Side 1 af 1

Temperatur på TS??

: 24 feb, 2005 01:41
af Bentos
Jeg synes at min '93 164TS kører for kold...
Ifølge termometeret er den sjældent over 60 grader...[:(]
Den kan ind imellem komme op og vise 70, men ikke over.

Der kommer fint varme i kabinen - omend det tager lidt tid med de temperaturer vi har udendørs for tiden.
Termostaten er lige skiftet!

Hvad er andres erfaringer med disse motorer?
Det er modellen uden strømfordelere, med termostaten på topstykket i førersiden...

: 24 feb, 2005 23:22
af elp
Hej Bent - Det er et universelt problem du berører for alle nyere Alfaer, som jeg også har haft på 33, 155 og nu 156. På 33 skiftede jeg termostat uden den store forskel; på 156 fik jeg skiftet i efteråret og heller den store forskel, dog bliver den efter megen tid 70 grader og holder 80 på motorvej (110-130 km/t). Det hjælper lidt at afdække køleren og bare lade et hul være frit foran ventilatoren.
Jeg ser du har et udvalg af classiske Alfaer. Jeg har selv fornylig købt en Spider 1750 '70. Den er 5 min om at nå 80 grader, mærkeligt, som jeg husker mine transaksler, var de også hurtigt varme uden at blive for varme selv når de fik tæsk om sommeren. Det må være det som kaldes fremskridt!!!

: 25 feb, 2005 18:20
af A.Sommer
mener den bruger samme termostat sommin 75 2,0 ts
?? min 75 blev ALDRIG over 60-65 grader selv om termostaten eren 83 grader..fik den skiftet og fik super speederrespons og temp viseren stod lige over 80 ca. 83-85 om sommeren ved normal landevejs kørsel og ca.80-83 om vinteren... Men ved ikke om det er helt det samme på 164'eren selvom det er NÆSTEN samme motor.

: 26 feb, 2005 01:30
af Bentos
Det er ikke den samme termostat som på 75'eren. I min 90'er (med 75TS motor) har jeg ikke problemet.
Både den nye og den gamle termostat er mærket 87 grader.
Men hvis ellers termostaten virker skulle motorens temperatur ikke påvirkes væsentligt af kølerens temperatur før termostaten lukker op. Kan afkølingen fra blokken (og gennem klimaet) virkeligt holder motoren så kold? Det virker lidt underligt... :-?
Jeg vil kigge lidt på føleren engang ved lejlighed - Det kunne jo være en lille elektrisk finurlighed der bare bilder mig ind at bilen er kold? (naaarhj da - ikke i en Alfa??) ;o)

: 26 feb, 2005 18:03
af A.Sommer
hmm troede de var mere ens.. men ok jeg kan evr. spørger min forældre her iweekenden de har en ultimo 94. 164 2.o ts. med 345000 på klokken :)

: 27 feb, 2005 03:11
af elp
Hej - jeg tror at problemet er, at en (for stor) del af kølevandet cirkulerer gennem køleren selv om thermostaten er lukket. Efter mit svar d. 24. har jeg dækket mere af køleren af, ca. 85%. Det hjælper lidt både mht at blive varm og den bliver vel lidt varmere, ca. 72 grader.
Med den tidligere termostat kunne jeg se når den åbnede, temp. faldt fra 80-85 til 65-70, senere er den holdt op med det. Den nye når formentlig ikke at åbne på min sædvanlige jobtur, 12-13 km med 80-95 km/t. Jeg har benzinfyr i bilen så selv kan jeg godt holde varmen, men det er lidt irreterende at motoren ikke når ordenlig drifttemp. til daglig.

: 16 mar, 2005 03:35
af cmp
Hejsa lige en kort bemærkning til temp.

Min 155 2,0 TS 16v har samme problem aldrig over 70 grader.
Skift af termostat og vand temp.føler hjalp heller ikke.

Jeg er ikke selv mekaniker men på min arbejdsplads har vi en
Bosch FSA motortester, og da den kom på var det nogle helt andre tal.

Efter ca 10 km normal kørsel viser testeren en vand temp. på ca. 80
grader hvilket må være meget normalt, når min termostat åbner ved 83 grader. altså en misvisning på instrumentet i bilen på ca. 10 grader.
nøjagtig det samme med olie temp. misvisning ca. 10-15 grader, her kommer instrumentet i bilen sjældent over 65-70 grader.

Jeg tror simpelthen instrumenterne i kabinen er for ringe i en Alfa.

Christian