Holdbarhed af V6'ere
-
- Indlæg: 163
- Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
- Geografisk sted: Danmark
Holdbarhed af V6'ere
Hejsa,
Jeg er pt. ved at kigge på en bil med en 3l V6 12V'er, og så kunne jeg godt lige tænke mig at høre hvor pålidelige og holdbare V6'eren er i forhold til den 2l TS jeg efterhånden kender ret godt fra min 75'er?
Jeg har efterhånden læst mig til at man kan forvente et vist olieforbrug fra en V6'er, men er der ting man skal være opmærksom på - udover tandremmen og den hydrauliske remstrammer.
Det skal måske lige bemærkes at den bil jeg har kig på har kørt 250000km, men skulle dette være et problem eller grund til bekymring, hvis motoren er blevet løbende vedligeholdt?
Nu køber man jo ikke sådan en bil fordi man er meget bekymret overfor brændstof økonomien, men for at "hjemmestyret" ikke skal male fanden på væggen, så kunne det være meget interessant at vide hvor langt en V6'er går ved blandet kørsel.
Jeg er pt. ved at kigge på en bil med en 3l V6 12V'er, og så kunne jeg godt lige tænke mig at høre hvor pålidelige og holdbare V6'eren er i forhold til den 2l TS jeg efterhånden kender ret godt fra min 75'er?
Jeg har efterhånden læst mig til at man kan forvente et vist olieforbrug fra en V6'er, men er der ting man skal være opmærksom på - udover tandremmen og den hydrauliske remstrammer.
Det skal måske lige bemærkes at den bil jeg har kig på har kørt 250000km, men skulle dette være et problem eller grund til bekymring, hvis motoren er blevet løbende vedligeholdt?
Nu køber man jo ikke sådan en bil fordi man er meget bekymret overfor brændstof økonomien, men for at "hjemmestyret" ikke skal male fanden på væggen, så kunne det være meget interessant at vide hvor langt en V6'er går ved blandet kørsel.
Mit olieforbrug ligger på ca. 1 l./2000 km hvilket er helt normalt for en Alfa V6. (267.000 km)Men det svinger lidt efter hvor tynd olie jeg bruger. En god del-/fuldsyntetisk 10W-40 er har jeg erfaret er god at putte på og den er heller ikke for dyr i længden. Køber som regel 2x4 l. Mobil eller lign. i Bilka (129,00-149,00) men det kommer an på hvad de lige har på tilbud...
Bruger jeg f.eks 5W/40 om sommeren "sveder" den lidt mere og så kan forbruget godt være lidt højere har jeg erfaret...
Men de kloge siger at man ikke skal være bange så længe den ikke bruger mere end 1 l./1000 km.
Vedr. benzin-økonomi:
Min tank kan rumme ca. 60 l. og jeg kører ca. 480 km på en "tankfuld"... men jeg kører den jo aldrig tom. Når jeg fylder er der som regel plads til 52-56 l. så det svarer for mit vedkommende til ca. 8,8 km/l. Det er dog overvejende ved bykørsel som er det jeg gør mest i... Iflg. bogen bør den dog kunne klare 10,3 km/l og jeg har da også kunne klemme den deropad på ferieture ned igennem Tyskland - det selvom foden har ligget pænt tungt på pedalen!
Men overall vil jeg da umiddelbart mene at du ikke fylder fruen med løgn hvis du fortæller hende at sådan en kører ca. 9-9,5 km/l. i gnm-snit...?
Bruger jeg f.eks 5W/40 om sommeren "sveder" den lidt mere og så kan forbruget godt være lidt højere har jeg erfaret...
Men de kloge siger at man ikke skal være bange så længe den ikke bruger mere end 1 l./1000 km.
Vedr. benzin-økonomi:
Min tank kan rumme ca. 60 l. og jeg kører ca. 480 km på en "tankfuld"... men jeg kører den jo aldrig tom. Når jeg fylder er der som regel plads til 52-56 l. så det svarer for mit vedkommende til ca. 8,8 km/l. Det er dog overvejende ved bykørsel som er det jeg gør mest i... Iflg. bogen bør den dog kunne klare 10,3 km/l og jeg har da også kunne klemme den deropad på ferieture ned igennem Tyskland - det selvom foden har ligget pænt tungt på pedalen!
