så bruger min ca. ½ liter mere pr km. end min tidligere 156 2,0. Kørsels mønstret er det samme.

Køb en model der har været passet og plejet. Kig evt. efter en med originalt sportskit3, den er moderat sænket og har Bilstein sportsdæmpere. Foruden det andet udstyr.

Jeg glæder mig stadig over min 156V6, den lyder bedre, den trækker bedre, åbn motorrummet og du ser en åbenbaring.

Ude på vejen, når hestene slippes løs, er der kun få andre end 3,2V6, der kan hænge på.

Ole

Lars Sørensen
Indlæg: 239
Tilmeldt: 08 jul, 2004 00:41
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Lars Sørensen » 24 feb, 2006 04:00

Nemli´ Ole - kunne ikke siges bedre.

Jeg har stadig min svogers 2,5´er i frisk erindring og var det ikke fordi jeg kvier mig ved at betale det dobbelte i grøn afgift + det løse så var min 2,0 også skiftet ud med en 2,5 eller en 3,0 24v.
Sød musik på alle tangenter [:p]

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Generelle emner"