Q4 V6 motorerfaringer søges

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
Lars Sørensen
Indlæg: 239
Tilmeldt: 08 jul, 2004 00:41
Geografisk sted: Danmark

Q4 V6 motorerfaringer søges

Indlæg af Lars Sørensen » 22 aug, 2005 20:53

Dette er lidt hypotetisk endnu men kikker lidt småforelsket på en ´96 164 Q4 fra Tyskland.

Hvad er jeres motorerfaringer med denne type ??

Lad mig bare få alle skrækhistorierne også [;)]

Tandrem og remstrammerhjul er skiftet samt al hydraulik på bilen.
Den mangler en katalysator men den skulle vel kunne købes.



morten_skals
Indlæg: 6
Tilmeldt: 01 apr, 2005 20:49
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af morten_skals » 26 aug, 2005 20:30

Tal med Henrik/Alfa-Tec!

www.alfatec.dk
+45 5151 6306

Lars Sørensen
Indlæg: 239
Tilmeldt: 08 jul, 2004 00:41
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Lars Sørensen » 26 aug, 2005 20:40

Jamen det er gjort.

Men det er lidt ensidigt [;)] Ejerne er jo de bedste testkørere og kender bilerne bedst, godt som dårligt[;)]

morten_skals
Indlæg: 6
Tilmeldt: 01 apr, 2005 20:49
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af morten_skals » 26 aug, 2005 21:38

Det er rigtigt...

Personligt er mine erfaringer at 24v motoren mangler lidt bundtræk i forhold til 12v motoren - en ting som den nye motor gør godt igen over de 5000 RPM... der trækker den bare, men den tager sig også godt betalt for det! :)

I min er der en motorlampe der konstant lyser, som Henrik ikke helt har grejet endnu (måske den har noget med det manglende sejtræk at gøre???). Jeg har desuden problemer med at den:
1) har svært ved at gå i tomgang (går i stå)
2) når den er kold er ret springende/hakkende i motorgangen
3) kan finde på at svinge mellem 500-1200 RPM i tomgang

- allesammen ting jeg regner med bliver lavet ved næste besøg hos Alfa-Tec!

Ellers er jeg godt tilfreds med teknik og elektronik i min - ingen løse kontakter eller lignende... nu har den jo også blot rullet 111.000 Km.

Håber det hjælper - jeg er ikke selv den store mekaniker, men kan godt li' bilen ;)

Lars Sørensen
Indlæg: 239
Tilmeldt: 08 jul, 2004 00:41
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Lars Sørensen » 27 aug, 2005 01:41

Nu kender jeg Stephan og hans QV. Han er bare vildt godt tilfreds med den, dog er han ligeså begejstret over sit nye legetøg GTV6´eren. Der er jo bare et eller andet over de der trans aksel biler og baghjulstræk.

I bund og grund er 164´eren en bundsolid vogn med mange lækre fitures og når man alligevel skal have maskinen og alt det andet ud så kommer man vel de fleste småting til livs undervejs.

Med hensyn til dit lille problem med tomgang og "staling", lyder til at være et meget udbredt problem på V6´erne. Min svogers 2,5 156 havde problemet, samt en del på Cuoresportivo.dk har omtalt problemer med tomgangen.
MAF´en skulle være et af problemerne og min svogers, var det tomgangsregulatoren der løste det. Dog er der mange 2,0´ere der har det samme problem. Har du prøvet (ja selvfølgelig har I haft det hele skilt ad og renset) men alligevel, Tex havde lige fået en ny MAF´er som gik igen efter 10 mdr. Ved det ikke men var det ikke et forsøg værd ?
Men tak for meldingen, det er rart at have lidt i ryggen at falde tilbage på.

morten_skals
Indlæg: 6
Tilmeldt: 01 apr, 2005 20:49
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af morten_skals » 27 aug, 2005 02:49

Tak Lars, jeg spørger bare Henrik mht. MAF'en!

abc
Indlæg: 34
Tilmeldt: 29 okt, 2003 22:03
Geografisk sted:

Indlæg af abc » 01 sep, 2005 20:12

Min Q4 har indtil videre kørt 313.000km uden renovering af motoren (så vidt jeg ved). Umiddelbart er motoren solid, der er dog en del, hvor tandremmen er gået, men det er som regel pga. at folk har ventet for længe (dårlig vedligeholdelse). En dårlig vedligeholdt Q4 kan blive meget dyr. Jeg har fået skiftet koblingen og de bagerste støddæmpere og skal snart ha' skiftet de forreste. De koster godt 7.000DKr stykket fra Alfa, men kan skaffes billigere andre steder. Airbag'ens levetid er 10 år, så skal den skiftes ifølge service foreskrifterne. Det kræver vist nok en udskiftning, men det har jeg ikke gjort noget ved. Da det er noget siden 164'ren udgik af produktion, kan nogle dele være svære at skaffe.

Mht. ujævn tomgang fik jeg kureret det ved at få den ene lambdasonde skiftet. Det kan også være en utæthed et sted i luftindsugningen (fx. hul i en slange). Der er et "Check Engine" light i instrumentpanelet, men det sku' ikke være aktiveret i Q4'ren, med mindre den tidligere ejer har modificeret systemet. Denne lampe blev brugt til diagnosticering på biler solgt i USA.

AR
Indlæg: 1
Tilmeldt: 04 feb, 2004 00:41
Geografisk sted:

Indlæg af AR » 18 sep, 2005 06:25

Har kørt 164 24V -94 i 14 måneder og samlet kørt 44t.km i den.
<u>Intet</u> olieforbrug med skift pr 10 t.km
Snit på 9-10 km/l. Har kørt mere men absolut også mindre.
Tygger bare km på tysk motorvej mellem 190-220 time efter time.
Uden at blive varm, men drikker lystigt af benzinen.
Tandrem + ruller skiftet efter 12 af de 43t.km
Har absolut INGEN problemer med motoren.
Går fint i tomgang og har ingen fejlmeldinger eller deslige.
En sjælden gang skal motoren tørnes nogle gange inden start, men hva faen er jo også en ornli klump at få gang i.

Besvar

Tilbage til "Alfa 164 Motor"