Men overall vil jeg da umiddelbart mene at du ikke fylder fruen med løgn hvis du fortæller hende at sådan en kører ca. 9-9,5 km/l. i gnm-snit...?
-
- Indlæg: 163
- Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
- Geografisk sted: Danmark
Med det km-tal kan det være interessant at høre om noget af "tilbehøret", dvs. generator, vandpumpe og starter, er blevet skiftet. Selve motoren er mig bekendt bundsolid - vel at mærke hvis den er behandlet ordentligt fra kold stand.
Du er jo selv opmærksom på de penible punkter som tandrem og strammerhjul. Olieforbruget varierer vist en del, men det er ikke unormalt at de bruger noget.
Mvh. TBC
Du er jo selv opmærksom på de penible punkter som tandrem og strammerhjul. Olieforbruget varierer vist en del, men det er ikke unormalt at de bruger noget.
Mvh. TBC
Jeg har ejet 3 stk Alfa Romeo med 3 liters maskine - alle 3 brugte noget olie,
hvorfor man løbende skal holde godt øje med pind og instrument. Jeg kørte på
Castrols racing oil 10W-60
Hvis du passer maskinen med olieskifte for hver 10.000 km, kan de køre meget
langt. Min '93 AR 164 QV 24V havde kørt ca. 235.000 km, da jeg solgte den.
KM'erne kunne ikke mærkes på maskinen.
Brændstoføkonomien var den bedste i 75'eren - omkring 10 km/l.
I min QV 24V samt Q4 brugte den lidt mere - 8,5 til 9 km/l i snit
TBC - jeg har mailet dig vedr det olie, du spurgte om, men ikke
modatget noget svar...
hvorfor man løbende skal holde godt øje med pind og instrument. Jeg kørte på
Castrols racing oil 10W-60
Hvis du passer maskinen med olieskifte for hver 10.000 km, kan de køre meget
langt. Min '93 AR 164 QV 24V havde kørt ca. 235.000 km, da jeg solgte den.
KM'erne kunne ikke mærkes på maskinen.
Brændstoføkonomien var den bedste i 75'eren - omkring 10 km/l.
I min QV 24V samt Q4 brugte den lidt mere - 8,5 til 9 km/l i snit
TBC - jeg har mailet dig vedr det olie, du spurgte om, men ikke
modatget noget svar...
Jeg har ikke selv erfaringer med 12V-udgaven, men ved at læse her
www.digest.net/alfa/FAQ/164
er mit indtryk, at et vist olieforbrug ikke er unormalt. De andres kommentarer dækker det vist meget godt. Jeg kan tilføje, at olieforbruget på min Q4 (24V) er ca. 2L pr. 20.000km (95% motorvejskørsel og lange ture og benzinfyr) og den har nu kørt godt 300.000km.
Iøvrigt er tandrem og vandpumpe ved at blive skiftet på min Q4, og motoren ser generelt stadig fin ud. Derudover skal lejet til generatoren skiftes, da det var ved at være slidt op.
Jeg kan nævne, at det bliver gjort hos Champion Auto i Malmö (de er blevet nævnt på www.cuoresportivo.dk og www.alfapower.nu) og jeg vender tilbage med mine erfaringer omkring det, når bilen er færdig.
Men kort sagt bør 250.000km ikke være noget problem, hvis vedligeholdelsen er ok.
www.digest.net/alfa/FAQ/164
er mit indtryk, at et vist olieforbrug ikke er unormalt. De andres kommentarer dækker det vist meget godt. Jeg kan tilføje, at olieforbruget på min Q4 (24V) er ca. 2L pr. 20.000km (95% motorvejskørsel og lange ture og benzinfyr) og den har nu kørt godt 300.000km.
Iøvrigt er tandrem og vandpumpe ved at blive skiftet på min Q4, og motoren ser generelt stadig fin ud. Derudover skal lejet til generatoren skiftes, da det var ved at være slidt op.
Jeg kan nævne, at det bliver gjort hos Champion Auto i Malmö (de er blevet nævnt på www.cuoresportivo.dk og www.alfapower.nu) og jeg vender tilbage med mine erfaringer omkring det, når bilen er færdig.
