Hovedbremsecylinder..

Bremsepræstationer og bremsekomponenter
Besvar
Hartmann79
Indlæg: 5
Tilmeldt: 10 mar, 2008 21:53
Geografisk sted: Danmark

Hovedbremsecylinder..

Indlæg af Hartmann79 » 01 apr, 2008 21:12

Hej folkens..

Jeg har lige haft lidt problemer med at trykket røg i min kobling, så nu har jeg fået skiftet min koblings slavecylinder, men synes stadig lidt den har en tendens til at være lidt "slatten". Så hørte jeg en lille fugl synge om at det kan være hovedbremsecylinderen der kan være synderen, hvis den lægger lidt væske ind i bremseforstærkeren. Så skulle trykket eftersigende ryge i koblingen først da det system skulle være under en smule højere tryk.. Så ville jeg høre om der var nogen der vidste hvor meget det ville koste at få skiftet sådan en hovedbremsecylinder og evt kunne henvise til en alfa mand der havde forstand på at skifte den uden alt for meget bøvl.

Det skal så lige siges at jeg bor på sjælland, nærmere betegnet vestsjælland små 50km fra roskilde.



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 01 apr, 2008 22:04

Den eneste forbindelse der er mellem det hydrauliske koblingssystem og bremseforstærkeren, er at koblings- og bremsehovedcylindre deler samme væskebeholder.
Hvis bremseforstærkeren suger hydrauliskvæske, vil bremserne blive påvirket at dette før eller samtidig med koblingen.
Din koblings- eller bremsehovedcylinder kan være utæt pga. slid, der kan være utætheder i rør, slanger og bremsekalibre og koblingsslavecylinderen eller bremseforstærkeren kan i sjældne tilfælde suge væsken. Det er forholdsvis almindeligt, at hovedcylinderen bliver utæt i forbindelse med montering af slavecylinder og udluftning af systemet.
I Roskilde er Nelleman Alfa/Fiat forhandler, Max Due har Alfa værksteder i Køge og Ringsted. Husker ikke, at der er flere aut. forhandlere og værksteder på Vestsjælland. Slå det evt. op på www.alfaromeo.dk

Hartmann79
Indlæg: 5
Tilmeldt: 10 mar, 2008 21:53
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Hartmann79 » 01 apr, 2008 22:13

Jeg siger mange tak for det hurtige svar.

Så har jeg lige et lille spørgsmål til. Kan det passe at hvis hovedbremsecylinderen bliver en smule utæt/slidt at den så kan suger bremsevæske ind fra bremseforstærkeren og ind i indsugningsmanifolden så bilen begynder at ryge fra udstødningen?

Det er noget jeg har ladet mig fortælle og det sjove er at den er nemlig begyndt at "ryge" fra udstødningen efter jeg fik det problem med at koblingen mistede trykket.

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 01 apr, 2008 22:27

Ja. det er rigtigt, men det er oftes fordi bremseforstærkerens hydrauliksystem er utæt/slidt. Men væsketabet ses i bremse- og koblingscylindrenes beholder. Det giver hvid røg som kan forveksles med kølevæske damp (som kommer af utæt toppakning eller, sjældent, revnet topstykke)

Hartmann79
Indlæg: 5
Tilmeldt: 10 mar, 2008 21:53
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Hartmann79 » 01 apr, 2008 22:44

Det er nemlig lige præcis hvid røg der kommer..

Ved du om det er besværligt at skifte sådan en cylinder eller skal hele bremseforstærkeren skiftes?

Ja undskyld de mange spørgsmål, men jeg er ny hva angår alfaer. Men den køre som en drøm og jeg er helt vild med den.. :D

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 01 apr, 2008 22:57

Der sidder en ventil og et rør til indsugningen, som væsker bliver suget igennem, hvis der er utætheder.
Der er forskel på en boxer model og de nyere med rækkemotorer, men ventil og rør koster ikke ret meget, hhv. kr 91 og 81 samt 120 for begge dele på de nyere.

Hartmann79
Indlæg: 5
Tilmeldt: 10 mar, 2008 21:53
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Hartmann79 » 01 apr, 2008 23:03

ja ok det glemte jeg så at skrive.. det er en 146 2.0 ti fra 97 jeg har..

Men så kan det måske være rigeligt at skifte den ventil og slange og ikke hele hovedbremsecylinderen, hvis den ryger en smule hvidt fra udstødningen

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 02 apr, 2008 00:08

Jeg kan ikke pr. korrespondance vurdere om dine hovedcylindre er tætte, om ventilen er OK osv.
Men det er ikke så kompliceret, så man skifter bare slange og ventil til de 120 først og ser om det hjælper.

Hartmann79
Indlæg: 5
Tilmeldt: 10 mar, 2008 21:53
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Hartmann79 » 02 apr, 2008 09:01

Jeg siger mange tak for de hurtige svar. Og jeg vil da lige prøve at se på det. ;)

Besvar

Tilbage til "Alfa 145/146 Bremser"