Hurtig tandstang

Alle emner indenfor Tuning, bl.a. Motor, Undervogn og karrosseri.
Besvar
Thomas G
Indlæg: 281
Tilmeldt: 29 sep, 2003 06:10
Geografisk sted: Danmark

Hurtig tandstang

Indlæg af Thomas G » 25 okt, 2003 06:15

Er der nogen der har kendskab til om der nogensinde er produceret en hurtig tandstang til Sud/33?Mener jeg engang har set noget omtalt.

Thomas G



Redigeret af - Thomas G den 24/10/2003 21:21:59



jensebhansen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af jensebhansen » 02 jan, 2004 05:33

Thomas,

Tarox ( www.tarox.com ) i Italien har i en periode fremstillet hurtige tandstænger til Alfasud/33 - min racer er udstyret med en sådan. Måske kan Quaife hjælpe dig eller du kan være heldig på ebay.

alfa33
Indlæg: 97
Tilmeldt: 06 dec, 2003 08:12
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af alfa33 » 21 feb, 2004 22:35

Nogen der vil forklare en uvidende hvad en "hurtig tandstang" mere præcist indebærer?

jensebhansen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af jensebhansen » 21 feb, 2004 23:19

Henrik,

En "hurtig tandstang" betyder at gearingen i tandstangen er højere, hvorved der skal drejes tilsvarende mindre på rattet for at opnå fuldt styreudslag. Dette gør følgende også at rattet bliver tungere at dreje, så en hurtig tandstang har typisk kun interesse på en racerbil.

Per H. Nørgaard
Indlæg: 38
Tilmeldt: 05 dec, 2003 05:08
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Per H. Nørgaard » 22 feb, 2004 03:41

Thomas - hvis du støver nogen op så må du gerne give et praj jeg er også interesseret i en hurtig tandstang til 33

Thomas G
Indlæg: 281
Tilmeldt: 29 sep, 2003 06:10
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Thomas G » 22 feb, 2004 04:37

Jamen det skal jeg nok.Men jeg går istedet og fifler med at lave armen på fjederbenet,som styrekuglen/styrestangen sidder i,kortere.Dette giver jo også en hurtigere styring,men der er mange ting der stadig er uopklaret.Indtil videre har jeg kun prøvet det på værkstedsgulvet,guderne må vide hvordan det er at køre med.Og så er der jo lige det med at hjulene pludselig kan dreje helt om i en næsten ret vinkel på karrossen [:0][:D],så et eller andet stop skal der til.Lad os se hva' det blir' til.

Admin
Indlæg: 67
Tilmeldt: 05 maj, 2003 10:00
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Admin » 22 feb, 2004 08:20

Det er også en anden ting som går helt galt, nemlig forholdet mellem hvor meget inderste hul drejer i forhold til det yderste, så min anbeafling: LAD VÆRE MED DET!
MVH
Ole F

Thomas G
Indlæg: 281
Tilmeldt: 29 sep, 2003 06:10
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Thomas G » 22 feb, 2004 20:35

Jamen egentlig tror jeg også at projektet er dødfødt.Men prøv lige at forklar hvad du mener med: "forholdet mellem hvor meget inderste hul drejer ift. det yderste" (Ole).

jensebhansen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af jensebhansen » 22 feb, 2004 21:11

Thomas,

Det Ole mener er (tror jeg :-) ), er at når du drejer på rattet, så drejerhjulet inderst i svinget mere end hjulet yderst i svinget. Dette skyldes at det inderst hjul skal beskrive en mindre cirkel end det yderste. Se flere detaljer her: http://auto.howstuffworks.com/steering1.htm

Hvis du ændre længden af styrearmen på fjedrebenet, så ændre du også geometrien i styrtøjet, og det inderste hjule vil nu dreje for meget i forhold til det yderste, hvilket betyder at det inderste dæk bliver trukket mere eller mindre sideværts igennem svinget med øget slid på dæk og lejer til følge. Samtidig får du jo heller ikke det optimale vejgreb.

Håber det hjalp :-)

Peter Dyrelund
Indlæg: 88
Tilmeldt: 17 jun, 2003 21:38
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Peter Dyrelund » 23 feb, 2004 18:24

Vedrørende Tarox var det korrekt, at vi har fået hurtig tandstang dér.

Det var to styk, hvoraf den ene blev sat på den orange Alfasud, som nu ejes af Jens Hansen.

Ved senere henvendelser til Tarox (via Lars Østergaard/Gazzella, som nu er stukket af fra kreditorerne og rejst til England) fik vi at vide, at det havde de ikke mere.

Jeg har tidligere fået fra firmaet Limos i Tyskland (ved ikke, om de findes mere).

Men ellers må I spørge hos de mange forskellige Alfa-tuningsfirmaer i Tyskland og England. Husk, at hvis det er England, skal I gøre tydeligt opmærksom på, at det er til en venstrestyret bil. Det glemte jeg, da jeg senere skulle bestille, men de var forstående hos firmaet og tog tandstangen retur.

