Modelforvirring?!

Indlæg som ikke passer ind under de andre fora omhandlende Alfa 164
Besvar
alfa33
Indlæg: 97
Tilmeldt: 06 dec, 2003 08:12
Geografisk sted: Danmark

Modelforvirring?!

Indlæg af alfa33 » 29 apr, 2004 08:38

Overvejer køb/import af en Alfa 164 3.0, og er i den forbindelse stødt på lidt "modelforvirring".

Så vidt jeg kan forstå blev den 12 ventilede 3.0 produceret frem til ´93, hvorefter denne blev afløst af den 24 ventilede 3.0.
Eller kunne den 12 ventilede stadig købes herefter?
Her er jeg interesseret i om nogen ved hvilken af disse motorer, der
er bedst? Mest holdbar.....eller er de lige gode? (lige meget med antal HK i denne forbindelse og Q4éren der endnu mere power)

Endvidere er jeg stødt på betegnelserne 2.0 V6 Turbo samt 3.0 V6 Turbo. Er disse betegnelser korrekte? Troede kun der fandtes en
2.0 Turbo version og ikke V6 Turbo? (hverken 2.0/3.0)

Endvidere har jeg set en 3.0 V6 med forkromet fodpanel med Alfa-logo i siderne. Er dette specielt for en bestemt udstyrsmodel eller måske ekstraudstyr? (mener ikke dette var en QV-model, idet den ikke havde justerbar undervogn)

Håber nogen kan hjælpe med nogle af mine spørgsmål. På forhånd tak.



Mogens
Indlæg: 127
Tilmeldt: 28 okt, 2003 02:23
Geografisk sted: Sweden
Kontakt:

Indlæg af Mogens » 29 apr, 2004 15:56

Jeg har haft begge maskiner. Eller sagt på en anden måde (idet der
findes en del forskellige 12V) - jeg har haft en 12V m/200 hk samt
2 stk 24V m/232 hk.

De opleves "vidt/lidt" forskelligt, fordi data'ene ser sådan ud:
QV 12V m/192 hk ved 6.000 omdr - 250 Nm ved 4.300 omdr
QV 24V m/232 hk ved 6.300 omdr - 280 Nm ved 5.000 omdr

Hvad der er bedst, kan man ikke sige, men de flere heste foretrækker
jég - trods det højere omdrejningstal. Der skal altså køres lidt mere
ud i gearene, hvilket jo ikke opleves som nogen skade...
(lyden er himmelsk)

Som et kuriosum kan nævnes, at jeg har 2 biler, der på papiret
er ens - i den ene kører musikken på fuld drøn, mens jeg i Q4'eren,
som iøvrigt har et fremragende CD-anlæg, som regel har anlæget slukket
eller på meget lav styrke ! :o))

Maskinerne er yderst holdbare, hvis du holder dem samt skifter tandrem
hver 60.000 km. Min forige QV 24V havde kørt 235.000 km, da jeg solgte
den, og den var still going strong. Som en anden skriver skal man holde
øje med olien, idet der er et forbrug. Det har der været på alle min
uanset årgang og km.

Mig bekendt findes der ikke en 3.0 V6 turbo.

Forkrommet fodpanel er der ikke i min Q4 og heller ikke i min tidligere.
Mig bekendt findes der heller ikke specielle udgaver, som man kender
det fra andre bilmærker. De amerikanske udgaver havde dog hækspoiler - der
er een til salg i Bilbasen...

/Mogens

tbc
Indlæg: 88
Tilmeldt: 29 okt, 2003 20:11
Geografisk sted:

Indlæg af tbc » 29 apr, 2004 17:29

Der findes både en 2.0 Turbo med 4 cylindre, der efterfølgende (vistnok omkring 1991) blev afløst af en 2.0 V6 Turbo. Modellen var fortrinsvis beregnet til det italienske marked, pga. der beskattes bilerne efter motorvolumen, hvor man i DK bruger vægtafgift/grøn ejerafgift.