Men kort sagt bør 250.000km ikke være noget problem, hvis vedligeholdelsen er ok.
Jeg har ikke selv erfaringer med 12V-udgaven, men ved at læse her
www.digest.net/alfa/FAQ/164
er mit indtryk, at et vist olieforbrug ikke er unormalt. De andres kommentarer dækker det vist meget godt. Jeg kan tilføje, at olieforbruget på min Q4 (24V) er ca. 2L pr. 20.000km (95% motorvejskørsel og lange ture og benzinfyr) og den har nu kørt godt 300.000km.
Iøvrigt er tandrem og vandpumpe ved at blive skiftet på min Q4, og motoren ser generelt stadig fin ud. Derudover skal lejet til generatoren skiftes, da det var ved at være slidt op.
Jeg kan nævne, at det bliver gjort hos Champion Auto i Malmö (de er blevet nævnt på www.cuoresportivo.dk og www.alfapower.nu) og jeg vender tilbage med mine erfaringer omkring det, når bilen er færdig.
Men kort sagt bør 250.000km ikke være noget problem, hvis vedligeholdelsen er ok.
Til Mogens: TBC har vist lidt problemer med mail-systemet. Du kan prøve at sende det til mig (jeg håber ikke, at jeg har samme problem...)
www.digest.net/alfa/FAQ/164
er mit indtryk, at et vist olieforbrug ikke er unormalt. De andres kommentarer dækker det vist meget godt. Jeg kan tilføje, at olieforbruget på min Q4 (24V) er ca. 2L pr. 20.000km (95% motorvejskørsel og lange ture og benzinfyr) og den har nu kørt godt 300.000km.
Iøvrigt er tandrem og vandpumpe ved at blive skiftet på min Q4, og motoren ser generelt stadig fin ud. Derudover skal lejet til generatoren skiftes, da det var ved at være slidt op.
Jeg kan nævne, at det bliver gjort hos Champion Auto i Malmö (de er blevet nævnt på www.cuoresportivo.dk og www.alfapower.nu) og jeg vender tilbage med mine erfaringer omkring det, når bilen er færdig.
Men kort sagt bør 250.000km ikke være noget problem, hvis vedligeholdelsen er ok.
Til Mogens: TBC har vist lidt problemer med mail-systemet. Du kan prøve at sende det til mig (jeg håber ikke, at jeg har samme problem...)
-
- Indlæg: 163
- Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
- Geografisk sted: Danmark
Alle,
Tak for jeres input. Det lader til at jeg allerede er opmærksom på de værste problemer. Samtidig kan jeg vel også konkludere, at jeg ikke skal være bekymret over 250000km på klokken, hvis ellers servicen er iorden.
Hvordan og hvorledes med gearkassen forresten? På transaksel bliverne og også på tidligere modeller er det kendt at synchromesherne har svært ved at holder - specielt på 2. gear. Hvad er erfaringerne med 164 gearkassen?
Tak for jeres input. Det lader til at jeg allerede er opmærksom på de værste problemer. Samtidig kan jeg vel også konkludere, at jeg ikke skal være bekymret over 250000km på klokken, hvis ellers servicen er iorden.
Hvordan og hvorledes med gearkassen forresten? På transaksel bliverne og også på tidligere modeller er det kendt at synchromesherne har svært ved at holder - specielt på 2. gear. Hvad er erfaringerne med 164 gearkassen?
-
- Indlæg: 38
- Tilmeldt: 05 dec, 2003 05:08
- Geografisk sted: Danmark
Hej Jens,
Nej jeg har ikke oplevet problemer på gearkasserne, ved hurtigt gearskift når den er kold har jeg en antydning af noget i 2.gear men det er også det eneste tidspunkt ellers virker den upåklageligt også efter 258.000km. Men tjek lige oliestanden på den i ny og næ, den har egen oliepind for det samme.
Nej jeg har ikke oplevet problemer på gearkasserne, ved hurtigt gearskift når den er kold har jeg en antydning af noget i 2.gear men det er også det eneste tidspunkt ellers virker den upåklageligt også efter 258.000km. Men tjek lige oliestanden på den i ny og næ, den har egen oliepind for det samme.