Peter D

Thomas G
Indlæg: 281
Tilmeldt: 29 sep, 2003 06:10
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Thomas G » 24 feb, 2004 05:05

Okay,tak for den information.

Hvor "hurtige" er de forskellige tandstænger fra stop til stop.Tarox og den fra Limos?Og Peter :Ved hvilket firma i england købte du?Og hvor hurtig var/er den?

Per H. Nørgaard
Indlæg: 38
Tilmeldt: 05 dec, 2003 05:08
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Per H. Nørgaard » 24 feb, 2004 07:16

Det var et fint link omkring ackerman styringen - et andet lidt mere dybdegående http://www.rctek.com/handling/ackerman_ ... ciple.html hvor man også kommer ind på de forskellige varianter af den - at siden er om modelbiler er i sammenhængen underordnet principperne er stadig de samme.

Det vigtige er den her note:
Steering Arm Length
As the steering arms are levers, their length is more or less a free area, but is restricted by the clearance and available space on the model car.
The amount of movement that can be generated by the servo/steering linkage arrangement is also a primary consideration as you must think about the torque requirements of levers with different lengths.

Hvor meget du vil korte af de arme er for mig at se mere et spørgsmål om hvor tung den må være i styretøjet :-) det væsentlige er stadig at vinklen på armene skal være den samme - med mindre selvfølgelig at man vil trimme lidt på graden af Toe-in/out. Det må altså være et spørgsmål om at finde nogle andre styrestænger der er længere hvis man ikke kan korrigere det på gevindet alene. Hurtigheden kan man så regne lidt på - et evt. nyt stop må kunne laves på tandstangen uden de helt store armbevægelser - bare en idé.

jensebhansen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af jensebhansen » 24 feb, 2004 18:55

Per,

Jeg har kigget lidt på artiklen, og unden at jeg har brugt meget tid på at nærstudere det hele, så er der et eller andet der siger mig at dette ikke kan overføres direkte til biler.

Af tegningerne ses det, at det hele tiden antages at styrestænger og "tandstang" danner en lige linie mellem bilens styrearme. Hvis styrearmen blot forkortes kræver det i sagens natur at bilens tandstang flyttes fremad for at vinklen mellem styrestang og tandstang ikke ændres markant. Hvis tandstangen ikke flyttes vil bilen få mere Ackerman.

Samtidig tager artiklen ikke hensyn til samspillet mellem affjedring og bilens styretøj.

Peter Dyrelund
Indlæg: 88
Tilmeldt: 17 jun, 2003 21:38
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Peter Dyrelund » 24 feb, 2004 20:46

Både hos Limos og Tarox kunne man få 14% og 28% hurtigere.

Jeg valgte i begge tilfælde 28%. Det svarer til, at standard fulde 3,75 omgange fra stop til stop reduceres til 2,7 omgange.

Den engelske fik jeg via BLS Automotive (har ingen hjemmeside). Jeg husker ikke reduktionen eller fabrikatet, og der var en anden ting, som jeg ikke kunne lide ved den, nemlig at tænderne var "lige" i stedet for skrå. Det betyder alt andet lige, at færre tænder er i indgreb samtidig. Jeg er mere trygt ved de sædvanlige skråtfortandede.

Peter

Per H. Nørgaard
Indlæg: 38
Tilmeldt: 05 dec, 2003 05:08
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Per H. Nørgaard » 29 feb, 2004 08:43

Hej Jens,
Jeg er helt enig med dig i at man kommet til at flytte på tandstangen eller på punkterne hvor styrestangen fastgøres, i princippet kunne styrestangen som sådan være s-formet ud til armen på fjederbenet når bare den er fastgjort på en måde så tandstangens bevægelse vinkelret på bilens midterakse omsættes en parallel bevægelse ude ved armene på fjederbenet - styrestængerne må altså ikke kunne dreje i det horisontale plan.

Mht. til affjedring står der ikke noget i artiklen men på det område er problemet at minimere den vinkel ændring af toe (static) der sker når bilen flytter sig op eller ned. Hvis styrestængerne blev sat helt ude i enderne af tandstangen ville vinkelændringen blive stor i forhold til højdeændringen - det samme gælder når bilen krænger. Det skulle være derfor at man placerer dem helt inde mod midten - nu er jeg ikke ekspert på området men jeg kan ikke lade være med at tænke på at man umiddelbart ville kunne minimere ændring af toe mere hvis man lod styrestængerne "krydse" hinanden og satte dem i hver sin side af tandstangen - men det er muligvis en del mere besværligt at lave i praksis.

En anden ting er - hvor nemt er det lige at korte sådan en styrearm af ude ved fjederbenet?

En tredie ting er så om man køredynamisk vil kunne få en fordel af en vis ændring af toe f.eks. når man dykker ind i et sving?

Besvar

Tilbage til "Alfa 33 Alle modeller Tuning"