Køb af 164 3.0 V6 ??

Indlæg som ikke passer ind under de andre fora omhandlende Alfa 164
Besvar
daugaard
Indlæg: 2
Tilmeldt: 27 apr, 2004 18:52
Geografisk sted: Danmark

Køb af 164 3.0 V6 ??

Indlæg af daugaard » 27 apr, 2004 18:57

Hej
Jeg er ny i alfa verdenen, men overvejer stærkt, at få mig en 164'er...
Den jeg har set på er fra 89 og ligger på omkring 40.000.

Er der nogle klassiske fejl jeg bør kigge efter på sådan en racer ?


På forhånd mange tak



Alfista
Indlæg: 57
Tilmeldt: 13 okt, 2003 18:02
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Alfista » 27 apr, 2004 20:09

Hejsa,
Generelt ligger 164'ere vel fra 30 til 120K, så du har fundet en i den lave ende - og det tyder på et godt brugt eksemplar der har gået omkring de 200K. Ikke noget galt i det, for en velplejet V6'er kan sagtens trille 300K eller mere. Du skal dog være opmærksom på især motoren, og spørge om sælger har dokumentation for vedligehold - og feks hvornår tandremmen sidst er skiftet. Hvis ikke han ved det, skal du skifte den med det samme hvis du køber den. Motoren bruger sikkert meget olie - og det er helt normalt. Det er bare vigtigt at toppe op - den må for alt i verden ikke løbe tør. Men check sæføli for blå røg etc.

Rust plejer ikke at være det store problem, men check alligevel omkring stræberarme og vanger.

Elektronik: Jeg selv måtte kigge på 8 164'ere før jeg fandt en hvor al elektronikken virkede. Det er absolut et svagt punkt, men kan man leve med en elrude der hænger, så er det jo også et argument for at få prisen ned. A/C skal helst virke - da det er pænt dyrt at renovere. Nedsat effekt er helt normalt. Er det en QV, skal den justérbare undervogn virke - dæmperne koster en arm at skifte.

De fleste 164'ere har efterhånden gået 200K eller mere, og begynder at nærme sig punktet for udskiftning af væsentlige dele såsom dæmpere, fjedre, div pumpere, tandstang etc. Det er ikke noget svaghedstegn - bare slid - og det skal man være forberedt på når man køber en bil af den alder. Alle dele kan skaffes, og er pænt dyre fra nye, men det meste kan findes brugt hos div. huggere.

Jeg har selv en 164QV og er svært godt tilfreds med den. Den har gået 227K og jeg er endnu sluppet for de store problemer, selv om alderen begynder at vise sig. Jeg har fået skiftet tandstang, bremsekalibre, m.m. og motoren bruger meget olie, men køber super. Jeg har en ekstra motor som jeg smider i når tiden kommer, da en renovering koster en formue. Div. følere og elektriske komponenter er begyndt at gå sig en tur, men jeg skifter det som det kommer.
164'eren er en fremragende bil, og jeg har svært ved at finde noget bedre alternativ til prisen i klassen. Jeg kan varmt anbefale den, vær blot forberedt på at afsætte lidt til vedligehold.
Endelig vil jeg lige sige, at det ikke er en racer:-) Selv om det er en kraftig motor, har den altså 1425kg at slæbe rundt på.

daugaard
Indlæg: 2
Tilmeldt: 27 apr, 2004 18:52
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af daugaard » 27 apr, 2004 22:51

Hej Jørgen! Tak for det hurtige svar og meget uddybende må man sige.
Ja den billigste jeg har fundet indtil videre er denne hos Bt biler

http://billisten.bilinfo.dk/bt-bilsalg/ ... =5284&PP=1

De har haft den til salg i ret langtid derude!!
230 har den kørt...

Egentlig var jeg ude efter en bil med komfort og en ordentlig motor. PT har jeg en peugeot 205'er rally som er det stik modsatte kan man sige... extrem hård undervogn, som man godt kan blive lidt træt af at køre i.
Alternativet kunne være en gammel Bmw 735 eller noget i den stil...
Er det dyrt at få lavet Alfa...kontra en BMW ?

Daugard

Alfista
Indlæg: 57
Tilmeldt: 13 okt, 2003 18:02
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Alfista » 27 apr, 2004 23:11

Jeg ved det ikke, men mit gæt er, at BMW'en er væsentligt dyrere end en Alfa. Jeg kan ikke forestille mig at der ligger mange 7'er og stumper rundt omkring - og de originale koster uden tvivl spidsen af en jetjager. Men bortset fra det, så er 7'eren jo også en større bil. 164'eren konkurrerede vel nærmere med 5-serien. Men begge lever da op til kravet om komfort og ordentlig motor.

