Alfa GT

Her kan du skrive forslag til andre modeller end de nævnte, som du synes skal med som ny kategori
Egebjerg
Indlæg: 225
Tilmeldt: 10 mar, 2004 08:45
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Egebjerg » 26 apr, 2004 21:28

"Hvem interesserer sig for BMW-priser?" Det er nok derfor der er ikke ret mange Alfister...vi vil bare ha' en Alfa regardless hvad konkurrenterne koster, og hvad man får for pengene... og på sin vis har du ret, men alligevel... for man kan jo håbe at GT'en trækker et lidt nyt publikum, ligesom 156'eren gjorde det, så vi får nogle flere af dette smukke eksemplar på gaden istedet for de evindeligt mange 3-serie Coupé. Derfor er det jo en force at den ikke er dyrere end konkurrenterne...



Alfista
Indlæg: 57
Tilmeldt: 13 okt, 2003 18:02
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Alfista » 26 apr, 2004 22:01

Jeg skriver jo netop, at GT'en er "dyr" ift GTV'en - som jeg ser som en større konkurrent end en BMW. Jeg tror ikke man vælger biler i den prisklasse ud fra en økonomisk betragtning - man vælger den der tiltaler én mest. Og er man til Alfa'er, så er man nok til noget sportsligt - hvor jeg så mener, at her stikker både GTV, GTA og 156 2.5V6 den nye GT.

Så kan BMW'en være nok så dyr eller billig - generelt er alle nye biler herhjemme jo dyre - alt for dyre. I øvrigt er der nok i dag flere Alfister end der har været i mange år - pga 156'eren. (Den næste diskussion kan så gå på om alle der kører Alfa'er er Alfister ;) )

Ole Jørgensen
Indlæg: 79
Tilmeldt: 22 okt, 2003 04:14
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Ole Jørgensen » 27 apr, 2004 05:35

Hej alle

Jeg går selv og overvejer køb af en GT som et alternativ til den kommende 157/158 i enten sedan eller sportswagon. Da min næste bil, udover at have et flot design, en skøn motor og fantastiske køreegenskaber, også skal have plads, er GT et alternativ til den kendte 156 i sedan eller sportswagon. Kabinen er lidt mindre, men bagagerummet er nemmere at anvende. Det er utroligt hvor anvendelig og praktisk GT er udformet. Eneste to minuser jeg kan finde er prisen i forhold til 156 og at den ikke endnu kan købes JTD udgaven (jeg ved godt, at diesel i Danmark ikke er særlig velanset, men de nyere JTDer kører fantastisk og lyder næsten ligeså godt som JTS).

Med venlig hilsen
Ole Jørgensen

Egebjerg
Indlæg: 225
Tilmeldt: 10 mar, 2004 08:45
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Egebjerg » 28 apr, 2004 04:44

Quote: "jeg ved godt, at diesel i Danmark ikke er særlig velanset, men de nyere JTDer kører fantastisk og lyder næsten ligeså godt som JTS"

En diesel kommer ALDRIG i nærheden af at lyde godt! Og slet ikke ift. til Alfa Romeo's benzinere...

At de kører godt og er hurtige med masser af moment osv, kan vi godt blive enige om, men lyden...
Over my dead body!

;o)

Egebjerg
Indlæg: 225
Tilmeldt: 10 mar, 2004 08:45
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Egebjerg » 28 apr, 2004 04:54

PS.

Alfista: Jeg er HELT enig med dig i at det er langtfra alle 156-ejere man kan betegne som Alfister. Omend den bil har bragt os meget godt, så har den osse "slæbt" et uheldigt klientel med sig...

(Bare se den nar i den sorte der blev skidesur til træf i sommers over at han ikke vandt prisen som "Årets Alfa" fordi han havde skam-gejlet den til ukendelighed. Jeg så den kort efter til salg på bilgalleri.dk, nu ville han vidst have en Golf eller BMW som han kunne skam-gejle istedet. Chancerne for at vinde med sådan noget er vidst osse større ved deres respektive klubmøder...)

