Luftfilter: K&N 57i Performance Kit

Alle emner indenfor Tuning, bl.a. Motor, Undervogn og karrosseri.
tpsimmert
Indlæg: 50
Tilmeldt: 22 jan, 2004 17:09
Geografisk sted: Danmark

Luftfilter: K&N 57i Performance Kit

Indlæg af tpsimmert » 24 feb, 2004 09:10

Har netop investeret i ovenstående luftfilter. Købte min Alfa 156 2,0TS fra 1998 (98 kkm) for et år siden. Bilen har nu kørt 120 kkm og af servicebogen kunne jeg se at der skulle skiftes luftfilter ved den kilometerstand. Hørte om K&N's Performance Kit, og valgte at købe sådan et. Havde via en kammerat hørt om et bilblad der havde monteret et Performance Kit på en Alfa med 2,0TS-motor og fået ca. 12 hk ud af det.

Kittet koster ca. 1150 kr. og er let at montere - tager sammenlagt ca. 2 timer. Det består af et luftfilter, 2 alu-flexslanger samt beslag, spændebånd og lidt skruer. Det monteres uden om den eksisterende luftfilterkasse, direkte ved luftindtaget. De to flexslanger fører luft fra et hul (som man selv skærer) bag frontgrillen og op til filteret. Filteret lader væsentligt mere luft passere ind i motoren, og aluslangerne sikrer tilførsel af ny kold luft med højere effekt til følge.

Og virker det så? Jeg må sige, at jeg er meget imponeret. De 10-12 heste det skulle kunne give tror jeg bestemt at jeg har fået. Der er kommet mærkbart mere træk, også i bunden. Men det bedste af det hele: Det har næsten helt fjernet den turboagtige fornemmelse omkring 3100 omdr som har været meget udpræget på min motor - og især de sidste 2-3000 km inden filterskift. Motorgangen er blevet væsentligt mere jævn. Alt i alt en voldsom forbedring som ligger på niveau med hvad jeg havde forventet mig af en chiptuning (dog er speederresponset (selvfølgelig) desværre uændret)).

Motoren har fået mere lyd - en blanding mellem et svagt brøl og en vroooom-lyd. Efter min smag en fed lyd som ikke er anmasende og som næsten kun høres under acceleration.

Benzinøkonomien kan jeg ikke rigtig udtale mig om endnu - men umiddelbart mener jeg ikke at nålen er faldet så meget som forventet, og det til trods for at jeg har trykket hårdere på speederen end normalt. Jeg tror derfor på en forbedret benzinøkonomi.

Har andre erfaring med dette filtersæt vil jeg meget gerne høre om det. Og til de der ikke har; prøv det - for mit vedkommende gav det en ret anderledes motor!

Se mere på nedenstående links:
http://www.dot-e.dk/auto/kn_57ifact/view
http://www.dot-e.dk/



Pedersen
Indlæg: 104
Tilmeldt: 20 nov, 2003 17:46
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Pedersen » 24 feb, 2004 17:50

Hej tpsimmert
Jeg kan kun give dig ret. Jeg fik selv monteret kittet for 15000 km/8 mdr. siden, og der er virklig er forskel at mærke[:D].
Det var også de samme oplevelser jeg havde med hensyn til benzin forbruget, den kørte ca. det samme, men med lidt tungere højre fod.
Efter et stykke tid, når man har vænnet sig til trækket og lyden, bliver køre mønsteret næsten som tidligere, og der har jeg ca. vundet 0,5 km/l.
For 2 mdr. siden fik jeg så monteret en Ragazzon potte, så den højre fod er igen blevet lidt tungere[:p].

Jeg siger bare " prøv det, prøv det!!"

AndersR
Indlæg: 9
Tilmeldt: 31 maj, 2004 09:01
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af AndersR » 05 jun, 2004 10:06

Heh, 12HK for et luftfilter det vil jeg nu godt se bevis for med rullefelt ;-)

At øge vejrtrækningen giver ikke nødvendigvis flere heste, hvis ikke resten er tilsvarende dimensioneret; fx manifold og potte. Omvendt vil en ny potte ikke give det vilde hvis ikke motoren kan få luft nok ind... Der er altid en flaskehals i systemet, og med dit K&N har du ihvertfald sikret dig din Alfa ikke kommer til at lide af luftvejs problemer :-)

Superstuden
Indlæg: 142
Tilmeldt: 12 maj, 2004 07:48
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Superstuden » 09 jun, 2004 04:43

hmm 12hk. Jeg har lidt svært ved at tro det [:D]
Da jeg afmonterede mine vinduesviskere så gav det 27 flere hk[:o)][:D]
nej pjat til side. Selvfølgelig giver det lidt. Kunne også mærke noget på den sorte jeg havde. Men jeg tror ikke det giver 12 hk.

mvh
kristian

Michael T
Indlæg: 16
Tilmeldt: 02 jun, 2004 08:08
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Michael T » 09 jun, 2004 08:52

Hej venner
Har også gået og overvejet dette filter-halløj, men er her ingen der har haft problemer med ujævn motorgang eller noget tomgangsregulator efter montering. Kan motoren godt finde ud af det???