3.0 med 12 ventiler blev mig bekendt mindst fremstillet til 1996, sideløbende med de 24-ventilede udgaver.

En velserviceret 3-liter kan mig bekendt holde meget meget længe.

/TBC

Lars T
Indlæg: 125
Tilmeldt: 18 okt, 2003 00:45
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Lars T » 29 apr, 2004 18:04

ang. turbo så findes der to forskellige - en 2.0 4 cylindret med turbo og en 2.0 V6 med turbo kaldet TB

alfa33
Indlæg: 97
Tilmeldt: 06 dec, 2003 08:12
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af alfa33 » 29 apr, 2004 20:26

Tak for jeres hurtige respons og svar.

Mogens< du nævner at der findes flere forskellige 12 ventilede. Ved du hvor mange der findes? 3.0 QV´eren med 192HK, 3.0 med 179/180HK + ? (Nogle gange opgis HK til både 179, 180, 184 og altså 192(QV) for 3.0 modellerne).
En Q4´er er interessant, men "har hørt" at den er noget dyrere at holde kørende end andre modeller, særligt mht. reperation. Har du, eller andre, erfaringer?

Flere nævner, at en Alfa 164 bruger en del olie...men hvor meget er almindeligt?

(Jeg vil undersøge hvad afgiftsforskelle på de forskellige modeller
vurderes til. Hører i denne forbindelse meget gerne om jeres evt. erfaringer.)

tbc
Indlæg: 88
Tilmeldt: 29 okt, 2003 20:11
Geografisk sted:

Indlæg af tbc » 29 apr, 2004 22:06

Med hensyn til afgift kan du se hvad de forskellige versioner der er ind- og udført af DK er vurderet til under Told og Skats hjemmeside. Der er dog en del småfejl i modelbetegnelserne, der kan sløre billedet lidt.

Min bror har en 164 Q4 og mig bekendt bruger den noget i retning af en liter oile pr. 15000 km, og den har kørt 280000 km.

Og ja, en Q4 er absolut ikke gratis at servicere! Specielt støddæmperne er rasende dyre, men udstødning og kobling koster også penge, og derudover er der et væld af følere til 4-hjulstrækket, som det er ret tidskrævende at fejlfinde på, hvis man er uheldig at der er noget galt der.

Det er en fantastisk vogn, der kører fremragende (og lyden er simpelthen uovertruffen), man skal blot ikke bilde sig ind at driftsomkostningerne er helt på linje med en "normal" 164.

/TBC

Alfista
Indlæg: 57
Tilmeldt: 13 okt, 2003 18:02
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Alfista » 29 apr, 2004 22:54

Olieforbrug på 1L pr. 15K Km er jo ingenting. Min (227K) bruger et sted mellem en halv og en hel liter pr. 1000 Km - og det gør mange af dem jeg møder. Altså normalt, men træls.

Mogens
Indlæg: 127
Tilmeldt: 28 okt, 2003 02:23
Geografisk sted: Sweden
Kontakt:

Indlæg af Mogens » 30 apr, 2004 03:21

Der er ret så mange forskellige motorer, som du selv nævner.

En Q4 vil naturligvis være dyrere, eftersom den er proppet med
detaljer, som heller ikke gud og hver mand kan reparere.

Afgiftsvurderinger er svære at indhente - T&S siden er ikke til
så meget, ligesom forhåndsvurderingen heller ikke er det. De
kan give et fingerpeg - ikke andet.

Som andre skriver bruger bilen olie - så meget, at der skal hældes
på mellem de 10.000 km, du kører imellem service. Og eftersyn
springer man ikke over !

/Mogens

abc
Indlæg: 34
Tilmeldt: 29 okt, 2003 22:03
Geografisk sted:

Indlæg af abc » 30 apr, 2004 19:18

Nu hvor min bil er blevet inddraget i svarene (Q4 med små 280.000km på tælleren), kan jeg da også tilføje et par kommentarer.