Svært at sige noget om den på billedet, men sort er en go farve. 164'eren har jo et plastpanel hen ad siden, og bryder man sig ikke om det 2-farve look det gir, skjuler sort det jo godt.

tbc
Indlæg: 88
Tilmeldt: 29 okt, 2003 20:11
Geografisk sted:

Indlæg af tbc » 28 apr, 2004 00:10

Hej.

En 164'er er en dejlig vogn, men som Jørgen skriver, så koster den noget i vedligehold. En del stumper kan dog skaffes til rimelige penge hvis man har lidt tålmodighed, leder på internettet osv.

Jeg har på intet tidspunkt været i forbindelse med b.t. Biler, men det foresvæver mig, at FDM på et tidspunkt har advaret mod at købe brugt bil hos dem.

Nu skal man jo være forsigtig med at bringe den slags til torvs, når man ikke er 100 % sikker, så jeg skriver det udelukkende for at få dig til at checke det! Det skal ikke udelukke en mulig god handel for både dit og b.t. Bilers vedkommende.

Held og lykke med bilkøbet.

/TBC

Bentos
Indlæg: 86
Tilmeldt: 02 sep, 2003 22:27
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Bentos » 28 apr, 2004 02:30

TBC - Du er ikke den eneste, der har hørt skidt om BT Bilsalg...
Jeg har fra efterhånden mange sider hørt at man skal holde sig langt væk fra ham. [:(!][:(!]

Mr 146
Indlæg: 8
Tilmeldt: 22 mar, 2004 01:31
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Mr 146 » 28 apr, 2004 03:52

Ang BT bilsalg... Lur evt nyhedsgruppen dk.fritid.bil, FDM og Forbrugerklagenævnets hjemmeside..

Så er alt sagt :-(

..Men klø på med en 164´er, bare ikke derfra!!!

/morten

Per H. Nørgaard
Indlæg: 38
Tilmeldt: 05 dec, 2003 05:08
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Per H. Nørgaard » 02 maj, 2004 08:01

Hej,
Thumbs up herfra mht. en 164'er det er en rigtig dejlig vogn og jeg er selv yderst tilfreds med min nuværende og var det også med den forrige. Hvis de forrige ejere har passet nogenlunde på motoren er 2-300.000km ikke spor noget problem for 3.0 motoren og jeg ved at der er folk der har kørt over 500.000km uden nævneværdige problemer. man skal bare behandle den fornuftigt, lade være med at "skyde den af" før motoren er varm, det er en aluminiumsmotor med små 14liter kølevæske på så den skal lige have tid til at blive lun før man for alvor giver den nogle omdr. men det gælder jo alle biler. (Allerede ved 1000rpm har man 85% af max moment så det er nu ikke noget man tænker meget over)
Rust er et meget mindre problem end på andre biler fra samme periode. ved de bageste skærmkanter kan der være noget, typisk fordi der er en samling hvor der er et lille gab ved inderskærmene så der kan ligge jord og sand ovenpå kanten der. et andet sted er lige omkring de bageste donkraft-punkter er der andre steder er det nok typisk hvis de har fået stenslag, skrammer eller reparationer.

Både 164 og Bimmeren var fhv. dyre biler som ny så reservedelene koster selvfølgelig tilsvarende mere i forhold til andre biler - men kvaliteten og dimensioneringen er jo også markant anderledes end på en gammel golf eller en Uno. Med lidt "benarbejde" kan det nu sagtens lade sig gøre at finde stumper til yderst rimelige priser til 164'eren

På den her side http://alfa168.net/kaufberatungen/kb_alfa164.htm kan du se en omfattende købsvejledning til Alfa 164 - den er dog på tysk - og temmelig grundig. Som med alle andre biler gælder der at man selvfølgelig skal skifte tandremmen i ordentlig tid og holde øje med at der er olie på den. Den bruger en del olie i forhold til moderne japanske biler - specielt i de første udgaver med hydraulisk oliesmurt remslapper, den har det med at blive utæt i løbet af no time - og hvis den ikke allerede er skiftet til en nyere mekanisk type så bør man bestemt gøre det når man alligevel får skiftet tandrem. Gummibøsningerne i baghjulsophænget forgår fhv. hurtigt men det er muligt at få nylon bøs-sæt med meget bedre holdbarhed.

Elektriske problemer - tjah, jeg synes ikke det har været slemt en del af problemerne er typisk diverse sensorer der er defekte eller har dårlig forbindelse fx. oliestandsføleren - dem bør man alligevel aldrig stole på - oliepinden ved man virker hver gang :-) ellers kan der selvfølgelig med tiden komme snavs i kontakterne med tiden specielt dem til sædejusteringen, det er bare at skille dem ad og rense dem op så virker de igen. På biler med en del km. skal man tjekke motorophængene de kan godt være blevet trætte o i nogen tilfælde vil man se at motoren står helt nede på forbroen. Ophængene er ikke billige!