AndersR
Indlæg: 9
Tilmeldt: 31 maj, 2004 09:01
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af AndersR » 09 jun, 2004 09:05

Hej Michael,

der var en større diskussion i sidste uge om dette emne på denne tråd

http://forum.alfa156.net/forum_posts.asp?TID=2808&PN=1

hvor fx 3 danske alfister måtte se langt efter hk da de fik deres biler på rullefelt med forskellige luftfiltre og modificerede knaster :-|

ligeledes er der en diskussion om netop K&N kittet der ikke just får gode ord med på vejen...
http://forum.alfa156.net/forum_posts.asp?TID=907&PN=1

jeg er godt tilfreds med mit billige Simota filter (str 70 cm fra THansen gud bedre det http://www.thansen.dk/product.asp?c=264 ... 1039951527 ) monteret direkte på MAF'en (se billederne i tråden).

dette gir en god lyd og som de andre mener jeg at ku mærke det især i de lave omdrejninger, men det er svært at se dette på rullefeltet som tråden også viser :-S

der tales også en del om at nulstille ECU'en (batteri af (tjek du har keycode til bilradioen ;-) i en time, tænd og lad idle i 5 min uden at røre noget, sluk i 5 min. ECU er nu nulstillet og vil bruge forholdsvist mere benzin i starten indtil den har indstillet sig på det nye luftfilter.

Du nævner ujævn tomgang. Jeg har selv problemer med dette og fandt denne løsning http://www.alfa156.net/tech/idle.html

har ikke fået testet endnu men det er jo hurtigt gjort så jeg vil se på det i weekenden

tpsimmert
Indlæg: 50
Tilmeldt: 22 jan, 2004 17:09
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af tpsimmert » 13 jun, 2004 07:13

Jeg har nu kørt små 10.000 km med mit K&N Performance luftfilter. Jeg er fortsat ikke i tvivl om at især momentet ved lavere omdrejninger er blevet bedre, ligesom det turboagtige afsæt omkring 3000 omdr. er blevet meget mindre markant end da der sad originalt filter i kassen.

Med hensyn til de ekstra heste.... tjahhhh...?! På E-dots hjemmeside ligger før-efter effektkurve for en 156 2,0 TS fra 1997:

http://www.dot-e.dk/dot-e.dk/effektkurv ... 2.gif/view

Den viser faktisk en effektforøgelse på mellem 10 og 12 heste - mest i den øvre del af omdrejningsskalaen. Men, for mig ihvertfald, endnu vigtigere; en generelt pæn forøgelse af momentet. Da jeg første gang hørte om Performance kittet fik jeg at vide at på netop 156 2,0 var effekten af filteret meget stor. På mange andre bilmærker var der slet ikke samme effektforøgelse. Og det var hverken E-dot eller K&N jeg hørte det fra :-)

Jeg håber at klubben igen arrangerer rullefelts-træf hos Per Mai i Galten. Jeg deltog sidste gang og havde min 156 2,0'er fra '98 på bænken - den blev målt til 149 hk og 187 NM - med org. filter. Det bliver spændende at se hvor stor en del af min effektforøgelse der er psykisk og hvor stor en del der er reel :-)

Mvh Tom

tpsimmert
Indlæg: 50
Tilmeldt: 22 jan, 2004 17:09
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af tpsimmert » 13 jun, 2004 07:13

Jeg har nu kørt små 10.000 km med mit K&N Performance luftfilter. Jeg er fortsat ikke i tvivl om at især momentet ved lavere omdrejninger er blevet bedre, ligesom det turboagtige afsæt omkring 3000 omdr. er blevet meget mindre markant end da der sad originalt filter i kassen.

Med hensyn til de ekstra heste.... tjahhhh...?! På E-dots hjemmeside ligger før-efter effektkurve for en 156 2,0 TS fra 1997:

http://www.dot-e.dk/dot-e.dk/effektkurv ... 2.gif/view

Den viser faktisk en effektforøgelse på mellem 10 og 12 heste - mest i den øvre del af omdrejningsskalaen. Men, for mig ihvertfald, endnu vigtigere; en generelt pæn forøgelse af momentet. Da jeg første gang hørte om Performance kittet fik jeg at vide at på netop 156 2,0 var effekten af filteret meget stor. På mange andre bilmærker var der slet ikke samme effektforøgelse. Og det var hverken E-dot eller K&N jeg hørte det fra :-)

Jeg håber at klubben igen arrangerer rullefelts-træf hos Per Mai i Galten. Jeg deltog sidste gang og havde min 156 2,0'er fra '98 på bænken - den blev målt til 149 hk og 187 NM - med org. filter. Det bliver spændende at se hvor stor en del af min effektforøgelse der er psykisk og hvor stor en del der er reel :-)

Mvh Tom

Carsten N
Indlæg: 4
Tilmeldt: 02 jul, 2004 05:56
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Carsten N » 02 jul, 2004 06:10

Hej,

hvad gør man hvis man ikke er så bil-fiks på fingrene og derfor er lidt tøvende mht at montere luftfiltersæt selv. Er der nogen der vil hjælpe eller skal jeg gå til et værksted og få det lavet?

tpsimmert
Indlæg: 50
Tilmeldt: 22 jan, 2004 17:09
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af tpsimmert » 02 jul, 2004 16:53

Hej Carsten.