Olie-forbruget i min er som nævnt lavt, hvilket nok også skyldes, at det mest er lange ture, den bliver brugt til. Støddæmperne er dyre og jeg har i dag fået konstateret, at jeg skal have skiftet de bagerste. Jeg har skrevet om priserne i en anden tråd herinde. Udstødningen er også dyr og koblingen (som jeg lige har fået skiftet) koster ca. 9000kr. Det er fordi motoren og gearkassen skal ud og det tog 11½ time på værkstedet... Det er vist ikke så omfattende på de andre modeller, men Q4'ren har en 6-trins kasse, som fylder ret meget!

Til gengæld bliver forhjulene ikke slidt så hurtigt, som på de andre modeller [:D]

Mht. andre modeller er de 4-cyl turboer vist en modificeret Lancia-motor, mens V6-udgaven er Alfas egen. 3.0 turbo findes måske, men det er ikke noget Alfa står bag. 12V QV (200hk mener jeg) blev afløst af 24V QV (229-232 hk) i 1993 (Q4 kom i starten af 1994). Jeg mener, at de andre 12V'ere er samme motor, men hhv. med/uden kat. I 1990-91 ændrede man forhjulsophænget og fik sænket motoren (og dermed tyngdepunktet & køreegenskaberne). I slutningen af 1992 kom Super-versionen med en masse ændringer (bl.a. interiør), først som 24V (211 hk) og derefter de andre versioner (QV & Q4 beholdt dog de gamle kofangere & skørter). Jeg vil absolut anbefale Super, QV & Q4, men det er jo afhængig af hvad du vil ofre. Der er i hvert fald mange i Tyskland!

Mht. T&S-vurderinger virker de meget tilfældige, både mht. import & eksport!

Iøvrigt har jeg heller ikke forkromede fodpaneler i min.

jensebhansen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af jensebhansen » 30 apr, 2004 20:48

Den 4-cylinderede turbo motor i 164'erne er vel i grove træk identisk med den 4-cylinderede turbo motor i 155 Q4, hvilket jo også er en Lancia motor.

alfa33
Indlæg: 97
Tilmeldt: 06 dec, 2003 08:12
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af alfa33 » 01 maj, 2004 07:20

Alletiders med de mange kommentarer. Tak.

Lige et spørgsmål mere:

Bortset fra at den 12 ventilede 3.0 QV har et andet udstyrsniveau (justerbar undervogn mv.), hvad er så forskellen på motoren i denne forhold til en alm. 12 ventilet 3.0?

QV´eren skulle jo have 192 eller op mod 200 HK, mens den alm. 3.0 "kun" har 179/184 (m/u kat.) Men hvorfor denne forskel?
Ligger forskellien udelukkende i motorstyringen (prog) eller....

Mogens
Indlæg: 127
Tilmeldt: 28 okt, 2003 02:23
Geografisk sted: Sweden
Kontakt:

Indlæg af Mogens » 01 maj, 2004 07:37

Jeg er langt fra ekspert på området, men da jeg kørte min
+200 hk's '92 AR 75 3.0 fik jeg at vide, at knastakslerne
var forskellen på 179 og 197 hk i en QV...

/Mogens

Per H. Nørgaard
Indlæg: 38
Tilmeldt: 05 dec, 2003 05:08
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Per H. Nørgaard » 30 okt, 2004 08:11

QV har 200HK i den tidlige udgave ikke 192hk
192hk har 3.0 v6 når det er den tidlige udgave uden kat.
184hk er den samme udgave men med g-kat
179hk er udgaven hvor miljøreglerne blev strammet yderligere og en mere restriktiv kat. blev monteret (svjh)
Vær på vagt overfor om den motor der sidder i er en QV motor eller "bare" en standard
Forskellen kan man læse noget om på alfa168.de det er bl.a. skarpere knaster men det er også noget med ekstra køling + et par ting mere jeg ikke lige kan huske.
Mvh. Per

Besvar

Tilbage til "Alfa 164 Generelle emner"