Bedre end standard....
Bedre end standard....
Jeg tænker på at udskifte mine standardbremser (1,6) til noget bedre.
Er der nogle, som vil dele deres erfaring med evt. Brembo, Tarox, EBC o.lign. med mig?
156 1,6 TS 1997
Er der nogle, som vil dele deres erfaring med evt. Brembo, Tarox, EBC o.lign. med mig?
156 1,6 TS 1997
Jeg kører med Brembo Racing Disk Brakes (med huller).
En AR 156-ejer, jeg kender, gør det samme - med samme erfaring.
Bremserne er fremragende og kan klart anbefales.
Vi købte dem hér: www.formeldiscbrakes.com
men www.alfatec.dk er også billige med bremserne,
kan jeg netop læse i min mailbox...
/Mogens
En AR 156-ejer, jeg kender, gør det samme - med samme erfaring.
Bremserne er fremragende og kan klart anbefales.
Vi købte dem hér: www.formeldiscbrakes.com
men www.alfatec.dk er også billige med bremserne,
kan jeg netop læse i min mailbox...
/Mogens
-
- Indlæg: 84
- Tilmeldt: 05 maj, 2003 22:56
- Geografisk sted: Danmark
Hej!
Det lyder da spændende med Brembo bremser og huller. Kræver det ikke en del varme i bremserne for at få dem til at yde det optimale???. Jeg tror ikke altid det er af det gode, at få ventilerede bremser hvis bilen bliver kørt normalt, man får ikke varme nok i bremserne. Eller er jeg helt galt på den.
Eriksen
Det lyder da spændende med Brembo bremser og huller. Kræver det ikke en del varme i bremserne for at få dem til at yde det optimale???. Jeg tror ikke altid det er af det gode, at få ventilerede bremser hvis bilen bliver kørt normalt, man får ikke varme nok i bremserne. Eller er jeg helt galt på den.
Eriksen
Manglende varme:
Jeg har hørt dét synspunkt før, men oplever ikke "fejlen" ved den daglig kørsel. Tværtimod er Brembo-bremserne ualmindeligt gode i eksempelvis regnvejr, hvor det "normale" halve sekunds manglende bremseevne ikke eksisterer med Brembo. Dé bremser øjeblikkeligt.
Jeg kører næsten kun motorvej og meget sydpå i Europa med ret høje hastigheder. I den forbindelse er jeg meget glade for Bremboerne. Slidstyrken er iøvrigt god, hvilket nok skyldes, at jeg købte specielle "pads" (klodser), beregnet for Bremboskiverne (300 mm foran på min '91 Omega 3.0i-24 Sport)
Det bør retfærdigvis nævnes, at bremserne "synger" en anelse under en hård vedvarende nedbremsning, men ikke "til daglig" ved normale hastighed. Jeg vælger Brembo, når Alfa'ens skiver skal skiftes næste gang...
/Mogens
'95 Alfa Romeo 164 Q4
Jeg har hørt dét synspunkt før, men oplever ikke "fejlen" ved den daglig kørsel. Tværtimod er Brembo-bremserne ualmindeligt gode i eksempelvis regnvejr, hvor det "normale" halve sekunds manglende bremseevne ikke eksisterer med Brembo. Dé bremser øjeblikkeligt.
Jeg kører næsten kun motorvej og meget sydpå i Europa med ret høje hastigheder. I den forbindelse er jeg meget glade for Bremboerne. Slidstyrken er iøvrigt god, hvilket nok skyldes, at jeg købte specielle "pads" (klodser), beregnet for Bremboskiverne (300 mm foran på min '91 Omega 3.0i-24 Sport)
Det bør retfærdigvis nævnes, at bremserne "synger" en anelse under en hård vedvarende nedbremsning, men ikke "til daglig" ved normale hastighed. Jeg vælger Brembo, når Alfa'ens skiver skal skiftes næste gang...
/Mogens
'95 Alfa Romeo 164 Q4
Det mest afgørende for om bremsene tager fat med det samme, er bremseklodserne.
Dem kan man så dele op i 3
1)Standard
2)Sport
3)Race
Både standard og sport tager fat selv om de er kolde, mens racerklodser ofte først rigtig bider fra 100 grader.
Sportsklodserne kan ofte tåle lidt højere temp. end standard mens racerklodserne selvsagt ofte klare op til 700-800 grader.
