Bremsekraftregulator 146 boxer

Bremsepræstationer og bremsekomponenter
Besvar
Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Bremsekraftregulator 146 boxer

Indlæg af Morten » 22 apr, 2004 00:47

Hej igen...

Er der stadig ikke nogen, der ved hvorledes bremsekraftregulatoren skal indstilles på en 146 boxer fra 96´ ? Jeg spørger fordi mine bagbremser (igen) ser forfærdelige ud. De bremser simpelthen ikke nok, skiverne er halvrustne, men ikke særlig slidte. Alt bevægeligt er smurt og kan bevæges, ligesom kaliperne selv er blevet skiftet for et års tid siden. Det kan ikke være en dårlig kombination af klodser og skiver, for samme kombination anvendes på forakslen. Her slides delene som de skal. (PS: Jeg har tjekket om regulatoren kan bevæges, og det kan den...)

Hilsen Morten



jensebhansen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af jensebhansen » 22 apr, 2004 03:47

Morten,

Jeg mener at kan huske at Alfa 156 har "samme problem". Forstået på den måde at bremserne skal BRUGES med jævne mellemrum for at holde skiverne rene. Dette betyder i praksis at man bør lave en meget hård opbremsning så man er sikker på at de bagerste skiver bliver brugt.

Men kan denne bremsefordele i det hele taget justeres??? Normalt har fordeleren en fast justering eller i forbindelse af hjulophængningen, hvilket sikre at man ikke overbremser på baghjulene (baghjulene blokerer før end forhjulene). På en Alfa 75 overføres f.eks. kun 20% af det forreste bremsetryk til baghjulene.

Jeg tror at alt er som det skal være - de skal bare bruges noget mere end tilfældet er idag :-)

Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten » 23 apr, 2004 22:19

Hej igen..

Jeg har også fået den forklaring før, men på trods af ca. 3 katastofeopbremsninger pr uge (Jeg gør det på en motorvejsafkørsel på vej hjem fra arbejde, altså hvis der er plads til det)er de stadig rustne og grimme. Fordeleren kan flyttes i sin befæstigelse, så derfor må der også være en justeringsmulighed. Problemet er det øje, hvor fjederen sidder i. Det bliver aflangt med tiden når skidt og snavs slider materiale væk. Derfor håber jeg stadig på, at nogen ved hvorledes regulatoren skal instilles...

Hilsen Morten

will
Indlæg: 114
Tilmeldt: 07 okt, 2003 06:36
Geografisk sted:

Indlæg af will » 03 maj, 2004 04:55

jo det ved jeg

will
Indlæg: 114
Tilmeldt: 07 okt, 2003 06:36
Geografisk sted:

Indlæg af will » 03 maj, 2004 04:56

jo det ved jeg

will
Indlæg: 114
Tilmeldt: 07 okt, 2003 06:36
Geografisk sted:

Indlæg af will » 03 maj, 2004 05:05

BRG'en justeres således på AR 145 146 TS og Boxer.
1 bil på plant underlag
2 løsne møtrik om til vippearmen,den med fjederen til bagakslen.
3 8 kg vægt i det frie øje(hul)i vippearmen Modsat der hvor fjederen sidder.
4 stram møtrik til 20 - 25 Nm.
OBS OBS kun 7 kg vægt på modeller fra chassis nr. 2039142
gælder også modeller fra chassis nr. 4030708.
OBS gælder kun på 145/146 med skivebremser bag.
Alt dette og meget mere kan læses på den udmærkede værkstedshåndbogskopi som "superclover"(se andetsteds på denne side)har været så venlig at sende i kopi mod beskeden betaling.

Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten » 11 maj, 2004 00:19

Hej igen...[:D][:D]

Jeg vil bare sige mange tak for oplysningen, den har jeg manglet i lang tid. Jeg vil straks gå i gang med at få indstillet regulatoren.

Hilsen Morten

Besvar

Tilbage til "Alfa 145/146 Bremser"