Det er meget simpelt at montere luftfilteret, så jeg mener ikke man behøver være ret bilfiks for at gøre det selv. Men hvis man slet ikke har føling med det man laver, og er af typen der bare spænder en skrue til den ikke kan mere eller altid står med 3 møtrikker for meget og har mange hovsa-oplevelser undervejs, er det måske bedre at lade være :-) Køb eventuelt sættet og se om du har mod på det - der er en fin monteringsvejledning med. Hvis ikke kan du køre ind på et lokalt autoværksted og spørge om de ikke for en kasse øl eller et par hundrede kroner vil montere sættet.

Jeg mener stadig jeg har monteringsvejledningen liggende - hvis du mailer din adresse til mig kan jeg sende dig en kopi - så kan du se hvad monteringen omfatter!

Mvh Tom
Email: tpsimmert@hotmail.com

Mr 146
Indlæg: 8
Tilmeldt: 22 mar, 2004 01:31
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Mr 146 » 22 aug, 2004 07:00

Beskrivelse ses her... Lettere kan det ikke være ;-)

http://www.kandn.com/instructions/57-0350.pdf

Her kan man finde til alle biler..
http://www.knfilters.com

Alfa Morten
Indlæg: 15
Tilmeldt: 21 jul, 2004 04:21
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Alfa Morten » 31 aug, 2004 07:01

Jeg kan med sikkerhed sig at jeg ikke har fået flere hk af mit kn filter... Jeg har mistet et par stykker (bilen er blevet målt). Men jeg har fået en lidt bedre benzin økonomi og en fed lyd fra motoren. Så alt det med 10-12 hk. ekstra vil jeg gerne se dokumenteret. Så lad jer ikke nare af dette jeg har hørt det samme hos forhandleren (Alfa) og andre 156 ejere. Mvh/ Morten

Mr 146
Indlæg: 8
Tilmeldt: 22 mar, 2004 01:31
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Mr 146 » 08 sep, 2004 00:17

Nu er der blevet snakket en del om disse filtre.. Men hvor finder man et Perfomence Kit billigst?

Nogle idéer?

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 08 sep, 2004 22:56

Hej Morten

Her er en, som er (næsten) gratis – gør det selv er Leth.
Print vejledning til montering af K&N filteret ud, følg instruksen og afmont. luftfilter og slange og smid det væk.
Find din nevøs Mekano sæt og ”lån” nogle ting fra det og form et beslag til at holde slangen bag MAS’en og sæt det på (det gør ikke noget det evt. rasler lidt, det kan alligevel ikke høres når du gi’r gas).
Så er det bare at finde en nylon (ikke net, hullerne er for store) strømpe i din mors/kærestes/kones gemmer, klip et cirkelrundt, 12-15 cm i diameter, stykke ud af strømpen og lig det i linolie natten over. Når det med hullet opdages og du får et møgfald, så husk (i én af trække-luft-ind pauserne) at bede om resten af strømpen; det er altid rart at have lidt ekstra at lave filter af.
Medens dit nye nylonfilter ligger og trækker olie, skal du finde et stykke flexi-slange. Jo større diameter des bedre, udtræksslange fra jeres tørretumbler er godt, hvis der ikke er plads under køleren ud til gitteret, kan støvsuger slange og en tragt bruges. Fastgør det i motorrummet med stabs, seglgarn eller hvad som er ved hånden så det går fra det nedre gitter, under køleren og slutter lige før indsugningsslangen – husk tragten hvis du må nøjes med støvsuger slangen, det øger med garanti effekten; hvis tragten ikke vil sidde fast uden for gitteret, så brug noget gaffatape.
Efter natten i linolie tager du nylon stykket og dægger hullet i enden af indsugningsslangen med og fastgør det med et spændbånd – husk at spænde godt til, godt nok kan dit nye nylonfilter ikke rasle, men det er ikke godt hvis motoren suger det til sig!
Nu kommer så det sværeste. Nu skal du ud og finde en Dodge varevogn eller bus. På dens forskærme og bagdør sidder nogle emblemer, de er lette at få øje på – som altid med amerikaner biler, så regner konstruktøren med tommer hvor andre regner i mm. Af med dem og tilbage til din Alfa, på med noget Knold og Tot lim på bagsiden af emblemerne og finde nogle passende steder at sætte dem fast på Alfaen.

Nu har du et meget billigt <font color="red"><font size="2">RAMCHARGER</font id="size2"></font id="red"> performance kit – og det er som ligeså videnskabeligt, som dem du ser i handelen.

[;)]

Pedersen
Indlæg: 104
Tilmeldt: 20 nov, 2003 17:46
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Pedersen » 08 sep, 2004 23:35

Hej Erik[:D]
Kan du ikke uploade et billed af din ???[:o)][:o)][:o)]
Virker det bedere en huller i luftkassen??

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Tuning"