Skiftning af bagbremse

Bremsepræstationer og bremsekomponenter
Besvar
claus jensen
Indlæg: 7
Tilmeldt: 27 nov, 2004 19:42
Geografisk sted:

Skiftning af bagbremse

Indlæg af claus jensen » 04 okt, 2005 20:28

Jeg har problemmer med at montere nye klodser (Trusting) på baghjulet.
De indkøbte dele er 16.5 mm bredde (vs 9 mm på de slidte) så jeg tænkte om håndbremsen var så finurlig at den justerde sig selv som klodserne blev slidte. Dette bevirker jo at kaliberen skal rejusteres ved montering af de nye - eller hvad ?
Jeg kan ikke se nogen omtale af det i manualen, men det kan j være en fejl 45 [B)]
Jeg har også købt nye skiver, men de gamle er godt nok svære at få af [:(!]

Claus



lrn
Indlæg: 30
Tilmeldt: 19 sep, 2004 06:07
Geografisk sted:

Indlæg af lrn » 05 okt, 2005 08:01

Stemplet i caliperen skal drejes samtidigt med det trykkes ind. Med megen forsigtighed og tålmodighed kan det lade sig gøre uden brug af specialværktøj ...

For yderligere oplysninger, er der en englænder der har lavet en meget fin vejledning. Den kan findes på: http://members.lycos.co.uk/gazza82/Alfa156Brakes.pdf

claus jensen
Indlæg: 7
Tilmeldt: 27 nov, 2004 19:42
Geografisk sted:

Indlæg af claus jensen » 08 okt, 2005 06:21

Tak for rådet og henvisningen - det er imponerendeflot arbejde han har forfattet.
Jeg har lavet et special værktøj som jeg håber "will do the job". Men udfra englænderens beskrivelse kan man dog ikke se hvormange omdrejninger kaliberen skal drejes - er det 0,5 1 eller 5 ?
Ligeledes må man vel også skulle afmontere beslaget for håndbremsen - ellers kan det vel ikke lade sig gøre. Ellers har jeg misforstået noget [?]

Claus Alfa 156 1.8

lrn
Indlæg: 30
Tilmeldt: 19 sep, 2004 06:07
Geografisk sted:

Indlæg af lrn » 08 okt, 2005 17:57

Stemplet skal drejes og trykkes indtil det er "i bund". Det giver sig selv hvor mange omdrejninger det er ...

Ja, det er en fordel, at løsne håndbremsekablet - specielt hvis håndbremsen er blevet justeret med de gamle klodser.

Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten » 10 okt, 2005 16:43

Hej...

Jeg har prøvet det samme på min 146, da jeg skiftede bremser. Her kan man skrue stemplet ind med en polygriptang og en hammer: Man stemmer skaftet ind i mod stemplet med hammerens hoved mod gulvet eller mod sig selv. Herefter drejer man forsigtigt stemplet uden at beskadige støvhætten. Så vidt jeg husker er det vist ligegyldigt hvilken vej man drejer, stemplet flytter sig indad ganske langsomt.

Hilsen Morten

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Bremser"