Undervognstuning af 155 V6

Alle emner indenfor Tuning, bl.a. Motor, Undervogn og karrosseri.
Besvar
Egebjerg
Indlæg: 225
Tilmeldt: 10 mar, 2004 08:45
Geografisk sted: Danmark

Undervognstuning af 155 V6

Indlæg af Egebjerg » 20 okt, 2004 02:18

Nu skal det være, der skal en ordentlig undervogn på min 155 V6! [8D][:p]

Den er sænket standard 40 mm fjedre og så er der alm. Monroe Gasmatic dæmpere hele vejen rundt, men de trænger til udskiftning nu...

Jeg har tænkt på en FK gevind-undervogn, men er der andet der kan gøres ligeså? Bøsninger? Eller...?

Gode råd modtages gerne. På forhånd tak! [:)]



Thomas G
Indlæg: 281
Tilmeldt: 29 sep, 2003 06:10
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Thomas G » 20 okt, 2004 02:25

Hejsa.

Skal det være ordentligt,er et sæt krængningsstabillisatorer fra Eibach et must.

Ellers laver Powerflex bærearme til den,med poly-bøsninger.

Ang. FK undervogn,så husk at køb dem med Koni dæmpere.Det er det værd.

Egebjerg
Indlæg: 225
Tilmeldt: 10 mar, 2004 08:45
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Egebjerg » 20 okt, 2004 04:22

Laver FK flere typer da? Og hvorfor er Koni-udgaven bedst? Er Powerflex bærearmene mere holdbare end standard (som er utrolig ringe!) ?

Er det en stor operation med Eibach krængninsstab?

Thomas G
Indlæg: 281
Tilmeldt: 29 sep, 2003 06:10
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Thomas G » 20 okt, 2004 10:16

Ja,FK laver mange typer,men til bla. 155 laver de 2 forskellige kits.Et kit der hedder Highsport,hvor dæmperens navn ikke er nævnt.De kan selvfølgelig være gode nok af den grund,men det andet kit,der hedder Koenigsport,har Koni dæmpere monteret,og de er desuden justerbare.Koenigsport er selvsagt lidt dyrere,men du får dels nogle dæmpere af en kendt høj kvalitet,dels kan de jo justeres i rebound (træktrinnet),og det er jo ikke så ringe endda [:D]

Jeg ved ikke om Powerflex armene er mere holdbare end de originale.Er de originale så ringe endda?Typisk holder de vel ca. 80-110k,afhængig af kørselmønster,men det er måske mindre end andre mærker formår?Ved det faktisk ikke.Jeg har ikke selv prøvet disse Powerflex arme,men jeg har læst positivt om dem på f.eks. 155.com,hvis man da er til hård(ere) og mere præcis (indstyring) undervogn.

Eibach Kræng.stab. kittet kræver da lidt adskillelse foran,-det værste er bagenden,bla. fordi tanken skal ned.Kombineret med (kvali') sænkning og gode sports dæmpere,går (ihvertfald en 2,0 TS 16v,ved ikke hvordan en V6 vil reagere) bilen fra at være let understyrende,til let overstyrende.Lidt mere "racer-agtigt" hvis man spørger mig,men kender til en som ikke brød sig om det,og monterede en lidt tyndere kræng.stab. bagi,og blev tilfreds med det.Hmm,kan ikke lige PT huske hvor han hantede dem fra,men det var selvfølgelig fra en "slægtning" af Tipo familien.Kan tjekke op på det hvis det bliver aktuelt.

FK kører forresten en stram politik med at deres priser skal være ens uanset hvor man køber deres produkter.Sådan var det ihvertfald sidste år,så du kan lige så godt købe dem hos FK Danmark.

Det kunne da være kanon hvis du laver en stram gade undervogn på din 155'er.Hvis du gør,vil jeg godt med en tur engang,for at mærke hvordan en V6'er bliver når den bliver strammet op.Go' fornøjelse [:D]

Egebjerg
Indlæg: 225
Tilmeldt: 10 mar, 2004 08:45
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Egebjerg » 20 okt, 2004 23:05

Mange tak for dit uddybende svar, Thomas.

Hmm... jeg tror at jeg vil prioritere Powerflex og FK højest.

Særligt i vådt vejr siger mine bærearme "klonk-klonk" når jeg kører over miljø-bump så det er tegn på udskiftning = Powerflex.

Monroe-dæmperne har holdt ca. 3 år/50.000 km, så det er vidst tiden = FK.

Krængningsstabilisator må evt. vente. Men det er måske lige netop det vigtigste af de 3...?

Thomas G
Indlæg: 281
Tilmeldt: 29 sep, 2003 06:10
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Thomas G » 21 okt, 2004 00:51

Nej da,-start da bare med FK kit og Powerflex arme.Så er der jo stadig noget at glæde sig til,når/hvis det bliver tid for krængningsstabillisatorer.Og man kan jo også bedre mærke de individuelle forskelle så [:p][:D]

Ved ikke om du ved det i forvejen,men Powerflex bliver i danmark forhandlet af Bruno Hansen Motorsport : http://www.brunohansen-msport.dk/ ,og FK findes på : http://www.fkdanmark.dk/shop/

Besvar

Tilbage til "Alfa 155 Tuning"