Luftindtag - dumt spørgsmål måske..

Alle emner indenfor Tuning, bl.a. Motor, Undervogn og karrosseri.
Besvar
the_torst
Indlæg: 6
Tilmeldt: 25 jul, 2005 21:34
Geografisk sted:
Kontakt:

Luftindtag - dumt spørgsmål måske..

Indlæg af the_torst » 25 jul, 2005 22:09

Alfa 33 16v..:

Vil den selv justere benzinindsprøjtningen i forhold til, hvor meget luft der kommer ind i motoren?
Jeg tænkte jo lidt på hvad der ville ske, hvis man "pressede" luften ind på en måde, så den ville drikke og yde lidt mere. Ved godt at det plejer at være omvendt (mere benz. mere luft), men det er jo en sjov tanke.



MadsJ
Indlæg: 77
Tilmeldt: 24 mar, 2004 02:22
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af MadsJ » 31 jul, 2005 05:39

Tænker du på kompressor..? I så fald skal motorstyringen ændres!
Selvfølgelig kan man gøre det nemmere for motoren at ånde, men hvis du kører med lambda (ikke nødvendigvis kat), så vil den regulere benzintilførslen!
Jeg kører med andet filter, anden udstødning og flowet topstykker, så jeg har overvejet at få den optimeret, da jeg tror lambdaen måske sætter lidt grænser for hvad den kan sluge af benzin. Men skal man virkelig hive kræfter ud af den, så er kompressor den eneste rigtige løsning! Der sidder ovenikøbet allerede et remhjul til den, med mindre du har aircondition. [;)] Desværre koster sådan en operation +20.000 kr..[xx(] Men så skulle den også gerne have noget der ligner 180-190 hk vil jeg tro! Og så er momentet, som du omtalte i en anden tråd herinde, ikke længere noget problem.. [;)]

Peter Dyrelund
Indlæg: 88
Tilmeldt: 17 jun, 2003 21:38
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Peter Dyrelund » 31 jul, 2005 07:40

Ved dellast kan Lambda-sonden som regel sørge for, at motorstyringen korrigerer for ændrede betingelser, men ved fuldlast er Lambda-sonden ude af funktion, og det er kun motorstyringens allerede fastlagte data, der styrer indsprøjtningen.

Når man har ændret på betingelserne med knaster osv., skal man have ændret data i motorstyringen, for ellers får man ikke den forventede ændring af topeffekten.

mvh
Peter D


PS: I øvrigt er jeg ved at lave 1.7 16V med kompressor, men det er den kommende vinters projekt, så det bliver først til næste sommer, at jeg forhåbentlig kan fortælle om erfaringerne.

MadsJ
Indlæg: 77
Tilmeldt: 24 mar, 2004 02:22
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af MadsJ » 01 aug, 2005 02:22

Peter,
Jeg er klar over at lambdaen slår fra når man trykker speederen i bund (hvis speederpotentiometeret sidder korrekt, hvilket mit vidst ikke helt gør[:I]), men har du nogen erfaring med chipning af 16v'erne? Jeg mener, vil jeg f.eks. kunne få noget ud af det med de få ændringer der er på min motor, eller skal jeg spare pengene og søge efter nogle alternative muligheder for at hive flere kræfter ud af den på!? Kompressoren er naturligvis det mest optimale, men da jeg ikke er sikker på at mine færdigheder rækker til at pille skidtet af, og sætte det på igen, ved syn, så er jeg lidt bange for at det bliver for besværligt. På den anden side, så kan det vel ikke gå værre, end at jeg kan smide det hele ind bagi og få en der har forstand på det til at sætte det hele på efter syn.. [:)]

Peter Dyrelund
Indlæg: 88
Tilmeldt: 17 jun, 2003 21:38
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Peter Dyrelund » 01 aug, 2005 02:57

Hvad er det for et speederpotentiometer? Hvis du tænker på det potentiometer, som sidder på den ene spjældaksel til gasspjældene, så tror jeg, at det er et "tomgangspotentiometer". Det fortæller kun, om man har sluppet speederen helt eller ej, og har ikke noget at gøre med fuld last.

Jeg har ingen erfaring med chipning af 16V, da jeg aldrig har haft en sådan motor. Jeg kan læse på Alfa 33 Forum (www.alfa-pages.co.uk/?go_to =disc), at de taler positivt om en "Squadra-chip", et hollandsk produkt (fra et medlem af Alfa 33-klubben), der ikke koster alverden (men så heller ikke er specielt tilpasset den enkelte motor).

Jeg tror ikke, at dine ændringer ændrer motordataene alt for meget. Du må jo prøve at have den på rullefelt for at se blandingen under en fuldlastprøve. Så får du en idé om, hvorvidt der er noget at hente eller ej.