Ole Jørgensen
Indlæg: 79
Tilmeldt: 22 okt, 2003 04:14
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Ole Jørgensen » 28 apr, 2004 07:19

Hej Daniel

Jeg er enig med dig, at en diesel udefra ikke lyder særlig besnærende og slet ikke ved koldstart, men den tikkende lyd aftager efter få kilometer. Jeg prøvede inden mit køb af Alfa 147 JTD 16V en Audi A3 med pumpedyse. Audien tikker meget mere og der er flere viberationer i Audi-motoren end JTD. Jeg har fået monteret en Remus sportspotte på min bil, hvilket forbedre lyden især bagved bilen og inde i kabinen så diesellyden er ligeså "sportslig" som i den nye JTS.

Hilsen
Ole Jørgensen

Egebjerg
Indlæg: 225
Tilmeldt: 10 mar, 2004 08:45
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Egebjerg » 28 apr, 2004 13:22

Meget muligt, men det bli'r aldrig det samme som en benziner, regardless hvad man gør ved dem og jeg skal aldrig ha' Alfa med "stive tændrør", men jeg er osse lidt "old school"...

Når jeg er færdig med at køre racervogn og jeg vil ha' blød hat og diesel, køber jeg en med en stjerne foran... men det bli'r jeg jo nok aldrig hehehe... ;o)

Ole Jørgensen
Indlæg: 79
Tilmeldt: 22 okt, 2003 04:14
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Ole Jørgensen » 28 apr, 2004 16:57

Hej Daniel

Du nævner hele tiden benziner - jeg er enig med dig i, at de 6 cylinderede motorer og de gamle Twins-Spark motorer har en særlig fed lyd, men den nye JTS motor skuffer fælt, den mangler den snerende lyd fra TS motoren. Jeg har selv haft tre 2,o TS 16V og en 2,5 V6 24V og nød "musikken" fra dem alle. Der er næsten ingen motor der overgår 2,5 V6 motoren i lyd.

Hilsen
Ole Jørgensen

Alfista
Indlæg: 57
Tilmeldt: 13 okt, 2003 18:02
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Alfista » 28 apr, 2004 18:23

"Der er næsten ingen motor der overgår 2,5 V6 motoren i lyd."
Jo, en 3.0V6 :-) Seriøst: 164 3.0V6 lyder af mere. Har selv haft en 156 2.5V6 - og i standardudgave er den godt nok voldsomt dæmpet. Den kører fremragende - og lyder godt - bare af for lidt. Men det er der jo råd for.

Egebjerg
Indlæg: 225
Tilmeldt: 10 mar, 2004 08:45
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Egebjerg » 28 apr, 2004 22:40

Ole:

Ja, jeg nævner hele tiden benziner... for uanset hvor meget "dieselfolket" priser den nye generations diesel-motorer, bli'r det ALDRIG ALDRIG ALDRIG lydmæssigt det samme som en benziner... heller ikke den nye JTS, omend du synetes den skuffer ifht. til tidligere modeller. Og så er der er råd for at lave om på JTS'eren lydmæssigt, med luftfilter-kit, bananmanifold osv.

Jeg kører Alfa Romeo for lydens, udseendets og de sporty køre-egenskabers skyld, 3 sammenhængende krav en dieselbil aldrig nogensinde kan opfylde!!! (ej heller en Alfa JTD...)

Brølet, lugten og måden de ta'r omdrejninger på kan du bare ikke lave i en diesel-hakker der ikke er istand til at bevæge sig over 4500 o/min!

Alfista:

Så vidt enig, omend 3,0 V6 liggende i en 164'er lyder en anelse mere "civiliseret", men i sin klasse er Alfa's 2,5 V6 et sandt mesterværk. Går dog og leger med tanken om en 3,0 i min 155'er...

Ole Jørgensen
Indlæg: 79
Tilmeldt: 22 okt, 2003 04:14
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Ole Jørgensen » 29 apr, 2004 02:54

Hej Daniel

Jeg fornemmer en vis konservatisme hos dig - ikke særlig villig til fornyelser/forbedringer! Jeg ved ikke om du har prøvet en JTD over en længere periode?

Du nævner dine tre sammenhængende krav til valg af bil og jeg er enig heri, har dog også økonomi med i mine overvejelser.

Men jeg har dog en kommentarer til din betragtninger til omdrejninger. En diesel har reelt et ligeså stort omdrejningsområde som en benziner, da en Alfa-benziner først trækker rigtigt fra 3-4.000 omdrejninger mens en diesel trækker allerede fra 1.500 omdrejninger, dvs. der hos begge motorer er cirka 3.000 sjove omdrejninger til rådighed. En moderne diesel tager ligeså gerne omdrejninger som en benziner. Det er en påstand, som jeg formoder du slet ikke er enig i, men heldigvis er vi også forskellige.

