Bremser - 105 +115 (Bertone'r & Duetto/-/Spidere )

Bremsepræstationer og bremsekomponenter
Besvar
soerenau
Indlæg: 1
Tilmeldt: 22 jul, 2008 12:09
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Bremser - 105 +115 (Bertone'r & Duetto/-/Spidere )

Indlæg af soerenau » 05 apr, 2009 02:49

Blot for at det står hér også :

Håndbremserne til disse modeller er notoriskt service krævende,,

skal bruges kontrolleres og justeres mindst hver 2-4 måned, efter mit skøn,,

idet de som en del af deres design, slæber lidt på skiverne, der derved altid er friske, og uden rust på Overfladen af dem,,

som andre bremse-anlæg med fugt-sugende bremse-klods-materialer i friktionsbelægningerne, kan man under iagttagelse af absolut eget ansvar for pludseligt bagfra-kommende andre billister, gennemføre et antal maksimal nedbremsninger, så klodserne i bremserne bliver lunet igennem, og fugten i friktionsmaterialet bliver mere hensigtsmæssigt fordelt, hvilket mærkes som bedre fungerende bremsepedal,.

spørg din lokale kørerlærer-forening,.



Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten » 05 apr, 2009 07:10

Hej...

Går dit indlæg på håndbremsen alene eller er det også driftsbremsen ?

Personligt har jeg aldrig justeret håndbremsen på min 105'er siden jeg købte den i 2005 og den synes at fungere udmærket. Jeg bruger den ikke til at bremse med, blot til at holde bilen når den er standset. Bakkerne kan justeres ud med en mekanisme, men jeg forstår ikke hvorfor dette skulle være nødvendigt så ofte. Er du sikker på, at der ikke er et eller andet der hænger i systemet ?

Mht diftsbremsen, så bremser jeg ganske normalt og har ikke haft problemer med hverken rustne skiver eller friktionsmaterialet. Det er std eftermarkedsskiver og klodser af ukendt mærke, men højst sandsynligt fra en italiensk leverandør. Jeg "støver" dem af en gang i mellem med et par hårde opbremsninger, men mere er ej heller nødvendigt efter mine erfaringer.

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 06 apr, 2009 01:44

Soereneu, når jeg læser dit indlæg, tror jeg at du har misforstået håndbrensens konstruktion. De bagerste "bremseskiver" er i virkeligheden skriver/tromler i en enhed. Skiverne med kalibere og klodser virker med fodbremsen (driftsbremsen), tromlerne med bremsebakker fungerer ved at bakkerne spændes mod tromlen, når håndbremsearmen trækkes an.
Jeg har som Morten eget min Spider fra 2005 og kørt ca. 24000 km siden, uden at skulle justere (jeg smører kabelled en gang om året) håndbremsen eller mærket forøget vandring i håndbremse armen. Som "driftbremsen" er håndbremsen ikke meget bevendt. Jeg har heller ikke bemærket at bremserne slæber på, når de ikke bruges. Efter jeg købte Spideren skiftede jeg klodser foran, de var ikke slidte ned men noget angreble af rust, efter bilen ikke havde være brugt særlig meget i mindst 2½ år, dog opbevaret i garage.

Besvar

Tilbage til "Type 105 Bremser"