Ujævn motorgang (prutter sort røg)

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
dyvel
Indlæg: 12
Tilmeldt: 25 aug, 2009 05:50
Geografisk sted: Danmark

Ujævn motorgang (prutter sort røg)

Indlæg af dyvel » 25 aug, 2009 05:57

Hej alfa drenge...
Jeg er helt ny her, men håber I kan give mig et par gode råd med på vejen, da jeg i morgen efter alt at dømmer bliver ejer af en 164'er 3.0 fra 92.

Jeg ved ikke om det er en 12v eller 24v model. Ifølge sælger, så er fejlen kommet efter den har stået siden feb i år, hvor den blev nysynet. Han mener den bør transporteres på fejeblad/autotrailer hjem til mig.

Den går ujævnt og prutter sort røg.

Nu er spørgsmålet så - lyder det noget som en gør det selv mekaniker kan klare - skal den mon bare renses i dyser/sonder eller er der nogen der har prøvet noget lignende???

Håber at høre fra jer :)



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 25 aug, 2009 08:27

Bortset fra at årsagerne til prutteri og sort røg kan være mange, kan det være fornuftigt, ikke at køre ret lang i den tilstand. Bl.a. kan man ødelægge katalysatoren, som er temmelig dyr.
Det letteste er at få udlæst en fejlrapport fra motorstyringen (ECU), frem for at starte med at skifte reservedele ud og håbe på, at skifte det rigtige først og ikke sidst (efter mange penge er forbrugt).
Men man kan starte med, at kontrollere om der er fugt eller ir på tændledninger og vand i tændrørsbrøndene, om luftfilter elementet er tilstoppet (efter lang tids stilstand kan f.eks. mus eller småfugle have bygget rede i indsugningen).

dyvel
Indlæg: 12
Tilmeldt: 25 aug, 2009 05:50
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af dyvel » 26 aug, 2009 07:33

Nu tog jeg chancen og købte bilen og håber jeg kan fixe problemet. Men jeg vil sige, at den er mere end alm. svær at starte og lige så snart den får lidt gas, så går den ud. Når den endelig kommer i gang, så kan man høre at den sætte ud (prutter lidt) ligesom om tændingen er slået fra et øjeblik. I morgen vil jeg starte med at gå tændrør /tændrørsbrønd / tændrørsledninger / strømfordeler efter og herefter videre til luftmængdemåleren, men jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal rense den. Jeg har fundet nogle guides til 24v udgaven, men det er ikke samme sensor, så hvis der er nogen der ligger inde med en guide eller kan forklare hvordan jeg kommer ind til de "ædle dele" i luftmængdemåleren vil jeg sætte pris på det :)

dyvel
Indlæg: 12
Tilmeldt: 25 aug, 2009 05:50
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af dyvel » 26 aug, 2009 07:38

"Fætteren" ser således ud, for dem som måtte være i tvivl: http://cgi.ebay.de/Alfa-164-V6-Luftmeng ... 2646wt_883

Besvar

Tilbage til "Alfa 164 Motor"