Det er ikke nemt at hive yderligere hk ud af 16V-motoren, så måske er det bedre ikke at blive ved med at drømme om det. Udover det, som du har gjort, er der vel kun to muligheder: Andre knastaksler (og gerne tilhørende justérbare knasthjul) og større stempler med højere kompression. Begge muligheder forudsætter så, at man får motorstyringen "chippet", eller at man monterer en alternativ indsprøjtnings-computer, der kan programmeres frit. Det er under alle omstændigheder kostbart. De fire knastaksler og remhjul koster ca. 10.000 kr. De fire stempler koster ca. 8.000 kr. + ca. 4.000 kr. for boring af blokken. I begge tilfælde kommer adskillelse og samling, samt indkøring af motorstyringen oveni. Hvis man ikke selv laver det hele, men blot beder nogle om det, er vi på ca. 40.000 kr. i alt (formentlig mere end bilen er værd). Montering af kompressor er nok i samme størrelsesorden.

mvh
Peter D

MadsJ
Indlæg: 77
Tilmeldt: 24 mar, 2004 02:22
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af MadsJ » 01 aug, 2005 03:09

Det er det potentiometer der sidder i højre side ved det forreste spjæld jeg tænker på..Uden at være 100% sikker, så tror jeg at det registrerer om spjældene er helt lukket (tomgang), helt åbne, eller noget derimellem. Sådan forstår jeg det ihvertfald ud fra denne artikel:

http://www.alfa-pages.co.uk/ml41.htm

Men jeg kan selvfølgelig tage fejl..[:)] Jeg kan bare ikke se, hvordan motorstyringen ellers skulle vide hvornår lambdaen skal slåes fra...

Jeg har også læst om Squadra chippen, men den er jo netop ikke tilpasset den enkelte motor. Jeg har haft bilen på et rullefelt, men jeg var ikke selv til stede, så jeg ved ikke hvad de målte på den. Jeg ved bare, at den ydede 118 hk på hjulene...Hvis den skulle chippes, så skulle den en tur op til det mørkeste jylland og besøge Per Mai! Han skal have 2500 for at ordne den, så hvis der ikke skulle komme det helt store ud af det, så er det ikke noget der ripper bankkontoen helt.

Bygger du selv kompressoren på din..?

Peter Dyrelund
Indlæg: 88
Tilmeldt: 17 jun, 2003 21:38
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Peter Dyrelund » 01 aug, 2005 07:02

Ja, det var også det potentiometer, som jeg tænkte på, men det har kun én funktion, og det er on/off. Og jeg fået at vide, at det er tomgang ja/nej, som registerers. Der er IKKE et "klik" i den anden ende skalaen for potentiometeret (jeg har taget det af og prøvet).

Lambda-sonden sættes ud af spillet, når luftmængdemåleren registrerer rigtig stor luftmængde, tror jeg.

Jeg synes, at du skal ofre de 2.500 kr., om ikke andet for, at du så ved, at nu virker det så godt, som det kan komme til.

118 hk på hjulene er virkelig godt. Det tyder på ca. 150 hk på motoren.

Jeg har en kammerat, der er uddannet mekaniker (men kun var mekaniker kort tid efter, at han var færdiguddannet, og nu er lokofører). Han laver mine ting, og jeg skruer lidt og rækker ham værktøjet! Han har også adskillige gode maskinarbejder-kammerater. Det behøver man, når man skal have lavet de mange individuelle ting. Til kompressor-motoren er det fx et nyt hjul på krumtappen med rem-spor (til generator og vandpumpe) og med poly-V-rem-spor til kompressor. Vi lavede også et komplet nyt svinghjul i aero-aluminium.

mvh
Peter D

MadsJ
Indlæg: 77
Tilmeldt: 24 mar, 2004 02:22
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af MadsJ » 01 aug, 2005 07:28

Puha, det lyder som om det kræver en hel del at få kompressor på...Skal der egentlig skiftes noget inde i selve motoren, eller kan den godt holde til det? Hvad regner du med kompressor-projektet kommer til at stå dig i..? Hvis man må spørge..[:p]

Nå, men jeg tror jeg får fat i Per Mai så! [:)]Om ikke andet, så for at finde ud af hvad den helt præcist yder. Det var en af mine kammerater der målte den på hans skole, men de målte den ikke på motoren, og de målte heller ikke momentet, som jo er nok så vigtigt!! [;)]Mht. hvad den ca har på motoren, så var mit mål i første omgang 150. Thomas med den blå 16v'er har fået sin målt til 135 på motoren og 100 på hjulene, så 150 på motoren på min er nok et fornuftigt gæt!

Mht. potentiometeret, så tror jeg stadig mit sidder forkert, for når det registrerer at spjældene er åbne, er de "for" åbne. Hvis det er til at forstå..!? [:)]Det er så godt som umuligt at få den til at køre med 2000 omdr. i frigear. Ligeså snart den registrerer at spjældene er åbne, ryger den op over 3000 omdr. Det er heldigvis til at rette på, men det er lige med at finde tiden til det, og så gør den danske sommer det jo ikke meget nemmere..[:(!]

Besvar

Tilbage til "Alfa 33 Alle modeller Tuning"