Jeg forstår ikke din og andres skepsis for diesel i en Alfa, da diesel-andel hos Alfa Romeo, så vidt vides, overstiger 75% world wide. Men vi har alle selvfølgelig forskellige motiver til valg af bil og motor.

Jeg kører selv dagligt og året rundt i min Alfa med højere hastighed i Danmark og udlandet hvilket diesel gør til UG. Den næste bil bliver også en Alfa med dieselmotor.

Med venlig hilsen
Ole Jørgensen

Mogens
Indlæg: 127
Tilmeldt: 28 okt, 2003 02:23
Geografisk sted: Sweden
Kontakt:

Indlæg af Mogens » 29 apr, 2004 07:12

Jeg er uenig med dig - det er slet ikke det samme (diesel/benzin).
Den sporty feeling er helt væk, IMO.

En diesel trækker fint i mellemaccelerationerne uden
nedgearing, men den løber hurtigt "tør" for omdrejninger.
Man føler det i alt fald.

Iøvrigt har en JTD ikke 3.000 omdrejninger at gøre godt med,
men 2.000 omdr. Dét er ialt fald forskellen mellem max. hk
og drejnigsmoment, hvilket man ved sporty kørsel kører efter.
Og grunden til, at den løber "tør" for omdrejninger.

Du skulle prøve en 6 gears Q4 som min igennem længere tid.
Så ville du ikke være i tvivl om "det" :o)

/Mogens
'95 AR 164 Q4

A.Sommer
Indlæg: 257
Tilmeldt: 06 nov, 2003 02:23
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af A.Sommer » 29 apr, 2004 07:56

Jeg er overbevist om at en alfa diesel er en fed øse, men **** hvor de stadig lyder som en gammel taxa (får nok tæsk:) ), men dog bedre end nogen sinde.. Nu er jeg på SU, så har ikke de "luksus" problemer mht. lyden, og min gamle 2.o Ts lyder da også GANSKE fint fra båe 1000-6500 omdr.. Men smag og behag er forskellig, og ville da gerne eje både en diesel og en benzin, bare det er en alfa...

Ole Jørgensen
Indlæg: 79
Tilmeldt: 22 okt, 2003 04:14
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Ole Jørgensen » 29 apr, 2004 08:19

Hej Mogens

Jeg ved godt, at maksimalmoment på 1,9 JTD ligger ved ca. 2.000 omdrejninger og maksimal ydelse ved ca. 4.000 omdrejninger, men den trækker fra 1.500 til 4.500 omdrejninger uden problemer med en kraft, som kan sammenlignes med 2,5 V6 og ikke en 2,0 JTS. Den skønne 2,5 V6, har sit højste moment ved 5000 omdrejninger og maksimal ydelse ved 6.300 omdrejninger, så her er der mindre end 1.300 omdrejninger....

Jeg har ikke beskrevet JTD som sport men skrevet, at den er sjov og her mener jeg mere til crusing ved høj hastighed.

Jeg har selv haft en 2,5 V6, en dejlig motor med en fantastisk lyd, men der var mere sport og balance i mine 2,0 TS.

JTD er ligesom 2,5 V6 suveræn på lande- og motorveje (crusing), mens 2,0 TS domæne især er på snoede landeveje, da bilen har en fantastisk balance. JTD og 2,5 V6 er lidt mere næsetunge.

Forøvrigt, var din 164 Q4 ikke til salg i efteråret?

Med venlig hilsen
Ole Jørgensen

Mogens
Indlæg: 127
Tilmeldt: 28 okt, 2003 02:23
Geografisk sted: Sweden
Kontakt:

Indlæg af Mogens » 29 apr, 2004 15:43

Min Q4 blev lagt ud i ganske få "timer", men tilsyneldende
har mange set annoncen. I princippet er alt jo altid til
salg :o))

Årsagen var dén, at jeg var lidt i vildrede om det videre forløb.
Fornuften sejrede imidlertid, og jeg pillede den af plakaten igen.
Det er en '95, der har kørt knap 65.000 km - jeg har hentet den i
Østrig.

/Mogens

Besvar

Tilbage til "Forslag til andre modeller"