Hvis du ikke lige kan finde bilen til den rigtige pris her i landet og har mod på import er de til at finde billigt i tyskland hvor modellen er ret udbredt - det siger også lidt om bilen at den er velrenomeret der!

en anden ting er så udgifterne til forsikring - de er værd at regne med ind

Held og lykke med det!

abc
Indlæg: 34
Tilmeldt: 29 okt, 2003 22:03
Geografisk sted:

Indlæg af abc » 02 maj, 2004 20:27

Og her er købsvejledningen på engelsk (dog med nogle tyske sætninger ind imellem...) http://www.alfisti.net/index.php?id=67&L=1

Per H. Nørgaard
Indlæg: 38
Tilmeldt: 05 dec, 2003 05:08
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Per H. Nørgaard » 03 maj, 2004 08:22

Tak - jeg synes nok jeg havde set den på engelsk også - kunne bare ikke huske hvor, det direkte link er http://www.alfisti.net/298.2.html?&L=1
nogen af tingene skal måske tages med et gran salt - der står noget om at vandpumpen skulle være et problem på særligt de ældre modeller - jeg har talt med to "garvede" værksteder der begge sagde at dem har de endnu aldrig skiftet nogen af, det er selvfølgelig ikke et overvældende statistisk grundlag men alligevel... :-)

mayhem_dk
Indlæg: 2
Tilmeldt: 25 maj, 2004 06:38
Geografisk sted: East Timor

Indlæg af mayhem_dk » 25 maj, 2004 06:46

Hej

Jeg er også på udkig efter en alfa 164qv fra 93 med 232 HK.

Har været ude og kikke på en til 12000 kr uden afgift og som har kørt 134000 KM.
Bilen er importeret.
Mine spørgsmål er så ?

Hvor meget knirker de her mender jeg plastiken ?

Hvor langt køre den ca på literen ?

hvor meget vejer den nu er der godt nok en der skriver 1425 men ham jeg skal købe den af sige over 1500 kilo?

Hvor meget skal ca regne med at bruge i veligholdelse hvis man ca køre 30000 km om året

På forhånd tak

mayhem_dk
Indlæg: 2
Tilmeldt: 25 maj, 2004 06:38
Geografisk sted: East Timor

Indlæg af mayhem_dk » 25 maj, 2004 06:48

Hej

Jeg er også på udkig efter en alfa 164qv fra 93 med 232 HK.

Har været ude og kikke på en til 12000 kr uden afgift og som har kørt 134000 KM.
Bilen er importeret.
Mine spørgsmål er så ?

Hvor meget knirker de her mender jeg plastiken ?

Hvor langt køre den ca på literen ?

hvor meget vejer den nu er der godt nok en der skriver 1425 men ham jeg skal købe den af sige over 1500 kilo?

Hvor meget skal ca regne med at bruge i veligholdelse hvis man ca køre 30000 km om året

På forhånd tak

Mogens
Indlæg: 127
Tilmeldt: 28 okt, 2003 02:23
Geografisk sted: Sweden
Kontakt:

Indlæg af Mogens » 25 maj, 2004 07:01

>Jeg er også på udkig efter en Alfa 164 QV fra 93 med 232 HK.

Jeg har ejet sådan een og har i øjeblikket en '95 164 Q4

> Hvor meget knirker de - her mener jeg plastiken ?

Knirker? - mine knirker ikke i plastikken. De har læder overalt
inkl. instrumenthus, dørbeklædninger mm.

> Hvor langt køre den ca på literen ?

Hvis du overhovedet blot tænker på km/l, bør du undgå en
V6 fra Alfa. Mine kører mellem 8 og 10 km/l stærk afhæn-
gigt af højrefodens tyngde. Lyden fra motoren betyder, at
din højrefod pr. automatik bliver tung. Regn med 8,5 km/l

> Hvor meget skal ca regne med at bruge i veligholdelse hvis man ca køre 30000 km om året

Det er helt umuligt at spå om. Den er ikke billig at holde kørende og
slet ikke, hvis du skal have et autoriseret værksted til at lave det
hele for dig.

Når alt det er sagt, MÅ jeg nævne, at det er en fremragende bil, der simpelthen er
fantastisk at eje. En QV 24V kører fremragende og som Q4 med 4x4 endnu mere fanta-
stisk - som på skinner. Jég har i alt fald tabt mit hjerte til dén bil :)

/Mogens
'95 Alfa Romeo 164 Q4
'91 Opel Omega 3000 24V

jensebhansen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af jensebhansen » 25 maj, 2004 17:59

Mayhem,

Angående anhænger vægt, så se her: forumdk/topic.asp?TOPIC_ID=197

Besvar

Tilbage til "Alfa 164 Generelle emner"