Med andre ord, med en gadebil skal man vælge enten sport eller standard. Kører man friskt/trackdays bør man vælge Sport.
Jeg anbefaler Greenstuff fra EBC (sportsklods), mest fordi de er de eneste klodser som ikke afgiver sort bremsestøv ved normalt brug.
Med andre ord de forreste alufælge er renere end de bagerste !!
Min erfaring vedr. bremseklodser er høstet igennem 10 år med trackdays og clubrace.
mvh Kim M-A
Dem kan man så dele op i 3
1)Standard
2)Sport
3)Race
Både standard og sport tager fat selv om de er kolde, mens racerklodser ofte først rigtig bider fra 100 grader.
Sportsklodserne kan ofte tåle lidt højere temp. end standard mens racerklodserne selvsagt ofte klare op til 700-800 grader.
Med andre ord, med en gadebil skal man vælge enten sport eller standard. Kører man friskt/trackdays bør man vælge Sport.
Jeg anbefaler Greenstuff fra EBC (sportsklods), mest fordi de er de eneste klodser som ikke afgiver sort bremsestøv ved normalt brug.
Med andre ord de forreste alufælge er renere end de bagerste !!
Min erfaring vedr. bremseklodser er høstet igennem 10 år med trackdays og clubrace.
mvh Kim M-A
-
- Indlæg: 22
- Tilmeldt: 31 mar, 2004 05:26
- Geografisk sted: Danmark
- Kontakt:
Min erfaring er også at man ikke kan ofre for meget på bilens vigtigste komponent: Bremserne !
Problemet er bare som kim også skriver - at de rigtig hardcore "race"klodser typisk er totalt uegenede til gadebrug fordi de hyler og skriger - og ved hårdt brug ( som det er beregnet til") afgiver de 7-800 grader varmt bremsestøv der ødelægger dine fælge.
Jeg har personligt valgt et sæt red.dot skriver med riller og brembo 4 stemplede kalibre med sports klodser. Disse er fine ved daglig / frisk kørsel, og kan samtidig klare mere af mosten ved kørsel på bane.
Før dem havde jeg et sæt sparco skiver med riller og sportskloder foran. Mange til skod skiver skal man lede længe efter. Kvaliteten af skiverne er simpelthen for ringe !
Men på den anden side.....man får jo som regel hvad man betaler for !
[:)]
Problemet er bare som kim også skriver - at de rigtig hardcore "race"klodser typisk er totalt uegenede til gadebrug fordi de hyler og skriger - og ved hårdt brug ( som det er beregnet til") afgiver de 7-800 grader varmt bremsestøv der ødelægger dine fælge.
Jeg har personligt valgt et sæt red.dot skriver med riller og brembo 4 stemplede kalibre med sports klodser. Disse er fine ved daglig / frisk kørsel, og kan samtidig klare mere af mosten ved kørsel på bane.
Før dem havde jeg et sæt sparco skiver med riller og sportskloder foran. Mange til skod skiver skal man lede længe efter. Kvaliteten af skiverne er simpelthen for ringe !
Men på den anden side.....man får jo som regel hvad man betaler for !
[:)]
-
- Indlæg: 22
- Tilmeldt: 31 mar, 2004 05:26
- Geografisk sted: Danmark
- Kontakt:
Kære Kim
Den har jeg købt hos Gazzella Racing ( www.gazzella.cc ). Man skal huske at være opmærksom på, at calibrerne fylder af helvede til - så afhængigt af fælgen kan det være nødvendigt at montere spacere for at der er plads. Jeg ved at de ikke passer på Alfa standard 17" alufælge - der mangler lige et par mm.
På din 1.6 ved jeg ikke om det nævnte sæt passer ? Prøv at tjek websiden - de forskellige bremseupgrades er inddelt efter model - så det skulle være rimelig nemt at få et overblik.
Held og lykke med det !
Den har jeg købt hos Gazzella Racing ( www.gazzella.cc ). Man skal huske at være opmærksom på, at calibrerne fylder af helvede til - så afhængigt af fælgen kan det være nødvendigt at montere spacere for at der er plads. Jeg ved at de ikke passer på Alfa standard 17" alufælge - der mangler lige et par mm.
På din 1.6 ved jeg ikke om det nævnte sæt passer ? Prøv at tjek websiden - de forskellige bremseupgrades er inddelt efter model - så det skulle være rimelig nemt at få et overblik.
Held og lykke med det !