tuning / krumtap !

Alle emner indenfor Tuning, bl.a. Motor, Undervogn og karrosseri.
Besvar
cbr600
Indlæg: 2
Tilmeldt: 11 sep, 2013 04:21
Geografisk sted:

tuning / krumtap !

Indlæg af cbr600 » 11 sep, 2013 06:08

hmm .. jeg har lige fået anskaffet mig min første Alfa nogensinde .. NICE .. Den er nu ved at blive totalt adskilt og bygget op fra bunden. En 1.8. twin S .. Nu har jeg snakket med flere og det forlyder at krumtappen på den motor kan være svag. Et cylinderservice værksted fortalte at den er unøjagtig fra fabrikkens side .. Hvad der er virkelige problem ?
Det forlyder også at der er oliepumpen som er svag !?! .. kan man købe en bedre ? .. Kan det betale sig at ombygge de orginale plejlstænger, eller skal man ud og købe noget bedre, og hvis man skal det, er der så nogen som ved hvor man kan købe nogen ik nogen til fornuftige penge ... Resten af motoren vil blive ret grundigt afvejet/optimeret og tunet, og jeg vil gerne ha´110% styr på krumtappen for jeg gør noget andet :-)



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 11 sep, 2013 18:15

Tillykke med din Alfa og velkommen som alfist.
Du skriver ikke noget om, hvad din motor evt. fejler og hvor mange km den har kørt.
Det er rigtigt, at en del TS motorer har haft defekt på plejlleje nr. 3. Det er ofte sket efter tandremmen er knækket eller hoppet nogle tænder, remmen skal skiftes hvert 3. år eller 60.000 km. En anden årsag er, at motoren har kørt med for lav oliestand. Mange bilister er ikke klar over, at man bør efterse olie, vand og bremsevæske stand en gang om måneden eller før en langtur. Det står faktisk i instruktionsbogen til alle biler uanset mærke.
Hvis din motor har kørt mange km, og skal tunes, så er det under alle omstændigheder fornuftigt at renovere hele motoren. Et motorrenoveringsfirma ved, om der findes bedre oliepumper.
NB! Jeg har kørt to 2,0 TS 16v motorer til hhv. 140k og 215k km, uden nogen sinde at have haft motorproblemer.

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 11 sep, 2013 18:16

Tillykke med din Alfa og velkommen som alfist.
Du skriver ikke noget om, hvad din motor evt. fejler og hvor mange km den har kørt.
Det er rigtigt, at en del TS motorer har haft defekt på plejlleje nr. 3. Det er ofte sket efter tandremmen er knækket eller hoppet nogle tænder, remmen skal skiftes hvert 3. år eller 60.000 km. En anden årsag er, at motoren har kørt med for lav oliestand. Mange bilister er ikke klar over, at man bør efterse olie, vand og bremsevæske stand en gang om måneden eller før en langtur. Det står faktisk i instruktionsbogen til alle biler uanset mærke.
Hvis din motor har kørt mange km, og skal tunes, så er det under alle omstændigheder fornuftigt at renovere hele motoren. Et motorrenoveringsfirma ved, om der findes bedre oliepumper.
NB! Jeg har kørt to 2,0 TS 16v motorer til hhv. 140k og 215k km, uden nogen sinde at have haft motorproblemer.

cbr600
Indlæg: 2
Tilmeldt: 11 sep, 2013 04:21
Geografisk sted:

Indlæg af cbr600 » 12 sep, 2013 02:13

faktisk har jeg nu 2 alfa´er. En 1.8 og en 2.0 ... 1.8´eren var defekt da jeg fik den. den må ha´hoppet i remmen, for alle ventiler var bukket.. den havde kørt 270.000 km .. så har jeg lige nu fået en 2.0´er som har kørt 230.000 .. den kører fint ... Ud af de 2 biler skulle der gerne komme en racerbil til sidst .. Du har HELT ret i at den skal renoveres fra bund til top .. Jeg har rimelig god erfaring med at tune MC´motore. Da jeg besluttede at bygge mig en "racerbil", var jeg ikke i tvivl om at det skulle være en Alfa :-) ..

Hvad er det med ålejlstang 3 ? .. eller hvad er det egentlig som gør den svag i krumtappen ? .. Motoren kommer til at blive godt kraftigt tunet, og jeg vil gerne ha´bygget en helhed, hvor alt er levet til de heste den skal yde.. En cylinderservicce mand sagde til mig at selve krumtappen var ret unøjagtig !?1 .. hmmm .. joh .. men hvad menes ´med det ? .. hvis den bliver slebet og afbalanceret, kan den så holde ? .. jeg kan få hærdet de originale plejlstænger, men der det godt nok, eller er det bedre at få nogle andre racer plejlstænger i ? .. og er der nogle specielt gode produkter man kan anbefale ? ..

Nu har jeg ikke lyst til at lave en turbo motor, men turbo-folket må vel ha´nogle andre plejlstænger som de foretrækker til sådan en krabat !?!? ..

Men alt i alt er det en SUPER spændende bil at bygge på .. man kan købe ALT til sådan én bil.. Det er skønt ! .. det skal nok ende godt

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 20 sep, 2013 01:49

Hvis du vil bygge en track day racer ud af en gammel bil, så skal bilen splittes ad og genopbygges med nye dele i undervogn, bremser og styretøj. Helst dele som er beregnet til race.
Motorer og gearkasser som har kørt mange 1000 km på landevej og som man ikke ved, hvordan de er blevet passet, skal have samme tur. Når man øger motorens effekt, belastet motordelene ekstra og derfor, skal delene være friske, hvis dele skal renoveres, skal de undersøges for revner (røntgen fotograferes), skævheder og mål. Før samling skal de afvejes og afbalanceres.
Hvis bilen ikke skal indregistreres, kan den lettes for alle overflødige dele. Alle samlinger kan ekstra svejses (seam welds) for øget stivhed, ligesom et bur vil afstive karrossen.
Du kan læse en del om det her http://www.alfa156.net/fr_index.html?/tuning.html
Mht. plejlstangen i cylinder 3 er det ikke et specielt Alfa problem. I alle 4 cylinder række motorer er cylinder 3 og de dele, som sidder i den mere udsat end de dele, som sidder i nr. 1, 2 og 4. Årsagen er at Cylinder 3 altid er den, som køles mindst. Sammen med cyl. 4 er den også den, som sidst får smøring af motorolien ved opstart.

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Tuning"