Bliver nødt til at vide det - gule koni?

Alle emner indenfor Tuning, bl.a. Motor, Undervogn og karrosseri.
alfa33
Indlæg: 97
Tilmeldt: 06 dec, 2003 08:12
Geografisk sted: Danmark

Bliver nødt til at vide det - gule koni?

Indlæg af alfa33 » 14 sep, 2004 09:54

Hæj

Ville lige om nogen kan forklare hvordan de berømte gule koni
fungerer. Hvordan justerer man rent praktisk højden, er det noget med en skruetrækker hele vejen rundt eller?

Og hvilke fjedre passer til - kan man fx både bruge fjedre, der sænker hhv. 35 og 40 mm? Måske endda standardfjedre? (origfjedre)



Thomas G
Indlæg: 281
Tilmeldt: 29 sep, 2003 06:10
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Thomas G » 14 sep, 2004 18:38

Gule Koni er dem der egentlig hedder Koni Sport.Man kan ikke justere højden på dem,kun hårdheden,og kun i træktrinnet (men det er også fint nok).Der findes 2 slags.Den ene type kan man justere ved at dreje på toppen af dæmperen med en medfølgende adapter.Denne type er anvist med en fingerskrue som icon på Koni's hjemmeside http://www.koni.com/_cars/_sport/afram.html .Den anden type justeres ved at presse dæmperen helt sammen (afmonteret selvfølgelig),og i denne stilling kan den så justeres ved at dreje højre eller venstre om.

Som udgangspunkt er det vel sænkningsfjedre der passer til Koni Sport,men når du nu spørger,er jeg faktisk ikke klar over om de er kortere end original dæmpere.De forskellige producenter laver jo - som du skriver - tit forskellige sænkningsgrader på deres fjedre,men om det er 35 eller 40 mm er vist underordnet.Her spiller det jo også ind om fjedren er progressiv eller lineær,og hård eller lidt blødere.

Nu ved jeg ikke om du spørger fordi du overvejer at købe nogen,men jeg har en go' kontakt til dem i tyskland.Jeg har før haft en annonce i Alfa Nyt om det,og det kommer der faktisk igen i næste nummer (hvis der var plads selvfølgelig),for jeg har hørt rygter om at det faktisk snart er slut med Koni Sport til 33 [V][:(] Det er f.eks. slut med at kunne købe Eibach produkter (sænk. fjedre og krængningsstab.) til 33.Endnu mere [V][:(][xx(]

Lars T
Indlæg: 125
Tilmeldt: 18 okt, 2003 00:45
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Lars T » 14 sep, 2004 18:59

Hej Thomas - DEt er ikke helt rigtig med at Eibach ikke lave fjedre til 33'eren længere.. De har nemlig et "andet" OEM mærke som Timo hos ww.arparts.nl forhandler - og han kan efter min bedste overbevisning stadig skaffe dem..

Thomas G
Indlæg: 281
Tilmeldt: 29 sep, 2003 06:10
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Thomas G » 14 sep, 2004 19:13

Jamen det kunne da bare være skønt.Det er altid trist når nogle eftermarked stumper går ud,pga. bilens alder.Lyder som om at du kender ham gutten,-var det noget du kunne spørge ham om?Så bliver du lige dagens mand i skysovs (hvis du vil [:D] ).

Lars T
Indlæg: 125
Tilmeldt: 18 okt, 2003 00:45
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Lars T » 14 sep, 2004 19:17

helst ingen skysovs til mig tak - men kan da lige høre ham...

Lars T
Indlæg: 125
Tilmeldt: 18 okt, 2003 00:45
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Lars T » 14 sep, 2004 19:32

Hej Thomas,
han kan stadig godt skaffe dem... regne med omkring 20€ i fragt - men han er absolut manden for en god deal hvis i er flere, eller skal have noget andet - har har gode priser på Novitec, Koni, Ragazzon, KN filtre, Squadra Chips, Supersprint org reservedele osv.. [:D]

alfa33
Indlæg: 97
Tilmeldt: 06 dec, 2003 08:12
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af alfa33 » 14 sep, 2004 20:16

Hej

Så må det da klart være den første model (med adapteren) man evt. skulle gå efter. Kan man stille på fingerskruen uden at løfte bilen op på en donkraft? [:I]
Den anden model: Hvis man ikke kan justere hårdheden, når de er monteret går det smarte vist af det.

Har lige købt standarddæmpere til bag. Jeg har dog overvejet at købe de gule koni på et tidspunkt, men ville gerne lige vide lidt mere om mulighederne. Jeg har i øvrigt en del, der gerne skulle laves ved den lile røde her til vinter...

