Forreste skiver

Bremsepræstationer og bremsekomponenter
Besvar
lbl
Indlæg: 3
Tilmeldt: 07 jul, 2008 07:24
Geografisk sted:

Forreste skiver

Indlæg af lbl » 07 jul, 2008 07:33

Hej. Har problemer med at mine forreste skiver bliver varme og derved skæve. Har monteret nye og oplever skævhed efter få hundrede km. Kan man montere bedre ventilerede skiver eller evt bore ventilationshuller i nuværende skiver. Erfaringer og råd modtages meget gerne.



svendm
Indlæg: 169
Tilmeldt: 08 aug, 2005 11:15
Geografisk sted:

Indlæg af svendm » 07 jul, 2008 10:07

Der må da være noget andet galt,hænger kaliberne måske?
Da jeg havde min 155 havde jeg aldrig det problem.
Jeg har lige monteret ventilerede skiver på min 156'er uden problemer.

Egebjerg
Indlæg: 225
Tilmeldt: 10 mar, 2004 08:45
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Egebjerg » 07 jul, 2008 20:40

Skiftede du også klodser samtidig med nye skiver?

Hvis dine skiver er skæve allerede efter et par hundreder km. kunne det tyde på at du kører hårdt - dvs. hårde nedbremsninger på nye skiver/klodser. Det dur som regel ikke da det lige skal køres/slides "til" de første 500-1000 km.

Side-ventilerede skiver er udemærket, men sjældent "nødvendigt" til alm. kørsel. Har du bidt mærke i om du sidder med foden på bremsen efter en (hård) nedbremsning - f.eks i et lyskryds? Så kan skiven nemlig ikke komme af med varmen der hvor klodsen griber på skiven, hvilket resulterer i skæve skiver. Så er det lige meget om de er side-ventilerede eller ej...

Min 155 V6 havde standard Lucas skiver+klodser og jeg havde ikke problemer med skæve skiver førend de var slidt ned. De holdt som regel 2 sæt klodsers levetid, men jeg kørte også bilen hårdt på bane ca. en gang om året.

Derudover er det vigtigt at dine kalipre hele vejen rundt er velfungerende. Få evt. en "bremsemand" til at skille dem ad og smøre efterse dem så stemplerne glider nemt. Nogen gange kan et kaliper rep-sæt gøre underværker - alternaivt nye calipre.

Hvornår har du sidst skiftet bremsevæsken og fået systemet luftet ud? Brug evt. noget DOT 5 næste gang som har et højre kogepunkt.

Jeg siger ikke at det hele er galt - men det er vigtigt at bremsesystemet er 100% iorden hvis det skal køre optimalt. Særligt de bagerste kalipre på en 155 er noget skidt...

lbl
Indlæg: 3
Tilmeldt: 07 jul, 2008 07:24
Geografisk sted:

Indlæg af lbl » 07 jul, 2008 21:45

Jeg skiftede klodser samtidigt med skiver. Mine kalibre er nyrenoverede, så disse forhold burde være i orden.
Jeg har måske, som foreslået, siddet og "varmet" skiverne efter nedbremsning.

Egebjerg
Indlæg: 225
Tilmeldt: 10 mar, 2004 08:45
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Egebjerg » 09 jul, 2008 04:43

Nye skiver kan du jo få drejet af - og så kan du jo evt. få dem boret (side-ventileret) samtidig hvor de alligevel er afmonteret. Det kræver dog at du kender en der har en skabelon at bore efter. Husk at hullerne skal forsænkes lidt.

Og husk så at køre pænt de første 500 km. bagefter - dvs. undgå hårde nedbremsninger.

Besvar

Tilbage til "Alfa 155 Bremser"