Tak for jeres svar.

Thomas G
Indlæg: 281
Tilmeldt: 29 sep, 2003 06:10
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Thomas G » 14 sep, 2004 21:09

Hej Henrik.

Prøv at kigge på hjemmesiden,-det er kun udvalgte modeller hvor de har lavet justering med adapter.Og ikke til 33.

Det er nu smart nok alligevel,for dæmperne er hårde nok for de fleste med indstilling i blødeste stilling,det er fint til gadebrug.Efterhånden som de så bliver slidte,kan man gøre dem lidt hårdere henad vejen.Er man en hård hund,sætter man dem midt i,eller i hårdeste.Meeen [:p][8D]

alfa33
Indlæg: 97
Tilmeldt: 06 dec, 2003 08:12
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af alfa33 » 14 sep, 2004 21:40

Hej Thomas

Super, tak for infoen og din MEGET hurtige responstid [:)]

Er du selv ved at bestille nogle nu her? Måske kører du med dem allerede....

Lars T
Indlæg: 125
Tilmeldt: 18 okt, 2003 00:45
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Lars T » 14 sep, 2004 21:43

Hej Henrik,
nu kører jeg jo ikke 33'er endnu [;)] du kunne mpske snart ske... men jeg kan fortælle dig at de justerbare dæmpere de "funker"!!!!
Har en kammarat som havde det på hans 156 og nu på hans Q4 - og den skal stilles så hårdt at den hoppe rundt i en rundkørsel præcis som en gocaqrt - jeg kunne stå, med mine 100kg, og hoppe på bagkofangeren mens bagarummet var åbent, uden at bilen rykkede sig!!!! Så var den undervogn hård og stiv!! [:p][:p]

alfa33
Indlæg: 97
Tilmeldt: 06 dec, 2003 08:12
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af alfa33 » 14 sep, 2004 22:08

Hej Lars

Det tror jeg nok den var![:D] Håber at den da stod på hårdeste indstilling...Jeg må hellere få investeret i et sæt, men det bliver sikkert først efter vinteren - har lige et par projekter først.

Lars T
Indlæg: 125
Tilmeldt: 18 okt, 2003 00:45
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Lars T » 14 sep, 2004 22:16

jo jo - de var nu også i den hårdeste indstillinbg..
det lyder ikke tosset - hvis jeg var dig ville jeg klart investere i et sæt Eibach's også degule Koni'er - også få en komplet pris nede fra Holland - MUMS...

Thomas G
Indlæg: 281
Tilmeldt: 29 sep, 2003 06:10
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Thomas G » 14 sep, 2004 23:34

Henrik : Selv tak,vi er her vel for det samme.Så kan du garanteret hjælpe mig en anden gang.Har du jo egentlig allerede gjort på Cuoresportivo [:D]

Jeg har faktisk et sæt Koni Sport der kommer til salg i næste klubblad,som passer på din.Men ved ikke om jeg har det efter vinter[;)].Men ellers vil jeg gerne hjælpe dig til den tid,eller du kunne bestille hos dem Lars henviste til.Det er vist ca. samme pris.

Lars : Der er da ikke noget at sige til at du ikke kan få den der Q4 til at bevæge sig,med den spæde vægt du render rundt med.Du ved godt at rigtige mænd vejer <u>over</u> 100 kg.Alt andet er feminint [:D][8D] (eller måske nærmere [:I][:0])

alfa33
Indlæg: 97
Tilmeldt: 06 dec, 2003 08:12
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af alfa33 » 15 sep, 2004 00:07

Takker jer begge for tilbuddene. Jeg vil prøve at kontakte jer, når tiden nærmer sig.

(Thomas)Vedr. dine Koni: hvorfor vil du sælge om man tør spørge? [8)]
De burde da være "hyler" at køre med!?

Thomas G
Indlæg: 281
Tilmeldt: 29 sep, 2003 06:10
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Thomas G » 15 sep, 2004 01:12

Fordi jeg fik en anden ide til undervogn efter jeg havde købt dem.Ved ikke om det bliver til noget,-gør det ikke det,køber jeg bare et andet sæt Koni'er.Iøvrigt har jeg jo slet ikke fået den bil det skal monteres på endnu (16v ligesom din).

Lars : Jeg kunne godt tænke mig at følge lidt op på den sag med OEM "Eibach" fjedre til 33.Kan jeg maile til ham Timo på engelsk?For hvis det skal foregå på tysk,så glem det,jeg var syg den dag [:D]

Besvar

Tilbage til "Alfa 33 Alle modeller Tuning"